Byggahus.se
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: När du frågar Cajsa om trädgård behöver hon veta vilken växtzon du bor i, för att kunna ge råd om vilka växter du bör välja. Här är en bild över Sveriges växtzoner från Riksförbundet Svensk Trädgård, och här finns en digital zonkarta. [bild]
0 svar · 6,3k läst
·
P
pilanga: [citat] Tack för ditt svar. Roligt att många av dina idéer även funnits hos oss sedan tidigare. Dick så ”fastnar” vi lite i ”det höga” som ska rama in vardagsentren. Då vi inte har tegel kvar så lutar det åt en spalje. Du får gärna förklara vidare så vi kan ska oss en bild. Tack på förhand!
2 svar · 970 läst
·
S
shikadione: [citat] Googla "remonterande rosor" och köp med fördel boken "Rosor för förnuft och känsla" av Franziska Käll. 😊 Skulle också rekommendera dig att kika på Flora Linneas hemsida - de har ett stort sortiment av Austin-rosor som är framtagna för att vara remonterande, doftande och friska. När man blir riktigt ros-biten är det svåra att INTE köpa på sig alla buskar man ser. 🙄
2 svar · 1,9k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Sök på "hattplåt", "murplåt" eller kanske "krönplåt" så kommer du hitta standardplåt och exempel på detta. Inte omöjligt att knåpa ihop själv om man är händig men inget nybörjarjobb för att få till ändarna osv.
6 svar · 864 läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Tänker först "blickfång". Typ en stort vackert uppstammat buskträd och en låg marktäckare, en samling av typ 3 stora olikformade stenbumblingar och belysning. På långt håll syns ljusa färger bäst (i skymning/mörker), så vitbrokiga blad som rysk kornell Ivory Halo, eller stora vita blommor (som vidjehortensia), och sedan ljusbladiga perenner (vitbrokigt tuvrör, kaukasisk
1 svar · 538 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Bättre skulle jag säga. Men den är rätt sen med höstfärgerna, typ sist ut i oktober i min del av landet.
5 svar · 654 läst
·
A
Aspen 31: [citat] Stort tack! 🙂🙏
2 svar · 548 läst
·
L
linnnordstrom: Tusen tack för input.
4 svar · 477 läst
A
Auusi: Åhh då fattar jag! Tack snälla! @Cajsa Lundin !
4 svar · 748 läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Spännande tomt! Första rådet är att låta det ta tid, man kommer på nya idéer, plus att man går på nitar och får anpassa sig. Det är inte helt lätt att så in ängsblommor i befintlig natur. Men ni kan alltid testa. Finns fröblandningar för alla typer av jordmån. Kolla t. ex. på www.pratensis.se De flesta vill ha mycket mager jord, därför man ska slå på sensommaren, låta fröa
3 svar · 555 läst
·
J
jonaserik: Tänk bara på att det finns ett avstånd till väggen på ca 10 cm, det finns små liv som kallas möss och dom klättrar bra.
5 svar · 719 läst
Dan1891
Dan1891: Det ser ju inte alltför blött ut i hålet , så är den nån gammal vattenlednig/avlopp, så är de troligen inte i bruk nu?
4 svar · 1,1k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Tyvärr är jag inte bra på sånt. Försök få svar på något forum (grupp) på Facebook till exempel.
1 svar · 622 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Fint hus! Vore snyggt med smidestaket. Ev med tegelpelare. Tänk om jag kunde ta fram en vintergrön anspråkslös smal och snabb häck – vad rik jag skulle bli. ;-) Zon 5 ger lite begränsningar, men du kan kolla upp dessa: • Lärk (Larix decidua och Larix sibirica) tappar visserligen barren på vintern, men är snabb, vacker gul höstfärg. De är lite roligare än vanliga
1 svar · 615 läst
·
S
Skandra: Tack för ett utförligt svar och förslag på växter som kan passa läget, tar mig an den här utmaningen lite visare!
