med tanke på kommentarerna här börjar jag tyvärr förstå varför chrome och firefox numera har påslaget och som inte går att stänga av autouppdateringar av webläsarna verkar tyvärr som att microsoft behöver göra samma sak för ie
Hört talas om botnets?Micro skrev:Men lilla vän... hur många tror du sitter och gör dataintång i vanliga datorer.?
Det brukar vara mer sport att knäcka datorer som tillhör något spännande typ någon databas någonstans.
Och ja !! Ibland tror jag att vissa företag gör saker o ting för att det är kul...eller snarare för att inte få sina program crackade.Viruskyddet uppdateras ständigt om du undrar.
Det är just "vanliga datorer" som står oskyddade och opatchade som används flitigast som mål för hackers och kriminella.
virus och trojaner tar sig in via säkerhets hål du vet dom som folk inte tycker att man behöver installera patchar för är det sedan en gammal exploit så betyder det ju inte att brandväggen stoppar det eller virus skyddet klarar av att hitta nåt som det inte vet om att det ska leta efter.
Fast det är klart om du vill att din dator ska sprida barnporr skicka spam om potensmedel och skicka dina kreditkorts uppgifter till ryska maffian så varsågod strunta i att installera säkerhetsuppdateringarna
Fast det är klart om du vill att din dator ska sprida barnporr skicka spam om potensmedel och skicka dina kreditkorts uppgifter till ryska maffian så varsågod strunta i att installera säkerhetsuppdateringarna
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 135 inlägg
Nej, det är inte i närheten. De senaste resultaten säger att anti-virusprogram klarar ca 50% av hoten. En brandvägg hjälper sällan idag, eftersom många, för att inte säga de mesta, infektionerna kommer från dina surfaktiviteter, email osv. Om du initierat förfrågan så stoppar inte brandväggen svaret, och detta svar innehåller ofta en annons som utnyttjar en svaghet i din browser/java/flash osv. osv. för att infektera din dator.Micro skrev:
Det är svårt att få fram bra siffor, eftersom det är svårt att mäta, men för det slumpmässiga hotet, dvs virus/mask osv. så har vi mellan 5% och 50% infektionsfrekvens. Även i stora företag så har man rapporterat 10% eller så, och då har man anställda vars uppgift det är att se till att detta inte sker...
Så tidigt som på sent nittiotal så klarade sig en opatchad dator (windows), i ca 15 minuter innan den var infekterad... Man kan inte jämföra rakt av med situationen idag, men det är på många sätt sämre säkerhet idag, eftersom hotet har blivit mer avancerat. Och då talar jag om det "slumpmässiga hotet", dvs det som du kan råka ut för. Om du skulle bli föremål för ett riktat intrångsförsök av en enskild hackare, organisation eller myndighet så är du torsk. De misslyckas "aldrig", ens när de försöker hos stora företag och myndigheter. (Militären har lite bättre koll, men inte ens de är imuna).
Du måste alltså ha anti-virus, brandvägg *OCH* patcha. Hela tiden och direkt när de kommer. Och inte ens då är du "rimligt" säker, i betydelsen har samma säkerhet som i många andra sammanhang.
Det är möjligt att ni har rätt..men det beror också på hur ni använder er dator.
Mycket av skiten som ni talar om kommer in på oseriösa sidor , alla surfar inte där.
Sitter Olga 74år med ett bärbart modem uppkopplad på detta forum 13min om dagen eller lilla olle som porrsurfar 24/7 och lägger in crack till spel samt bara är ute på konstiga ställen så är ju sannolikheten den att olle drabbas.
Och min dator sprider inte spam , barnporr eller kreditkortsuppgifter.
Har aldrig varit uppkopplad till banken eller köpt något med denna dator...och patchar till adobe behöver jag inte då jag inte använder adobe...
Ni gör som ni vill med era datorer..inget ont om det ..har tyvärr installerat om många (patchade) datorer åt andra som rent ut sagt har fungerat skit...jag installerar gärna in grejorna igen åt dom om dom vill.
Och jag vet också att en riktad attack sänker vilken dator som helst i princip var som helst... men dom flesta försöken är inte riktade mot en simpel privatperson ...
Mycket av skiten som ni talar om kommer in på oseriösa sidor , alla surfar inte där.
Sitter Olga 74år med ett bärbart modem uppkopplad på detta forum 13min om dagen eller lilla olle som porrsurfar 24/7 och lägger in crack till spel samt bara är ute på konstiga ställen så är ju sannolikheten den att olle drabbas.
Och min dator sprider inte spam , barnporr eller kreditkortsuppgifter.
