Byggahus.se
elpaco
elpaco: För att inte nämna det viktigaste - zombieattacker.
1 svar · 5,0k läst
·
P
pmd: [citat] Kulturminnen är skyddade enligt en internationell konvention. Det är alltså ett krigsbrott att skada ett kulturminne, men så länge invasionsstyrkan undviker att skada kulturminnen begår den inte ett krigsbrott så vi kan nog inte hejda en invasion genom att hänvisa till Haagkonventionen … Jag tror inte att (men vet inte om) det finns något motsvarande för rödlistade arter.
611 svar · 68,8k läst
·
M
Mach77777: Tipsar om Helsports Varanger kåtor. Rejäl rea just nu och 10% på reapriset för medlemmar på XXL.
0 svar · 767 läst
D
DE73: Har beställt det i första inlägget. Borde fungera bra att ha med sig och även hemma ihop med tex en hink på 10 liter. Med en hink har man liknande system som denna och går lätt att rena stora mängder vatten. https://www.sawyer.com/products/international-bucket-system Förbereder mig inte för något speciellt scenario utan vill ha lite allmän beredskap.Har även ett Trangia jag kan
8 svar · 1,1k läst
A
Anders_Nilsson: [citat] Det är mycket vanligt att man har järn- och manganfilter på djupborrade brunnar. Även humus och radon förekommer. Men visst, man brukar inte ha rening mot mikroorganismer i svenska brunnar. Men även pumpen och hydroforen drar el men som sagt då får du bort en del föroreningar.
132 svar · 14,3k läst
·
P
pmd: [citat] Du antydde att bristen på skyddsrum beror på den "explosionsartade" befolkningsökningen. Så är det ju inte. Den primära orsaken till bristen beror på dålig planering av våra handfallna ledare. Problemet är att det inte har byggts skyddsrum sen 2002. Att befolkningen har ökat är inte ett problem (annat än för politiker som inte klarar av att planera). [citat] Varför undrar
56 svar · 5,0k läst
·
F
fribygg: [citat] Bild/ bilder på ventilen och väggen? Om ventilen sitter i brösthöjd har den nog varit tilluft till ett skafferi. Plast fästen till ventil i brösthöjd tror jag faktiskt att du klarar att ta bort själv utan yrkesmans hjälp, men om fasaden är putsad och gallret på utsidan är innputsat kan du kanske behöva både fastighetsägarens tillstånd och yrkesmans hjälp om du vill ta
13 svar · 1,8k läst
M
myrstack: [citat] Billigaste officiella sättet är väl att hitta en begagnad optimus Nova med adapter för montering. Även en Nova kan ju vara rätt dyr dock begagnad men runt tusenlappen borde gå att hitta Med en viss nivå av händighet går det ju annars att konvertera de flesta multibränslebrännarna som har tillräckligt liten diameter men ev måste man modifiera basen en aning för vred, slang
57 svar · 11,0k läst
·
I
Ippy: Nån som tittat på dränkbara 12V-pumpar för att få upp vatten ur brunnen? Jag har fritidsbatterier och solpaneler jag kan ladda dem med (används till annat normalt). Har en djupborrad brunn, men vattnet börjar alltid typ 2-3 meter ner, som sämst 3.5 meter i somras när det var torrt. Så även en svagare pump (t.o.m. en sugpump borde väl funka ner till ca -10 meter?) borde kunna få upp
33 svar · 2,9k läst
·
P
Prodigys: [citat] Bästa, så kan det gå när man inte korrekturläser.
22 svar · 4,6k läst
·
P
paralun: [citat] Jo vem vet men man ser ju de tydliga cyklerna i världshistorien. Sen ser man då konfikterna som uppstår i varje cykel. USA brände nog sitt skepp med Trumperan som då mycket väl kan bli en till. Upplagt för BRICS länderna?
440 svar · 57,9k läst
·
D
Dilato: [citat] Min brunn har ett mindre lock inuti det större som rymmer en hink och inte väger särskild mycket.
8 svar · 1,7k läst
K
Karljorlen: [citat] Tack för snabbt svar
59 svar · 46,5k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Jag har ingen nödbensin, däremot har jag två 20-liters dunkar med diesel hemma.. nån gång då och då slår jag i dunken först, och fyller upp resten av bilen + den tomma dunken (för att rotera dieseln) .. på 40 liter kommer jag nästan 120 mil om jag toksnålkör min bil, det räcker för mig, så jag tankar när det är tomt...
14 svar · 3,6k läst
·
E
Einh: [citat] Det som inte går att laga med silvertejp är bortom all räddning!
