Byggahus.se
Döm om min förvåning..

Har utmärkt 4G-täckning och ringer ett samtal. Under samtalet går det inte att surfa samtidigt.

WTF??

Ringer Telias Support.

Mycket riktigt. Telia stödjer inte samtal över 4G så telefonen väljer då bästa möjliga röstnät, och i mitt fall blev det då GSM utan samtidig dataförbindelse.

Har man tur (eller stänger av 4G) kan man få samtalet kopplat via 3G och därmed surfa samtidigt.

Snacka om ett steg tillbaka, speciellt som iPhone 6 faktiskt stödjer samtal över 4G. :mad:
 
Det är väl ändå allmänt känt att 4g för närvarande bara är till för datanätet.
Varför måste du surfa på luren just precis samtidigt som du pratar i tele?
 
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
Det är inte allmänt känt eftersom inte det inte är så. I USA kör både Verizon och AT&T samtal över 4G.

Jag har behov att Googla saker och besöka hemsidor för att kolla saker som dyker upp under pågående samtal. Som det är nu måste jag meddela min klient att jag måste avbryta samtalet för att kunna komma åt internet.

Det är ett GIGANTISKT steg tillbaka.
 
Här uppe i Västerbotten är det då allmänt känt och jag tycker att leverantörerna har varit tydliga med det.
 
Ja, det är jäkligt enerverande att man blir kastad från 4G till GSM , nästan alltid 3G som man har sämst täckning på där man har 4G täckning i Telias nät. Det dumma är ju att man inte kan låsa för enbart 3G + 4G i Android (kanske i nyare modeller?) , utan måste välja GSM+3G+4G för att kunna använda 4G.

Om man rootar luren kan man dock ladda ner app som möjliggör enbart 3G+4G.

Om det går att göra i Apple vet jag inte.

Verkar som Telia inte prioriterar VoLTE <<Vi kommer på sikt införa VoLTE så att det går att ringa i 4G-nätet. Men i dagsläget finns det ingen spikad tidsplan för det.>> :thumbdown:
 
Ja, det är ungefär vad Telia sade när jag ringde. iPhone 6 stödjer tekniken så det behövs inga åtgärder på kundsidan.

Det har ju tidigare varit tal om att avveckla GSM-nätet, så jag är förvånad att man inte flyttar rösttrafiken till 4G så snart som det är tekniskt möjligt. Vad man gör nu i praktiken är att driva trafiken till Skype och Viber.
 
Radio är och förblir reservsambandsmedel.
 
  • Gilla
Ingper och 1 till
  • Laddar…
hekosi skrev:
Det är väl ändå allmänt känt att 4g för närvarande bara är till för datanätet.
Varför måste du surfa på luren just precis samtidigt som du pratar i tele?
Jag använder ofta telefonen för att koppla upp mig i arbetet och det är fruktansvärt irriterande när min VPN-anslutning bryts varje gång det ringer. Så man behöver inte surfa i luren när man pratar för att drabbas av eländet.

Har aldrig orkat rota i vad det beror på men nu har jag tack vare den här tråden fått det utrett.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har kört med en liten 4G router sedan dryga året i bl.a. fritidshuset och i arbetsväskan. Orsaken är att den ger bättre räckvidd än att köra via mobilen 4G och har bättre radiodel än mobilen för data, speciellt när man kör dator/platta via wifi. 4G i mobilen är bara till för slösurfa och hantera mailen.
Finns bra abonnemang med flera SIM och gemensam datamängd till en mindre merkostnad, klart värt pengarna.

Ser man rent tekniskt på GSM/3G/4G så tror jag hellre man vill avveckla 3G först. Tekniskt liknar GSM och 4G mera varandra än 3G, dessutom har 3G lite egenheter som kan vara störande.
 
Ja, det är ingen dum idé.

Jag planerar att sätta en snart överbliven 4G router i bilen för att ha WiFi till dator etc utan att behöva använda mobilen som hotspot.
 
3G kommer försvinna helt på sikt. Det har inte tillräcklig kapacitet. När man frigör frekvenser i GSM banden kommer dessa bli tillgängliga för 4G och ge bättre täckning än 3G eftersom de ligger på lägre frekvenser.
 
Ang ursprungsfrågan så borde det ske en s k handover till 3G, men om täckningen är dålig så är det risk att man tappar datatrafiken. Finns inte 3G så blir det GSM. Taltrafik brukar prioriteras över data.
 
Ja, det verkar stämma. Platsen har bra 4G och GSM, 3G är halvrisigt, minst sagt.
 
P
mycke_nu skrev:
Det är inte allmänt känt eftersom inte det inte är så. I USA kör både Verizon och AT&T samtal över 4G.
Ja från denna höst ja. På det funkar på vissa platser dvs det håller på att rullas ut.
Tror Sydkorea har haft det ett tag och några andra enstaka operatörer.

mycke_nu skrev:
Det är ett GIGANTISKT steg tillbaka.
Nja tycker ínte jag. Så här har det det varit hela tiden.
Sen har det inte funnits så många telefoner som har klarat av VoLTE (=Voice over LTE) dvs telefonsamtal via ett datanät

Till saken hör är att både 3G och 4G är bara till för att transportera data trafik.. Samtal är inte data (idag) och använder alltså GSM.
Sen hur operatörerna hanterar detta är olika. Alla gör på sitt speciella sätt.

Men jag tycker mer man ska ställa sig frågan varför man ska ha ett speciellt system för samtal.. Varför inte göra som Skype etc.. Operatörerna vill naturligtvis ha VoLTE för då kan dom ta special betalt för samtal. Dom vill ju inte sälja bara datatrafik.
 
TheStills skrev:
Till saken hör är att både 3G och 4G är bara till för att transportera data trafik.. Samtal är inte data (idag) och använder alltså GSM.
Nej, så är det inte med "3G". UMTS (WCDMA i Sverige) är både tal och data, med en helt separat circuit switch taldel pss som GSM. I senare tekniker så stryker man det och överför allt tal som datatrafik (IP Multi Media System), men i 3G så har man fortfarande kvar "separat" tal. Så det "går" inte att köra 3G-nät utan möjlighet till taltrafik (om man inte står på huvudet då, t ex sätter yxan i sin MSC).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.