T
TechChad: Man måste ju utgå ifrån hällen och inte ventilationshålet. Då ser man att det inte stämmer. Sen har ju elektrikern "erkänt" att han gjort fel, precis som skrivits tidigare så beror det nog på hur du har handlat upp det hela. Men det är en svår situation tycker jag nog.. märkligt att han inte kompenserat fel placeringen med att flytta armaturerna så det blir symmetrisk.
19 svar · 3,4k läst
·
S
surfarn: Det verkar ha löst sig. Efter en del tjat tog vf på sig att lägga i lite asfalt på vägen så att vägen på en sträcka av ca 3-5 meter får en bombering. Förhoppningsvis kommer vattnet nu rinna av vägen innan det kommer till vår infart
11 svar · 4,2k läst
T
T.Gustafsson: Det gäller nog att ligga på bolaget där du har hemförsäkringen tecknad. Jag kan inte tänka mig att Smålandsvillan lämnar längre garanti än 2 år på ingående produkter. På byggtekniska fel har man i regel 10 års garanti.
1 svar · 2,1k läst
·
Mandalore
Mandalore: [citat] God Jul och Gott nytt år på er med! Hoppas att ni får träffa era barnbarn snart och komma ut ur karantänen.
13 svar · 2,2k läst
N
Nils Terminus: [citat] Kan bara instämma. Vad jag sagt är att det tyvärr Ibland är lättare att få tillåtelse efter man gjort något än innan. Har verkligen inte uppmanat att göra just så. Det är ju även mycket annat som styr. Behövs avlopp och det inte finns något annat sätt att lösa det på så bör man få strandskyddsdispens, inget konstigt med det.
22 svar · 8,5k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Exakt. Väck inte den kommun som sover.
26 svar · 5,2k läst
F
falkn: [citat] Nej, det är i så fall föreningens uppgift.
1 svar · 566 läst
T
Thomas i Uppland: [citat] Ja det där var en viktig poäng. Av nämnda paragraf förefaller följa, eftersom hyresförhållandet har varat så länge, att uppsägningstiden är 9 månader och om avtalet löper ut i juni 2021 är det för sent att säga upp nu och i så fall förlängs hyresavtalet på obestånd tid. Det där behöver TS noggrant kolla upp.
97 svar · 54,1k läst
·
nino
nino: Fick kontakt med firman som beklagade att det blivit så, men deras system sa att den var obetald sa han och suckade... Ja men den är ju det sa jag och det blev tyst ett bra tag :D Så nu har jag betalt och är ägare till skotern Då jag haft den försäkrad ett år utan att äga så tröttnade jag ur och betalade inte sista försäkringen men ringde nu och sa att det var löst, då sa den
45 svar · 6,9k läst
K
Kane: @gingercat Har ni kommit något längre i dialogen med hustillverkaren?
148 svar · 49,0k läst
·
Suhagg
Suhagg: [citat] Kostade inga stora pengar att bolla fram och tillbaka med juristen. Kanske 3tim totalt. Nu 7år senare är avtalet oanvänt fortfarande och det är målet att så ska vara. När tillräckligt många år gått spelar det ingen roll längre och 50/50 delning känns mer vettigt om något skulle hända.
38 svar · 53,0k läst
K
Kane: [citat] Om du inte har testamente så kan det inte bli så. Du har två bröstarvingar i form av dina döttrar i livet.
9 svar · 2,0k läst
nino
nino: [citat] Höll den?
11 svar · 6,1k läst
G
Goliater: [citat] Ok, då provar jag med T-röd och hoppas på det bästa.