2 svar · 577 läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Äppelträd hör till dem som faktiskt trivs bra på lerjord. Men som allt är största risken att den blir kompakterad. Man ska inte gräva innan lerjorden har "rett sig" som det heter, på våren. Och inte när den sjöblöt. Och man ska undvika tyngd och att köra över den. Bäst är att gräva upp den och låta den "frysa sönder" under en vinter, sedan hantera den varsamt på
1 svar · 567 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Vad säger du om att sätta ett helt annat träd? Det ser inte ut som det är viktigt med stilrent och elegant. Tänker att ett annat träd kan bidra med andra värden, som blom och höstfärger? Ett tokyokörsbär kanske, som har vasformig krona? Eller ett buskträd som en stor storlek av ligustersyrén, rödbladig hassel, rönnbärsapel 'maskerad'? (dvs få stammar nertill, du stammar
2 svar · 625 läst
·
ricebridge
ricebridge: Sliprar räknas som miljöfarligt avfall och måste lämnas in på sortergården. Dessutom väger de skrot och bly och är allmänt eländiga att brottas med. Så om inga muterade jätteharar med fyra huvuden visar sig i buskagen och familjen mår bra så låt dem för all del ligga kvar (håller med @Cajsa Lundin om att det ser bra ut som det är). Du kan fräscha upp dem lite genom att gräva
2 svar · 545 läst
·
L
LantbrukarN: Ängsblomster i gräsmattan, och en stig genom det ner mot sjön
2 svar · 483 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Blå järnek går upp till zon 4. Vintergröna blad, blir 1,5-2,5 meter. Hankloner ger inga frukter. Kommer inte på fler bladhäckar som är täta. Avenbok behåller ju sina torkade blad och kan bli supertät om man beskär bra, den funkar till zon 4. Serbisk gran är snabbväxande med lite silvrigt inslag, känns elegant. Jag rekommenderar dig att åka till en handelsträdgård i din
1 svar · 421 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Inte så länge du har andra material i proportion. Dvs växter, snickerier osv. En jättestor grusyta kommer inte direkt att var estetisk om man inte gör något med finess. Typ japanska trädgårdar består av stor andel grus, men där finns grupper av vackra stenar, bonsaiträd och annat levande grönt, kanske vattefat osv.
3 svar · 644 läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Ljud går inte att stoppa med växter. Det krävs väldigt många ridåer och väldigt tätt växande (vintergröna) växter. Tätt plank och helst bullerplank är det som gäller. Utan glepa nertill. Mur stoppar såklart, men hög mur är inte görligt. Ni kan kombinera mur och plank, om budget finns. Vi själva är också ljudstörda och hade redan en naturstensmur, så vi la plank innanför,
2 svar · 502 läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Bra att någon annan svarar, för vilka växter som inte gillar kaffesump har inte jag koll på.
2 svar · 603 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Vad som är snyggt är en smaksak. Det fina med att äga en egen plätt av moder jord är att man får göra efter eget tycke. MEN, får du sätta plank längs tomtgräns? Kolla det. Men om ni lämnar fri sikt från uppfarten enligt sikttriangeln kanske ni får bygglov. Själv skulle jag tycka det blev snyggare från gatan om man skjuter in planket och gör en vacker plantering framför.
1 svar · 508 läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Tänkte inte klätterväxt på fasaden, där ger den inte det frodiga intrycket, utan i så fall längre ut. (någon stolpsektion, kanske pergolagång, eller klättertorn på rad eller...) 6,5 m är ju jääättemycket! Det tillåter en diameter på det dubbla. De flesta mindre träd blir runt 5-6 meter höga och lika breda. Då har du 3 meter tillgodo. Vad gäller rötter behöver du
3 svar · 634 läst
·
S
SuperTuva: Supertack 🙏🏼 många bra förslag 😀
2 svar · 855 läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Ja de ligger på rad här i delforumet: https://www.byggahus.se/forum/forums/fraga-traedgardsdesignern-soendag-7-april-20-22.170/
2 svar · 519 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Det där ser verkligen ut som en bondsyrén. Vet inte hur många gamla trädgårdgar jag varit i där ägarna trott de har ett buskage, men när man kolla så finns övervuxen stenläggning inuti. Med detta sagt, bondsyrén breddar! Även nertill alltså. Klart det går, men ta till med utrymmet i så fall. Man kan skära tillbaka syrénen då och då så ni kommer åt, men självklart
1 svar · 664 läst
·
F
Farfalle: Tack. Gräset har inte kommit igång riktigt ännu, har klippt ner det samt täckt krukorna närmast trappan med plast eftersom jag precis har skrubbat den. Så därför de inte syns. Det är som jag skrev "...norrläge i växtzon 3 ..." Får kolla upp den varianten av rhododendron då jag tycker det är en vacker växt!
2 svar · 596 läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Brant slänt är svårt att åtgärda utan murar av något slag, tyvärr. Och murar kostar, men kan ju vara en väl värd investering om ni får en trevligare och mer användbar tomt. Det gör utelivet rikare och massor av nya möjligheter. Om ni breddar den plana ytan blir ju det ännu brantare, så det är inget bra altnernativ. Börja med att plantera en låg vintergrön häck som
1 svar · 664 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.