Har aldrig varit uppkopplad till banken eller köpt något med denna dator...och patchar till adobe behöver jag inte då jag inte använder adobe...
Ni gör som ni vill med era datorer..inget ont om det ..har tyvärr installerat om många (patchade) datorer åt andra som rent ut sagt har fungerat skit...jag installerar gärna in grejorna igen åt dom om dom vill.
Och jag vet också att en riktad attack sänker vilken dator som helst i princip var som helst... men dom flesta försöken är inte riktade mot en simpel privatperson ...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 135 inlägg
Micro det enda jag kan säga är suck
ett av dom vanligare sätten att ta över en dator har ju varit genom annons nätverken som tex byggahus aftonblaskan med flera nyttjar sig av.
Sen skulla jag nog vilja påstå att om lilla Olle är som jag var på den tiden så är risken troligen mindre att han råkar ut för nåt än Olga som tror att hon ärvt ett par miljarder av sin okända släkting i Nigeria
enda sättet att få en dator garanterat säker är att rycka ut nätverks sladden och låsa in datorn i ett rum avstängd annars så är den mer eller mindre osäker.
Fast det är klart vad vet jag om sånt här har ju barat jobbat med det i 15 år nånting så jag är ju så klart diskvalificerad från den här diskussionen pga okunskap
ett av dom vanligare sätten att ta över en dator har ju varit genom annons nätverken som tex byggahus aftonblaskan med flera nyttjar sig av.
Sen skulla jag nog vilja påstå att om lilla Olle är som jag var på den tiden så är risken troligen mindre att han råkar ut för nåt än Olga som tror att hon ärvt ett par miljarder av sin okända släkting i Nigeria
enda sättet att få en dator garanterat säker är att rycka ut nätverks sladden och låsa in datorn i ett rum avstängd annars så är den mer eller mindre osäker.
Fast det är klart vad vet jag om sånt här har ju barat jobbat med det i 15 år nånting så jag är ju så klart diskvalificerad från den här diskussionen pga okunskap
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 135 inlägg
Det var sant förut, men idag så kommer det mesta från annonser och från forumsidor (cross-site scripting, cross site request forging osv). (En användare har t ex tjugo gånger större chans att torska genom en annons på en "vanlig" site än en "skum" sådan enligt Ciscos senaste utredning, och affärs och "seriösa" siter är i top tre som infektionsplatser http://news.yahoo.com/mainstream-websites-more-likely-harbor-malware-201142450.html)Micro skrev:
Det är inte konstigt, om du tittar på vilka sidor din browser kopplar upp sig mot när du tror att du surfar på en viss sida så är det en ögonöppnare. Det rör sig oftast om 20-30-40-50, siffrorna varierar, andra domäner än de du tänker dig att du surfar på. Dessa domäner kan ha smittats via en mängd olika vektorer. Att angripa webservrar för att sprida malware är mycket vanligt idag (Man upptäckte en mask som infekterat Apache bara i dagarna och som legat oupptäckt länge https://community.emc.com/community.../03/darkleech-what-is-it-and-how-to-detect-it).
Så, oavsett om man bara surfar "lite" så är risken att man åker dit ändå inte obetydlig, eftersom ditt surfande är mycket vidare än du tror. Rådet kvarstår; AV, brandvägg, samt patcha, patcha och sedan patcha.
Ikeo ...lås du in din dator om du vill....men behandla inte alla som dom inte kan någonting !!! Du vet ej vad jag kan , jobbar med eller någonting och jag har inte ifrågasatt kunskapen...Men hur ska jag förklara så du förstår... Jag tror med benämningen TROR att du , ni som jobbar med datasäkerhet skrämmer upp vanliga data användare så dom knappt vågar ha en äldre dator snart. Hade jag ett företag skulle jag också ha dom värsta skydden jag kunde skaffa.
Väldigt många som har varit hos mig och vill ha hjälp har fått detta roliga programmet som säger att dom har barnporr i datorn och ska betala pengar.... dom flesta av dom har varit på mindre bra ställen där inte agda har varit.
Och jag säger det igen...jag har aldrig tvingat någon att inte uppdatera sin dator med alla uppdateringar.
Jag kanske har haft en väldig tur då jag inte drabbats av något skadligt ännu i min dator.
Jag jobbar inte med data till vardags har bara det som en hobby...sedan 1993.
Men jag tycker dock det är bra med information och den tackar jag för...
Väldigt många som har varit hos mig och vill ha hjälp har fått detta roliga programmet som säger att dom har barnporr i datorn och ska betala pengar.... dom flesta av dom har varit på mindre bra ställen där inte agda har varit.