12 svar · 1,9k läst
·
B
Byggis15: Hej, tacksam för snabbt svar. Nej, det sista vi vill göra är att bråka med entreprenören, de har varit väldigt bra att ha och göra med under hela byggtiden. Enligt vårt entreprendskontrakt så gäller deras byggförsäkring fram tills det datum då överlämnandet sker vilket är ett par veckor efter genomför slutbesiktning. Varför slutbesiktning sker så långt innan tillträde till
2 svar · 1,8k läst
connywesth
connywesth: [citat] Om det finns ett avtal mellan parterna som anger dröjsmålsränta så kan 25% dröjsmålsränta accepteras som rimlig av domstolen (TR, HR, HD, eller ARN om man som konsument väljer den "mildare och billigare vägen"), om inget avtal finns så är det referensräntan + 8 procentenheter som är default. Det som står på fakturan är inget avtal, så det gäller att man har ett
174 svar · 24,8k läst
L
Linnor: Jo, det var ett alternativ, att vi köpte huset med avsikten att vi skulle flytta ihop, men frågan är väl hur vi skulle göra med den kontantinsats jag lagt och så. Då skulle vi kanske skött detta "under bordet". Juristen vi pratade med sa att det var en gränsfall men skulle nog ha gått (alltså samborättsdelen, inte "under bordet"-delen). Hur som helst, det blev så att vi gifte oss,
19 svar · 25,9k läst
useless
useless: Det finns väl fortfarande en gräns även om det inte är du som äger fastigheten? Sen är inte 'tomtgräns' per automatik samma sak som fastighetsgräns. 'Tomten' är området i direkt närhet till huset, vilket kan vara betydligt mindre än fastigheten.
1 svar · 1,4k läst
G
gravedigger: Jag funderar på att köpa ett Attefallshus och har tittat på nyckelfärdiga modeller från bland annat Enkelrum och Modulhus. Det som förvånar mig lite är att dessa verkar säljas som produkter och med villkor enligt konsumentköplagen. Detta är säkert rimligt i och med att det jag köper är en prefabricerad modul där arbetsinsatsen med att få den på plats och monterad bör utgöra en
0 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Som sagt, en stor gråzon. Men jag lutar nog pt att entreprenören kan ha rätt. Men om det nu skall göras om i vår. Hur tänker ni runt betalning nu? Om du inte håller inne pengar så är det stor risk att det aldrig blir fixat.
13 svar · 2,7k läst
M
mrhuhta: Som en tidigare skrev, ni har FTX. Sänk värmen på tilluften. Just nu kanske tilluften är det som värmer huset istället för golvet. Hade detta fenomen första året i mitt nybyggda lågenergihus, fick sänka tilluften till 17 för att golvvärmen skulle vakna till liv:).
45 svar · 8,1k läst
·
M
MetteKson: [citat] Precis! Förklarade det i inlägg # 16, eftersom inte ”de lärde” verkar ha koll på det. ;)
31 svar · 8,0k läst
H
hempularen: Det låter ju som lantmäteriet har gjort någon sorts förrättning då för 20 år sedan. Det kan vara rätt väsentligt för frågeställningen att veta exakt vilken typ av förrättning det var.
17 svar · 5,3k läst
E
Erikor: Skänk 50% som gåva. Kostar 850kr, fakturan kommer till mottagaren tror jag ;) Var själv i samma sits för ett år sedan, skrev ensam på köpehandlingar och lagfartsansökan på tomten utan att tänka på att de kunde ge problem med byggkreditiv senare när huset skulle börja byggas.
10 svar · 2,1k läst
M
-MH-: Knappt 800 kkr, om vi skall vara petiga. 200 kkr per byggrätt. Undrar om det ingår vatten? Edit: Svenskt näringsliv står bakom den där siten. Är lite skeptisk till att man fick en väl avvägd sammanfattning av bakgrunden...
12 svar · 3,1k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Kolla med @Marlen Eskilsson vad det finns för intresse för bidrag här. Det finns såvitt jag vet en (f.d.?) lantmätare som skriver och svarar på lite frågor ibland, men jag vet inte hur aktiv han är.
5 svar · 1,2k läst
N
nybygge2017: [citat] Naturligtvis har de en kopia av besiktningsprotokollet. De är mycket väl medvetna om vad som ska göras. Och naturligtvis har jag fört dialog på ett spårbart sätt. De har påstått att de ska fixa felen "vecka x", "vecka y" osv. efter att man jagat dem men de har aldrig behagat höra av sig eller dyka upp. Hoppas det dyker upp någon som läser tråden och har erfarenheter av
7 svar · 2,2k läst
D
Disktrasan: E är kort för entreprenör och med det menas att entreprenören är pappa till felet. Han syftar egentligen till att han inte anser att det är fel, därför kan du inte innehålla med betalning. Att du anser att det är fel och att han skriver in det i protokollet uppfattar endast innebär att du fullgjort din anmälningsskyldighet. Alla fel som ni hittar ska anmälas utan dröjsmål, men
8 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.