Byggahus.se
Göran.W
Prata med bonden och resonera fram en lösnining som passar er båda och erbjud dig stå för ev mer kostnad så löser det sig nog.
Bönder är inte omöjliga att ha att göra med om man tar dom på rätt sätt.
Men som näms bråka för guds skull inte med bonden för då blir det garanterat inte bra.
 
P
Oavsätt om man inte får ha elstängsel på bostadsmark så står väl stängslet väl inte på bostadsmark utan betesmark... När tar det ena slut och det andra börjar?

Och varför ska det alltid vara "den andra" som ska se till att den förstes barn inte gör sig illa. När ska föräldrar ta lite ansvar?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
okej så här är det förra ägaren berättade hur många gånger kossorna har rymt och kommit upp på gården och trampat sönder hela gården nästan (ätit på buskar, klivit i rabatter och det är stora hål i marken) sen förra sommaren då en ko hade varit där en längre tid utan att någon va hemma.. sen lovade (förlåt) bond jäveln att fixa till det men det hade han aldrig gjort nått annat år heller så han trodde inte bonden skulle komma det här året heller.

Jag är inte orolig på det sättet att el stängslet kommer skada barnet men ville ändå veta om stängslet får stå så nära.. Personligen tycker jag det verkar konstigt men han får ju garanterat ha stängslet där..

Men en sak, kommer det upp en ko på min gård många gånger så skänker ja bort dom på blocket, haha

och självklart tänkte vi på detta då vi köpte huset inget som gör att jag kommer att flytta direkt.
 
haavard skrev:
Barnet lär sig nog efter första gången.:D
Exakt vad jag tänkte. Så det funkar här i livet d^_^b
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
J
Suhagg skrev:
Exakt vad jag tänkte. Så det funkar här i livet d^_^b
Och jag som trodde att alla bönder satte staket runt alla elstängel så att deras barn inte gick för nära..

:blushing:
 
John J skrev:
Och jag som trodde att alla bönder satte staket runt alla elstängel så att deras barn inte gick för nära..

:blushing:
Det är ju bättre ungen får en stöt än att den traskar in till kossorna och blir ihjältrampad. Så se staketet som en bra sak:)

Men allvarligt har man en liten 1åring som kutar runt på tomten skulle jag ha ett eget staket en bit ifrån kossorna. Det blir en skaplig smäll för en liten ungen med ett elstaket till köttdjur.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
I mitt fall är det tvärt om...

Jag köpte ett hus i februari där den tidigare ägaren till mitt hus inte hade velat ha grannens häststaket för nära. Det hade resulterat i att grannen satt sitt staket två meter in i sin hage för att vara trevlig. Och på de två meterna av hagen där hästarna inte betade växte ogräset för fullt med fröspridning o.s.v. in på "min" tomt.
Jag har nu frågat grannen om hon vill flytta staketet till gränsen så att de inte blir en yta där inget annat än ogräs växer! Dessutom så sa jag åt henne att om hon vill ha hjälp med att flytta staketet så är det bara att knacka på så hjälper jag till!

Min dotter på 5 år lär sig nog med tiden att hålla sig en bit från staketet, och kommande barn får lära sig "den hårda" vägen dem med! Det gjorde jag när jag var liten och min morfar såg till att jag ganska snabbt lärde mig att man inte kissar på elstängsel! Dessutom så tycker jag att det är trevligt med djur inpå tomten, speciellt eftersom att jag själv slipper vara ansvarig för dom! Jag kan klappa dom när jag vill, titta på dom när jag vill men jag slipper allt bry med att ha stall o.s.v. Bor man på landet så ska det finnas djur tycker jag!
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
oj oj vad ni missförstår mig självklart är det bättre att få en liten stöt än att bli kliven på av en ko, har inte sagt nått annat. Hellst skulle jag vilja ha en mur så jag slipper oroa mig att dom kommer upp på gården.
 
Maveric77 skrev:
Det gjorde jag när jag var liten och min morfar såg till att jag ganska snabbt lärde mig att man inte kissar på elstängsel!
Morfar skulle ha kollat på Mythbusters då hade han inte lärt ut en myt till dig d^_^b
Du kan lugnt pinka på elstaket utan att få en stöt.
 
Suhagg skrev:
Morfar skulle ha kollat på Mythbusters då hade han inte lärt ut en myt till dig d^_^b
Du kan lugnt pinka på elstaket utan att få en stöt.
Själv kollar jag gärna på Mythbusters, men just det avsnittet har jag nog missat... Men oavsett vad dom kom fram till så rekommenderar jag inte att man står barfota i gräset och gör sina behov på stängslet! ;)
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Maveric77 skrev:
Själv kollar jag gärna på Mythbusters, men just det avsnittet har jag nog missat... Men oavsett vad dom kom fram till så rekommenderar jag inte att man står barfota i gräset och gör sina behov på stängslet! ;)
Jo prova :D
Du får kolla in avsnittet. De pinkade till och med på högspänning järnvägsräls utan att det gick ström vidare.
 
Så här står det i info från energikontor sydost:

får man en stöt om man
kissar på ett el
Svar: ja! Stängslet leder ström hela tiden och skickar]ut en stöt ungefär 1 gång i sekunden. För att pricka strömmen kan du försöka ta reda på när stötarna skickas ut. Du får inte i dig fullt lika mycket ström som om du håller i stängslet, men eftersom urin innehåller vatten och salter är det klart strömledande. Vad som är bra att tänka på om du vill ha en stöt är att barfota är det bästa alternativet, eftersom du då har direktkontakt med marken. Vill du ha en betydligt svagare effekt tar du på dig ett par rejäla gummistövlar med isolerade sulor. Tyvärr kan du inte uppnå högre effekt genom att ta på dig din strömledande pansardräkt och på så vis få stötar genom hela kroppen. Det är helt enkelt kontakten med marken som räknas och där är det regeln ”less kläder ]och skor is more” som]gäller

OBS! Högspänningsledningar vid tågrälsar är livsfarliga! Håll dig borta!
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Det är inte farligt, bara lite obehagligt.
Om "strömmen" går genom huvudet kan det bli en del skador, bl.a minnesluckor.

Källa: dum full man som provat, finns mer att läsa på om det på www.flashback.infohttp://www.flashback.info
 
Flaschback....mmmm...en av dom mest pålitliga källorna vi har i landet det :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.