Byggahus.se
Hej,

Jag ska justera en karmskruv i en altandörr som redan är monterad. Ska man skruva karmskruven medurs eller moturs för att dörren ska komma närmare väggen?
 
  • Gilla
stuma
  • Laddar…
Du märker direkt vilket håll som är det rätta, när du vrider på karmskruven.
Var inte rädd för att testa!
 
  • Gilla
atd08001
  • Laddar…
Jag har skruvat lite men tyckte inte det var så enkelt att avgöra, därav frågan. Noter att dörren redan är monterad, med lister, latexfog osv, så det går inte att enkelt se hur dörren "rör" sig när man justerar karmskruven.

Jag skulle vara tacksam för svar från någon som vet svaret på ursprungsfrågan.
 
  • Gilla
andersm
  • Laddar…
Skruva hylsan motsols och karmen kommer närmare väggen
 
  • Gilla
Sebmarc och 2 till
  • Laddar…
Men observera att om du änvänder det speciella karmskruvsverktyget så ska du använda den ände som bara vrider själva hylsan, inte skruven.
 
  • Gilla
Silverhav och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaret och förtydligandet!
 
Vad blir effekten om man även vrider skruven?
 
Sitter fodren spikade i både karm och vägg så går det inte justera, då drar du bara gängpaj i trät.
 
murjek skrev:
Vad blir effekten om man även vrider skruven?
Du skruvar ut hela karmskruven och det skall du inte göra har du inget verktyg går det till en viss del med stor insexnyckel. Men är du säker på att det är en karmskruv så det inte är karmhylsa med skruv, för då måste du lossa skruven först.Därefter skall du följa med på motstående sida.
 
D
Jag lånar denna tråd lite.

Min dörr hänger snett mot karmen så ovankanten på dörrbladet går i. Jag tycker även karmen på gångjärnssidan är lite sned och skulle vilja ha in ovandelen på karmen mot väggen. Men det känns bara som den snurrar, vad är detta för karmhylsa? Det sitter ju ingen skruv i mitten? Hur gör jag?
 
  • Närbild på en dörrkarm med en inbyggd karmhylsa utan synlig skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
daniel_se skrev:
Jag lånar denna tråd lite.

Min dörr hänger snett mot karmen så ovankanten på dörrbladet går i. Jag tycker även karmen på gångjärnssidan är lite sned och skulle vilja ha in ovandelen på karmen mot väggen. Men det känns bara som den snurrar, vad är detta för karmhylsa? Det sitter ju ingen skruv i mitten? Hur gör jag?
I ditt fall är ju karmskruven för långt inskruvad, den sitter ju inte i karmen. Därför snurrar den. Med lite tur kan du skriva ut hela skruven några varv, så den åter får fäste i karmen. Skaffa ett riktigt verktyg, och använd änden med litet hål, för att skriva ut hela skruven lite. Därefter använder du änden med stort hål att justera med.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
Hmm, jag har verktyget. Den lilla passar ingenstans, ska själva skruvskallen vara torx eller fyrkantig för den lilla delen på verktyget? Kan den vara helt sönderkörd skallen, om du tittar på bilden?
 
  • Gilla
kolzow20
  • Laddar…
Det är sexkantskalle även på det mindre tror jag. Säker på att du når in så den får tag? Vrid lite på nyckeln samtidigt som du trycker in så den så ska du få tag. Får du tag i den större då?
Tror inte man kan skruva sönder den men ska väl inte sägs aldrig
 
  • Gilla
inferno5891
  • Laddar…
Det är sexkantiga både på ytter och inner. Men det kan vara lite lurigt att få dit den.
 
D
Nu fick jag ut skruven, så hylsan ligger längre ut på karmen. Se bild.

Nu dumfråga men jag hsr gjort så många fel med denna dörren nu....om jag skruvar MOTsols med stora så hylsan roterar visst ska karmen tryckas in mot väggen då?
 
  • Utstickande skruv i en utholkad träkarm som behöver skruvas åt rätt håll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.