Så småningom skall jag beställa svart granitskiva till mitt nya kök. Jag har redan jagat rätt på både leverantör och pris. Priset jag fått här i sverige är strax över 30'. Även om det är rätt mycket pengar så har jag väl resonerat som så att kvalitet kostar.

Idag hittade jag dock till diapols hemsida. Efter att ha knappat in samma detaljer som offerten på 30' bygger på så landar jag nu på ~15' .

15' i merkostnad är en hel del pengar, jag har dock inget problem att betala det om kvalitetsskillnaden motiverar det.

Min fråga är alltså, har någon erfarenheter av Diapol ? Jag har hittat några poster här i forumet som är rätt negativa. De verkar dock vara från samma person och en miss kan väl vilket företag som helst göra.

Att sten kan hålla olika kvalitet kan jag förstå, och det kanske är en orsak till skillnaden i pris. En sak jag blev att fundera på var dock hur en flush-fit montering kan skilja så mycket i pris. Hos diapol kostar den runt 1500. I den offert jag fick är priset det tredubbla. Detsamma gäller kantslipning, där diapol är mycket billigare per meter. Då jag skall ha både häll och ho flush-fit monterade så är den kostnaden en ganska rejäl bit av den totala offerten. Vad är "vettigt" pris för det jobbet ?

Tacksam för input.

Länk till diapol: Välkommen till Diapol!

ingen som köpt därifrån? Jag är också intresserad.

Att tillverka stenbänkskivor idag är med hjälp av en bra maskinpark inte så "dyrt" som det var för några år sedan. Blocken som bryts ut i stenbrotten kan hanteras på ett mycket bättre sätt än tidigare.
Blocken sågas till tunna skivor som slipas och kalibreras med en precision av några tiondels millimeter
Skivorna sågas ut och kantslipning göres
Runda hörn, snedskärningar eller andra former sker sedan
Förstärkningar för urtag av hällar eller vaskar är ett måste för att skivan skall hålla för transporter och hantering
Trots att det är mycket maskiner inblandade, krävs ett hantverkskunnande för att slutresultatet skall hålla en hög kvalité.
Just flush-fit montering är något som kan göras på lite olika sätt
Varje vask är unik i formen eftersom plåten blir lite deformerad vid tillverkningen.
Det kan skilja 3-4 mm i formen så en maskin ( CNC ) där formen ligger i ett dataprogram ( CAD ) utgår från ett standardvärde. Resultatet ser man i fogen som löper runt vasken. Om det skall bli en bra fog måste plåtvasken som skall monteras också vara en fysisk mall. Detta är tidskrävande och kostar givetsvis mer. Sättet att fräsa ut kalibreringen skiljer också och blir ofta väldigt flisig med automat maskiner.
Priserna hos Diapol tycker jag inte verkar vara billigare än hos övriga leverantörer i Sverige. I Sverige är stenbänkskivor både arbetsbänk och samtidigt en möbel vilket har gjort att kravet är högre här än i våra sydliga och östra grannländer. Skicka mig ett PM om du mer frågor

Tessok skrev:
Priserna hos Diapol tycker jag inte verkar vara billigare än hos övriga leverantörer i Sverige.
Var i Sverige kan man beställa till samma pris och de mäter upp o levererar? Har du nått exempel på leverantör?

Köksfixaren skrev:
Var i Sverige kan man beställa till samma pris och de mäter upp o levererar? Har du nått exempel på leverantör?
Jag undrar samma sak. Innan jag hittade diapol hann jag få offerter från 6 olika leverantörer. Deras priser ligger alla i intervallet 25-32' för samma jobb som diapol vill ha ~15' . Och bland de 6 är det långt från alla som inkluderar mallning och monotering i arbetet, flertalet ville inte ta det på sig utan tyckte jag skulle anlita någon fristående själv som gjorde den delen.

Någon som har beställt härifrån ännu?
Verkar vara ett rimligt pris för ett helhetsåtagande.
Frågan är om de kan göra "dubbel tjocklek" på skivan, dvs pålimmade framkanter.
Skall ringa o höra :-)

Mvh
Boogie

Boogieman skrev:
Någon som har beställt härifrån ännu?
Verkar vara ett rimligt pris för ett helhetsåtagande.
Frågan är om de kan göra "dubbel tjocklek" på skivan, dvs pålimmade framkanter.
Skall ringa o höra :-)

Mvh
Boogie
Håll gärna tråden uppdaterad med info. Jag har ännu inte beställt min skiva så all input är intressant.

Hej
Såhär 3 år efter diskussion ovan så kanske det finns någon med erfarenhet av Diapol och deras produkter. Funderar själv på att lägga in en Kashmir White Granit från Indien i mitt kök genom Diapol.
Fredrik

freddefox skrev:
Hej
Såhär 3 år efter diskussion ovan så kanske det finns någon med erfarenhet av Diapol och deras produkter. Funderar själv på att lägga in en Kashmir White Granit från Indien i mitt kök genom Diapol.
Fredrik
Kashmir White är en ljus grovkornig stensort som lätt får fläckar så se till att tillverkaren permanent impregnerar stenen så den åtminstonde tål de lättaste fläckar som kaffe o. dyl.
Impregneringen måste utföras när stenen är helt genomtorr och värmas upp till 60° för att skivan sedan skall ta emot impregneringen. Behandlingen nummer två skall upprepas ett dygn efter den första behandlingen.Trots denna behandling tål den inga skarpt färgade vätskor som får torka in. Rödvin, rödbetssaft eller om man arbetar på samma plats jämnt får man en "mörkare" yta just där. Impregneringen är ett måste för att skivan skall se någorlunda fräsch ut efter några år. De flesta stenfirmor undviker frågan och låtsas som det inte behövs. Det är ett tidskrävande jobb och de vill helst undvika detta.

Söker du på Diapol hittar du flera trådar på forumet.

jag handlade hos diapol.
var billigt..hälften mot sverige...bra service..bra grejor..
är helnöjd här...
är väl så att dom svenskar firmorna som säljer granit saltar på .
eller är det lönen som är lägre hos diapol..men säkert graniten ochså..
verkar som nästan allt är dyrt i sverige om man jämför med andra länder..
så jag jämför alltid med utlandet när jag ska handla nåt..gäller allt..

Jag är i kontakt med Diapol på annat sätt än att vara konsument till dem. Har ofta dialog med dem på huvudkontoret samt enstaka personer i sverige. Min erfarenhet säger att dem är ovanligt bra att göra med, trevliga, lätta att komma överens med, seriösa etc. Har dock aldrig köpt något av dem så hantverksmässigt har jag ingen uppfattning om dem. Tycker mig dock ha sett långt fler positiva än negativa trådar i detta forum.

En vän la in svart granit i sitt kök genom Diapol och det enda klagomålet var att montörerna luktade så mycket svett att hon var tvungen att vädra lägenheten efteråt.

Ang montaget var det 100% perfekt och hon var så nöjd så vi köper nog därifrån också.

Har Diapol någon granit som liknar Nero Assoluto? Jag tycker det är svårt att se på deras hemsida!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.