Och jag säger det igen...jag har aldrig tvingat någon att inte uppdatera sin dator med alla uppdateringar.
Jag kanske har haft en väldig tur då jag inte drabbats av något skadligt ännu i min dator.
Jag jobbar inte med data till vardags har bara det som en hobby...sedan 1993.
Men jag tycker dock det är bra med information och den tackar jag för...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 135 inlägg
Bara för att vara komplett. Jag har inget företag, eller arbetar åt något sådant. Jag är forskare/lärare. Och även om jag undervisar om malware etc. så är det inte mitt primära forskningsområde, så jag behöver inte slå på den trumman för att locka till mig forskningsmedel heller (så ni slipper det obligatoriska "det behövs mer forskning om det här"Micro skrev:
Det har inte heller med åldern på datorn att göra, det är oväsentligt. Det har att göra med att sköta om den. Och det måste man. Att ta alla uppdateringar så fort som möjligt om man är hemanvändare är tyvärr bara nödvändig praxis idag.
Oj oj mycket snack här! 
1) Barnporr är ett politik och media-drev för att få befolkningen att gå med på totalt orimliga nivåer av datalagring och spårning. Med det sagt innebär det inte att barnporr inte finns - men det är faktiskt väldigt väldigt ovanligt att någon träffar på det på nätet. Du kan räkna antalet poliser på dina händer som jobbar med att ta fast dessa brottslingar, vilket säger någon om hur utbrett det här är.
2) Virus, trojaner, skumma program, mm. Dessa kommer från flera olika håll, oftast genom legitima källor. Du kanske har valt att testa ett program för att packa upp zip-filer; med programmet installeras en "toolbar" som bygger in sig i din webläsare med syfte att exponera dig för fler reklamkällor. Tyvärr är en del av dessa reklamkällor infekterade med diverse problem. Med andra ord behöver du inte surfa på någon skum sida, utan det räcker med aftonbladet.se för att du till sist ska be utsatt för dessa virus/trojaner och "downloaders". Ett antivirusprogram fångar inte alltid upp det här eftersom de inte är renodlade virus.
3) Mitt tipps är att se till att ha alla patchar och uppdateringar till Windows och din webbläsare. Installera Windows Defender (gratis) och brandvägg (gratis). Använd FireFox, Chrome eller Opera i första hand om du har Windows XP eller äldre. Brandväggen skyddar dig genom att många "trojaner" blockeras från att komma åt internet väl inifrån din dator.
4) Var försiktig när du tar emot filer och kör dem från din dator. En vanlig källa till att du som användare installerar virus är att du tror att du öppnar en PDF-fil, men i själva verket är det en fil.pdf.exe. Det är viktigt att välja att filändelser ska visas i Windows så att du inte råkar köra ett program istället för att öppna en fil.
1) Barnporr är ett politik och media-drev för att få befolkningen att gå med på totalt orimliga nivåer av datalagring och spårning. Med det sagt innebär det inte att barnporr inte finns - men det är faktiskt väldigt väldigt ovanligt att någon träffar på det på nätet. Du kan räkna antalet poliser på dina händer som jobbar med att ta fast dessa brottslingar, vilket säger någon om hur utbrett det här är.
2) Virus, trojaner, skumma program, mm. Dessa kommer från flera olika håll, oftast genom legitima källor. Du kanske har valt att testa ett program för att packa upp zip-filer; med programmet installeras en "toolbar" som bygger in sig i din webläsare med syfte att exponera dig för fler reklamkällor. Tyvärr är en del av dessa reklamkällor infekterade med diverse problem. Med andra ord behöver du inte surfa på någon skum sida, utan det räcker med aftonbladet.se för att du till sist ska be utsatt för dessa virus/trojaner och "downloaders". Ett antivirusprogram fångar inte alltid upp det här eftersom de inte är renodlade virus.
3) Mitt tipps är att se till att ha alla patchar och uppdateringar till Windows och din webbläsare. Installera Windows Defender (gratis) och brandvägg (gratis). Använd FireFox, Chrome eller Opera i första hand om du har Windows XP eller äldre. Brandväggen skyddar dig genom att många "trojaner" blockeras från att komma åt internet väl inifrån din dator.
4) Var försiktig när du tar emot filer och kör dem från din dator. En vanlig källa till att du som användare installerar virus är att du tror att du öppnar en PDF-fil, men i själva verket är det en fil.pdf.exe. Det är viktigt att välja att filändelser ska visas i Windows så att du inte råkar köra ett program istället för att öppna en fil.
Klicka här för att svara