Byggahus.se
Ja , som rubriken lyder, finns det något sätt eller måste man byta fönstren?
De är endast 4 år gamla men tvåglasfönster med fast spröjs.
Bor på slätten på österlen och har sjukt kallt i mitt hus.
Någon som vet?
Mvh Hanna
 
Tyresö
Jag vet inte hur såna fönster ser ut, men jag har hört att det är möjligt att komplettera med ett glas och då heter fönstret 2 + 1 glas.
 
Om du har sjukt kallt i ditt hus är det nog inte dina 4 år gamla fönster som är boven i dramat. Då lär dom vara helt felkonstruerade.
 
Låter som läge att kolla huset med en sån där värmekamera.
 
Ok,tack för svar. Ja en värmekamera vore kanske en ide att annvända-då får man väl en chock!
Tack så länge!
 
Tyresö skrev:
Jag vet inte hur såna fönster ser ut, men jag har hört att det är möjligt att komplettera med ett glas och då heter fönstret 2 + 1 glas.
Nej så är det inte. Ett 2+1 fönster består av ett kopplat fönster med en isolerruta i innerbågen och ett vanligt Floatglas i ytterbågen.
 
Finns en firma, Boklimat som har något de kallar "nordic rutan" vilket är ett extra isolerglas som monteras på bef 2-glas partier.

Jag ställde frågan tidigre om någon här på forumet hade erfarenhet av dem, men fick inga svar. Så hur bra de är vet jag ingenting om, men tittar man på deras hemsida så ser det helt klart intressant ut.
 
Köpte en värmekamera igår av märket Royobi eller vad det heter. Vet inte hur exakt eller hur kvaliten är då den kostade 995 på Bauhaus. Använde den i huset igår och fick många svar på varför vissa rum är kallare än andra.
Med denna ser man dock bara temperatur, ingen riktig värmekamera men för en privatperson duger denna gott och väl.
 
J
Stefan_hallsberg skrev:
Köpte en värmekamera igår av märket Royobi eller vad det heter. Vet inte hur exakt eller hur kvaliten är då den kostade 995 på Bauhaus. Använde den i huset igår och fick många svar på varför vissa rum är kallare än andra.
Med denna ser man dock bara temperatur, ingen riktig värmekamera men för en privatperson duger denna gott och väl.
Problemet är väl att rummen inte blir värmare bara för att du skaffat en värmekamera


;)

oftast vet man ju redan innan vilka problemen är.
 
Jo. Självklart. Men du kan precisera betydligt enklare. Om en yttervägg är dåligt isolerad eller om det är fönsterna som drar. Som trådstartaren skrev så tror hon att det är fönsterna men det kanske är tätningen runt fönsterna som är dåligt utförd. Normalt ska två glas fönster fungera bra men kan självklart bli bättre med 3 glas.
 
Hej tack för svar! Håller med Stefan-svårt att veta vart det drar... Har nu bytt ut alla lister runt fönstren och det blev lite bättre med draget. Dock är fönsterglasen jättekalla det här med Nordic rutan låter ju mkt bra. De håller till i Vallentuna och jag vågar mig inte på att montera själv. Har kontaktat dem och frågat om de har montörer här nere eller återförsäljare och pris så får jag se vad de svarar. Hanna
 
Jag har beställt och fått en sådan plastskiva från Stocksundet. Ska montera den i dag. Den är 0.8 mm endast men om det är bra finns det 1.8 mm som jag vill sätta in. Svårt med att bo i gammalt vackert "sommarhus" nära vidder och hav och frysa konstant. Jag måste få till ett varmare klimat inne men har en snål budget... Ska påröva detta nu. Återkommer med resultat.
 
Bor du som vi i utsatt och blåsigt läge så gäller det att att få huset tätt. Det betyder tio gånger mer än isolering och fönster. Blåser det här så faller temperaturen inomhus kraftigt i de rum som vi ännu inte åtgärdat.

Kolla om och var det drar in. Drar det i golven eller innertaket? Sätt tätningslister och foga springor med latexfog eller silicon. Kolla att putsen/väggbeklädnaden på utsidan är hel, osv.
 
Hej tack för råd mycke_nu ser att du bor på gotland. Ja jag bor på österlen mkt utsatt läge och jag har förstått att det handlar mkt om tätning.
Jag har påbörjat allt sådant och rivit ur gamla tidningar från 1910 i springor där det då blåste rätt in i huset. Tätat och satt lister ect ect. Blev helt mörkrädd när jag såg hålen in i mitt hus och insett att jag bott så i 5 år utan att ha fattat...(Tack o lov för detta forum)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.