12 svar · 2,5k läst
metalmama
metalmama: Tror jag har hittat felet, ska tydligen vara ett vanligt misstag att öppna upp ventilen för mycket. Ska testa som de rekommenderar senare idag. Man måste vara lite galen att bo i ett hur utan värme när det ska snöa i 1:a april. Så typiskt.
22 svar · 12,9k läst
·
H
Hybro: Nope... Delar alltid stickorna på längden.
18 svar · 3,6k läst
·
Hannuse
Hannuse: Hej. Nominell ström är det strömvärde som den maximalt är konstruerad för under kontinuerlig drift. Startströmmen kan naturligvis vara flera gånger högre under en väldigt kort stund, men den nominella strömmen får inte överskridas när den går under "normal" drift. Du skulle behöva prova hur det fungerar med det tänka elverket, just med tanke på startströmmen. Kan du hyra en 2kW
3 svar · 2,3k läst
B
Beape: [citat] Flera intressanta alternativ i din lista Jag föreslår att du lägger till vindkraftverk (för den som bor på lämplig plats). Jag googlade och fann att CDON säljer ett paket för 100 000 kronor.
5 svar · 1,8k läst
Snigla
Snigla: [citat] Jag pratade inte om ALLA hehe, jag pratade bara om de arbetskompisarna som faktiskt nämnt det själva! De försökte ju hålla sig inne så mycket som möjligt, beställde hem både färdig mat och matvaror. Det är ju ingen som hindrat dem från att gå ut på en promenad, men ingen ville ju gå ut med kompisar osv. Utan de satt ju inne under arbetstid.. och sedan var det många som
7 svar · 2,6k läst
LoweW
LoweW: [citat] Nej, tyvärr. Men kanske Wildside vet?
16 svar · 4,6k läst
V
Viktorbyggahus: [citat] Intressant för övrigt att elpriserna är så låga nu när gasen är strypt…
20 svar · 3,9k läst
·
H
heimlaga: [citat] Enda felet är att den är rysk så reservdelar lär bli svåra att få tag på i västvärlden om några månader. Motorn på 1,7 liter torde annars passa bra för gengasdrift men den är ganska liten i förhållande till bilens vikt så med gengas blir det ganska liten motoreffekt. Det blir som krigstidens lastbilar. Man får plocka växlar i varje uppförsbacke.
97 svar · 26,7k läst
·
B
Bjober: En rätt intressant länk till test av gammal bensin: https://www.snowrider.se/artiklar/2021/06/04/gammal-bensin/ 3år gammal bensin som stått i ventilerad plastdunk! Alf och Björn som gjort testet kan sina saker och maskinen de kör i bromsbänk är ingen gammal traktor som nöjer sig med fotogen i tanken. Den backar tändning och sköljer med bränsle direkt som knackning uppstår. Då undrar
58 svar · 11,7k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Visst. Jag böjer mig för domaren. ;) Men, det är liiite tuff moderering kan jag tycka. Frågan om hur säkerhetsläget för Sverige ser ut är inte främst ett politiskt ställningstagande, utan fakta på marken. Nåja, tolkning kan färgas av politisk inställning, visst, men det är främst en situation som kan analyseras nyktert. (Vad vi skall göra åt det nyuppkomna
105 svar · 48,6k läst
·
H
hapazard: [citat] Jag tror mer på svenskens variant som liknar den klassiska trangiabrännaren, man vill ju få ner en del värme som kan förgasa bränslet. I de två första varianterna kan det bara ske med värmeöverföring i väggarna, vilket borde ge lite klen förbränning. Det ser ut att sota en del i den första videon, troligen på grund av för fet bränsleblandning. Man kan ju med fördel (iaf
1 svar · 1,9k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Inget som syns i våra loggar, men vi tar bara med det som ger telefonkö i vår växel.
431 svar · 48,1k läst
·
C
civilingenjören: [MEDIA=youtube]kR-TWBhFaBM[/MEDIA]
2 svar · 1,8k läst
M
Markarbetaren: [citat] Jag har en sådan här https://duab.se/skog-tradgard/vattenpumpar/manuella-vattenpumpar/kronan-gardspump-kronan-komplett-med-sugkit Sjuk kvalitet, iaf. originalet. Min är från 1930, är enbart för prydnad. Har bara stått dom senaste 30 åren. Barnen brukar få nått ryck ibland och pumpar, vattnet kommer, alldeles brunt av rost och den läcker i foten, men den fungerar, helt otroligt.
131 svar · 19,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.