Byggahus.se
Hej,

Söker efter råd.

Jag och sambon har köpt hus och får tillträde (samt flyttar in) om tre veckor. Vi står i valet och kvalet vad gäller uppkoppling och tv-lösning och undrar om vi skulle kunna få några tips.

Huset ligger centralt på hisingen i Göteborg men det finns inget bredband. Telefonjack finns men inget antennuttag för TV. Vi fick tillgång till huset en timma förra veckan för att mäta lite och upptäckte dessutom att bägge våra mobiltelefoner saknade täckning (jag har 3 och min sambo har Tele2). Detta var mycket märkligt tyckte vi då huset som sagt ligger centralt på HIsingen.

Med anledning av att det inte finns bredband och att antennuttag till TV saknas (gissar att även kabel-tv inte finns då inget antennuttag finns men osäker på hur det funkar, var kopplar man in Tvn..) så ser jag följande lösningar:

Vad gäller TV:
alt1) skaffa satellit och abonnemang
alt2) TV via ADSL(?)
alt3) 4G-lösning(?)

Vad gäller uppkoppling:
alt1) ADSL (kan få upp till 24 Mbit med Bredbandsbolaget enligt hemsida alt upp till 8 Mbit med Telia)
alt2) 4G-lösning

Skulle som sagt gärna ha lite input och gärna snart då vi måste börja beställa :)

Stort tack på förhand om nån vill dela med sig. Mvh Joel
 
Det borde väl vara marksänd digital-tv (boxer) som gäller.

Tv via mobilnätet lär bli instabilt och dyrt...
 
Tack för snabbt svar Larsa, gick in och kollade på Boxer och de hade en inomhusantenn man verkar ha till. Såg att de tyvärr inte hade Viasat Sport men får klura på hur viktigt det är...gillar ju att kolla på champions league.

Några tips gällande 4G vs ADSL vad gäller uppkoppling?
 
Problemet med att kolla på tv över 4G är att det är begränsningar i hur mycket data du får förbruka per månad, och streamad tv slukar verkligen data. Jag hittar inte några siffror på hur mycket äkta HD tv drar, men vanlig streamad tv verkar dra mellan 1 och 2 GB i timmen. Det gör ju att man kan förbruka hela sin surfpott på några dagar.

ADSL är betydligt långsammare men där har du inte någon begränsning i data mängden.
 
Sen bör du ju kolla om det finns fiber i området, även om det är dyrt att koppla på i efterhand så är det ofta värt det i längden....
 
Jag röstar på
ADSL 24 Mbit (räcker långt)
De fria kanalerna via marksänt nät (behöver bara en antenn)
Sedan kan du teckna Via Play för att se F1 (eller var det fotbollen som var intressant) via ADSLet. Med Via Play följer tillgång till annat (filmer, serier). Man behöver inte Sat för det.
 
Om du önskar vanlig TV med lite större utbud av kanaler hade jag valt ADSL med Internet+IPTV/DigitalTV
Den lösningen fungerar dock endast med Bredbandsbolaget utifrån angiven bandbredd, men du kan alltid ringa och dubbelkolla med båda leverantörerna vad de kan leverera för tjänster då saker förändras fortlöpande i takt med utbyggnad och teknikbyte. För jag tolkar det som att du vill ha det nu och inte vänta på ev. framtida fiberutbyggnad.
Kör sedan allt trådlöst i huset om det saknas kabelbaserat nätverk.
 
I den bästa av världar fungerar det. Varför fungerar inte era mobiler? Fungerade de utanför? Har de bytt fönster så kan visst behandlat glas göra att mobilsignalerna har svårare att nå in. Är det stenhus så kan det också vara svårt med trådlöst. Det syns tydligast då ni ska använda trådlöst via tvn eller streamar en film. Mitt trådlösa i 11/2 plans trähus krånglade med ip box och streaming. Lyckas lösa det enkelt genom att ansluta sladd som gick via eluttagen till ip boxen.
 
largab skrev:
Jag röstar på
ADSL 24 Mbit (räcker långt)
De fria kanalerna via marksänt nät (behöver bara en antenn)
Sedan kan du teckna Via Play för att se F1 (eller var det fotbollen som var intressant) via ADSLet. Med Via Play följer tillgång till annat (filmer, serier). Man behöver inte Sat för det.
Så ser mitt förslag ut också. Försök hitta en smart-tv eller dongel (typ chromecast, Apple tv ) som har en bra app för den sportkanal du vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.