Hej!

Jag undrar om någon har beställt granitskivor från det estniska företaget Diapol.
Tydligen levererar de till bl a Noblessa och Kvik.

Mvh
Mickis

Ja, och de fick komma och hämta dem och betala tillbaka mina pengar. Beställde sedan billigare och bättre från Bror Törner i Stockholm. Kvik påstod dock att det bara skett "en gång tidigare."

mickis skrev:
Hej!

Jag undrar om någon har beställt granitskivor från det estniska företaget Diapol.
Tydligen levererar de till bl a Noblessa och Kvik.

Mvh
Mickis
Vi svenskar har genomsnittligt ett helt annat tänkande beträffande kvalitét än våra öst och sydländer. De rycker på axlarna och svarar " no problems "
Det är enligt dem vi som är problemet som har för höga krav och tittar för noga
Idag är det sådan prispress att det inte skiljer något stort mellan svenskt och utländskt tillverkat (om stenen är jämförbar i kvalitét)

Brestälde vår stenskiva runt en hörnmonterad spis tillsammans med allt annat när vi köpte kök från Noblessa.
En kväll (något sen) kom det två killar från Estland och tog mått. Drygt en vecka senare kom samma killar (ännu senare på kvällen) och monterade skivan.
Har inget att klaga på. Priset tyckte vi var rimligt och utförandet blev bätter än utlovat.

Det här håller inte jag med om! Vi har köpt vårt kök från ett mindre snickeri i Estland och det har funkat bra. Sedan gjorde jag en ritning på stenskivorna och gjorde även en mall i spånskiva för att se att allt passade. Stenskivorna hade vi tänkt att köpa i sverige men det visade sig att det var ca 1/3 del av priset att beställa dom i Estland. Vi har ett U-kök och håltagning för både spis och dickho.
Vi ordnade själva transporten via en estnisk speditör och fick skivorna väl emballerade hemtransporterade till dörren. Var dock tvungen att ha en truck till hands när det skulle lastas av.
Till historien hör dock att min fru är est, så det underlättar avsevärt när man talar samma språk.

/Funkis

Ps Tror inte det var Diapol vi handlade av.

Och kvalitén är vi mycket nöjda med

Funkishus_-36 skrev:
Det här håller inte jag med om! Vi har köpt vårt kök från ett mindre snickeri i Estland och det har funkat bra. Sedan gjorde jag en ritning på stenskivorna och gjorde även en mall i spånskiva för att se att allt passade. Stenskivorna hade vi tänkt att köpa i sverige men det visade sig att det var ca 1/3 del av priset att beställa dom i Estland. Vi har ett U-kök och håltagning för både spis och dickho.
Vi ordnade själva transporten via en estnisk speditör och fick skivorna väl emballerade hemtransporterade till dörren. Var dock tvungen att ha en truck till hands när det skulle lastas av.
Till historien hör dock att min fru är est, så det underlättar avsevärt när man talar samma språk.

/Funkis

Ps Tror inte det var Diapol vi handlade av.

Och kvalitén är vi mycket nöjda med
Kvalité är väl något som är relativt
Min egen erfarenhet är att svenskar kräver mycket högre kvalité än andra länder
Som exempel har Blanco 3-4 ggr fler reklamationer i Sverige än i Tyskland
När jag berättar för våra kollegor i Italien vad som föranleder en reklamation på stenbänkskivor här i Sverige ruskar han bara på huvudet och förstår "nada"

Våra var uselt slipade och skadade. De kom och mätte (efter att köket satts upp) på millimeternivå (två gånger), ritade in allt i CAD-program. Ändå passade de uselt. Stenarna var fulla av fula fläckar, trots att de skulle vara "absolute black".

Förklaringen till stenkvaliteten var att "det varit svårt att få tag på bra sten..."

dasjo skrev:
Våra var uselt slipade och skadade. De kom och mätte (efter att köket satts upp) på millimeternivå (två gånger), ritade in allt i CAD-program. Ändå passade de uselt. Stenarna var fulla av fula fläckar, trots att de skulle vara "absolute black".

Förklaringen till stenkvaliteten var att "det varit svårt att få tag på bra sten..."
Är detta ett typisk klagomål som faller in under beskrivningen "När jag berättar för våra kollegor i Italien vad som föranleder en reklamation på stenbänkskivor här i Sverige ruskar han bara på huvudet och förstår "nada"? Eller är anses detta även i sydliga länder föranleda garantiåtgärd?

Martin_Blomberg skrev:
Är detta ett typisk klagomål som faller in under beskrivningen "När jag berättar för våra kollegor i Italien vad som föranleder en reklamation på stenbänkskivor här i Sverige ruskar han bara på huvudet och förstår "nada"? Eller är anses detta även i sydliga länder föranleda garantiåtgärd?
Om du besöker till exempel ett hotell i Italien och granskar stenarbeten med svenska ögon (yrkesman) kan man inte begripa hur de fått arbetet godkänt.

Vi besöker utställningen i Verona varje år och passar då på att besöka Italienska stenförädlare.
Om vi pekar på sådant som i Sverige skulle klassas som reklamation, finns det ingen som förstår vad som skulle vara problemet. De har en helt annan syn på hantverket än vi i norden. Polering av kanter och profiler som inte är bra bättrar de på med färgat hårdvax. Fläckar i stenen är inte reklamerbart. De kortar ner sliptiden till hälften genom att preparera stenen med en vaxhinna o.s.v.
Vet man bara om vilken kvalité man får och är nöjd med det så är allt frid och fröjd.
Vår erfarenhet är att man ofta enbart ser till priset och inte tar hänsyn till arbetet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.