Byggahus.se
Ringde en byggfirma för ett tag sedan och ville att de kom ut och gav mig en offert på en stödmur som vi ville ¨få gjort.
Efter nån vecka kom han ut och tittade. Samma kväll ringde han och meddelade min sambo ett pris som var 16300:- för abetet.
Mer sades inte utan vi skulle återkomma till honom när vi hade köpt in allt material.
När allt var inköpt och stod på tomten ringde min sambo upp honom och förklarade detta.
Han lovade då att ringa kvällen innan han kom eftersom min sambo skulle kunna ta ledigt dagen efter för att gå igenom med honom mer ingående hur vi ville ha detta.

Utan förvarning kom han en eftermiddag när jag var hemma och ville bara kolla så grejerna fanns hemma.
Han meddelade då att de troligen kommer ut på lördagen om det inte var dåligt väder.
Sagt och gjort, medans jag satt på jobb fick min sambo möta upp tre okända män (inte han som vi haft kontakt med) som började gräva för att kunna gjuta en sockel.
De avbröt vid lunch då regnet kom.
Man kom inte söndag och inte måndag då det påstogs att någon var sjuk.

Jag ringde byggledaren på måndagen och påpekade att vi inte fått en offert ännu vilket han var säker på att han hade mailat.
Ställde honom även mot väggen angående en deadline och att det inte fungerar att komma en gång i veckan nu när vi har anlitat vad för oss verkade vara ett vitt företag.
Vi hade fått tidigare besked att han räknade med två personer och tre arbetsdagar för abetet.
Dock sa han aldrig att han inte skulle göra det själv.

Tisdagen kom och klockan 08 fanns två killar ute och jobbade vidare (en var åter igen ny).
Min sambo gick ut till dem och försökte förklara hur det skulle se ut.
Dock så verkade de inte förstå vad han menade. Gång på gång mätte de med en toppsten under en vanlig mursten så att trälådorna skull komma i rätt höjd. Tanken är inte att vi ska fylla ut med toppsten utan den ska ligga ovanpå hela muren.
De hade byggt lådor för gjutning så att sockeln i princip tittade ut 25 cm äver vägnivån!?
Vem vill ha en synlig sockel när det är knäckta block ovanpå?
Min sambo blev arg eftersom de inte förstod att sockeln ska ligga under marken.
Han ringde då byggledaren och påpekade detta. Fick beskedet att de skulle avbryta jobbet och så skulle han åka ut dagen därpå för att ta sig en titt. Fick säga till sambon att vi ännu inte fått offerten varpå han skickade ett sms och påminde åter igen.

På eftermiddagen kom offerten.
Efter att ha pratat igenom det vid matbordet på kvällen så ångrade vi oss rejält. Vi mailade då honom och förklarade att vi inte längre var intresserad utav hans tjänster. Att vi inte känner att det är seriöst och att han inte har skickat kompetent personal som verkar veta vad de håller på med. Lådorna för gjutningen var bara spikade på ögonmått och ingenting stämde. Hade de fått gjuta så hade det blivit katastrofalt !! Tänk om vi inte hade varit hemma och kunnat stoppa detta.

Fick svar en stund efter och det var inte direkt ett trevligt mail. (kan inte påstå att vi sparade på orden heller).
mailet gick i princip ut på att vi inte förstod något och att vi hade begått ett avtalsbrott. Han skulle debitera oss för arbetskostnaden, material samt för körersättning.
Kan han göra så?! Utan att ha varit ute och tittat ?!
I offerten stod det att vi ska tillhandalhålla eget material. Ändå valde de själva att ta med sig några plank.
Vi meddelade honom att innan han skickar en faktura så får han komma ut och se vad som har skett annars blir vi tvungna att dra detta vidare. Detta var igår, idag vid 16 tiden hade vi fortfarande inte hört något ifrån honom.

Vad gäller här. Är det ett muntligt avtal så ska det bevisas att det gick till ett avtal och inte en muntlig offert. Jag fick be om en offert två gånger. Jag har inte godkänt något över mailen och vi har inte skrivit på några papper alls.
Min sambo har fotograferat med bla mätband för att dokumentera vilka missar man har gjort.
 
Redigerat:
juliane skrev:
Han skulle debitera oss för arbetskostnaden, material samt för körersättning.
Kan han göra så?!
Det gissar jag att han får, om det han gjort inte är allt för illa.
 
Jag har aldrig sagt till honom att vi inte vill betala.
Vi vill att han kommer ut och tittar hur det ser ut och vad vi anser är fel innan han skriver ut en faktura.
Han är trots arbetsledare och ansvarig.
Som det står i Konsumenttjänstlagen 4§ Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Och vi känner inte att det har skötts fackmässigt, då får han bevisa oss fel anser jag lite.
 
juliane skrev:
Han meddelade då att de troligen kommer ut på lördagen om det inte var dåligt väder..
Redan här börjar mina varningsklockor ringa................

juliane skrev:
Vad gäller här. Är det ett muntligt avtal så ska det bevisas att det gick till ett avtal och inte en muntlig offert. Jag fick be om en offert två gånger. Jag har inte godkänt något över mailen och vi har inte skrivit på några papper alls.
Muntliga överenskommelser är lika gällande som skriftliga.
Hela bevisbördan ligger dock hos näringsidkaren när man gör jobb åt privatpersoner. Har ni en annan uppfatting om vad som avtalades än entreprenören så är det er tolkning av vad som avtalats som gäller tills de kan bevisa annat.
Seriösa entreprenörer skriver därför avtal eller så gör de så som kunden ville få det gjort.
 
volvo skrev:
Redan här börjar mina varningsklockor ringa................
Håller jag inte med om ... finns många seriösa företagare som kan tänka sig att lika gärna åka ut på en lördag och titta på jobb. Kan vara svårt att komma ifrån på veckorna om man har jobb. Låter oseriöst för övrigt .. dom som kom verkar ha dålig koll på vad dom gjorde. Enklast är nog att betala om det är en struntsumma eller vända sig till konsumentverket om ni inet kommer överens.
 
Hur gick det?
 
Hej!
Jo vi hade en hete diskussion med firman och det löste sig genom att vi betala dem för den tiden de hade varit där. I slutändan blev det så att vi byggde muren själv. Känns som det är lika bra att göra det mesta själv. Ofta man hör att folk har problem med sina hantverkare. Att de lovar att komma en dag men sen inte kommer, att allt blir dyrare än vad som var sagt eller att de inte är vad det utger sig för att vara. Har ångest inför kommande projekt. Man dras för att ringa företag och låter det hellre stå. Men nån gång ska man väl få tag på vettigt folk! Det hoppas vi än på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.