Byggahus.se
I
Tänker bygga en vattendestillator för att tillverka vatten som ska användas för tillverkning av silvervatten. http://www.silvervatten.se/
Litar inte på vattnet man kan köpa som destillerat i butikerna, det är viktigt att det är absolut rent.
Har ju tillverkat förut men skänkte destillatorn till ett museum, den var för övrigt alldeles för stor att dra igång för en liter vatten. Det finns färdiga att köpa men de är på tok för dyra för mitt ändamål.
Så här tänkte jag göra. En kastrull med lock samt en meter rör.
namnlös.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer det att fungera? Eventuellt med en kylfläkt på?
Bättre förslag och idéer mottages tacksamt, helst innan jag förstör något i onödan.
Krav är dock att det ska vara omöjligt att använda för tillverkning av starka drycker och att det ska vara billigt, funktionellt och lätt genomförbart.
 
Redigerat av moderator:
ion skrev:
Kommer det att fungera? .
Ja, men med vilket resultat vågar jag inte förutsäga.

ion skrev:
Krav är dock att det ska vara omöjligt att använda för tillverkning av starka drycker …
Orimligt krav. Kan du destillera vatten så kan du också destillera mäsk m.fl saker …
 
Finns ju små apparater som ser ut som en vatten/kaffekokare. Ryms väl en liter mäs...vatten i dom.
 
I
fahlis skrev:
Ja, men med vilket resultat vågar jag inte förutsäga.



Orimligt krav. Kan du destillera vatten så kan du också destillera mäsk m.fl saker …
Om 2/3 av ångan går ut vid sidan av gör inget, och det kommer det förmodligen att göra, huvudsaken är att jag får åtminstone ½ liter rent vatten av ca 3 liter.
Skulle man använt den till mäsk hade man snabbt fyllt köket med högexplosiv gas. Möjligen skulle man kunna samla upp en å annan droppe alkohol men tycker nog man kan klassa den som otjänlig vid spritframställan. Just tack vare otätheten, menar jag.
Jo jag har sett de färdiga apparaterna, kostar runt 3000 kr och det tycker jag är väl häftigt. Finns billigare på Ebay, jag köpte en där men fick den aldrig, skum säljare, fick tillbaka pengarna tack vare PayPal.
MD4 schema.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då jag inte ska använda den kontinuerligt tänkte jag förenkla den, frågan är hur långt rör jag behöver om jag inte har kylfläkt. Jag har även tänkt man kunde kyla med vatten men då börjar man närma sig förbjudet område.
namnlös.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag behöver kanske inget rör, två kastruller ovanpå varandra, genomgående rör och lock på. Kanske kondenserar det tillräckligt ändå?
 
Redigerat av moderator:
Finns på aliexpress för under 100$.
men ta kaffepannan och sätt en slang på pipen ner i en burk.
Som här.
Homemade Water Distiller - DIY - Stove Top "Pure …: http://youtu.be/00kKPOs_FA4
 
Du skriver att du vill få ut 0,5 l vatten på en körning. Du tänker väl inte dricka så mycket destillerat vatten( även med metalliskt silver) på en gång? Det kan vara riktigt farligt för cellernas jon-balans (borde du veta med signum ion;) ). Destillerat vatten bör man ju inte dricka alls och absolut inte i större mängder.
 
I
JLov skrev:
Finns på aliexpress för under 100$.
men ta kaffepannan och sätt en slang på pipen ner i en burk.
Som här.
Homemade Water Distiller - DIY - Stove Top "Pure …: [länk]
Ja det var inget långt rör, men han får okondenserat i burken så lite längre hade nog varit bra. Jag köpte 3 m rostfritt av samma typ som i filmen, men tror det kan räcka med 1 - 1½ m.
 
I
HasseTeknik skrev:
Du skriver att du vill få ut 0,5 l vatten på en körning. Du tänker väl inte dricka så mycket destillerat vatten( även med metalliskt silver) på en gång? Det kan vara riktigt farligt för cellernas jon-balans (borde du veta med signum ion;) ). Destillerat vatten bör man ju inte dricka alls och absolut inte i större mängder.
Nej man tar bara någon matsked morron och kväll.
Att dricka destillerat vatten är inte farligt, tvärtom nyttigt. Myten att det skulle vara farligt kommer från observationer vid tester på enstaka celler, det är inte relevant om man dricker ett glas eller två. Andelen mineraler som någon menar skulle vara ett problem att man inte får i sig är försumbar i kranvattnet. Däremot finns det betydligt mer skadliga ämnen i kranvatten som man helst inte borde dricka.
Vore det farligt skulle alla som blivit utsatta för regn vara sjuka eller döda, regn är destillerat vatten även om det blivit förorenat av partiklar, det skulle i så fall göra det ännu farligare för det är inga nyttiga mineraler det handlar om.
ion, jo det har ett visst samband med mitt vurmande för silvervatten, det erkännes.;)
 
Att ta destillerat vatten matskedsvis är ju inte skadligt! Jag blev bara fundersam när du nämde större kvantiteter. Om vi räknar litervis, så är det inte nyttigt för kroppens celler och kan också kan bli mycket problematiskt för de flesta mag-tarm-levande bakterierna.
 
I
Vill med anledning av en artikel i en tidning klargöra att jag inte har minsta samband med företaget artikeln handlade om.
Går för övrigt att lista ut om man noterar att jag registrerades här 2006.
Att jag vid samma tid började framställa och nyttja ioniserat vatten är en annan historia.
Skulle aldrig komma på tanken att rekommendera detta som något mirakelmedel, ser det som mycket osmakligt gjort.
Att det har bakteriedödande effekt tvistas det, (vad jag vet), inte om och då kan man använda det till det. Skulle det sen vara nyttigt för något annat ser jag det som en bonus, så länge det inte skadar.
 
Skulle nog rekommendera ett (rakt) glasrör på en kaffepanna, röret med lite lutning neråt.
Rostfria rör är inte särskilt rena jämfört med glas. Kylning utmed röret i form av handduk
som hålls blöt med droppande kallvatten från kran.

Har "vattenreningspiller" köpta på apotek i tyskland som bara har "Ag+" som aktivt ämne.
Micropur MT1 står det på förpackningen. Geschmackfrei lovar förpackningen men lite
plåtsmak kommer jag ihåg.
 
Samla upp vattnet från torktumlaren i stället.
 
I
Jag började med grejerna jag har och gjorde som jag tänkte först, sen får jag ta det därifrån om det behövs, tänkte jag.
Det var inte konstigare än så, fungerar ok, ca hälften av ångan kondenserar, resten går ut i luften via locket och röret, men det räknade jag med och det är ok.
IMG_0127.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.