Bönhas
Bönhas: [citat] Egentligen ser jag ingen anledning att göra något alls om det inte finns synlig smuts. Spindelnät eller inte lär inte spela någon roll. MEN - I kustnära lägen kan det räcka med en dags storm för att få saltbeläggning på huset. Även två månader utan regn på väggen kan ge en hel del salt. Så att snabbt spola/skölja av med rent vatten kan vara en idé för att få bort
4 svar · 561 läst
L
Lolpodajj: [citat] Nu har vi fått tillgång till vårt hus! Inga kärvande dörrar/fönster och verkar inte heller som att något golv i källare lutar (dock är de endast 6-8 år gamla klinker golv. Inget på mark plan som lutar. Tyvärr så fann jag dock även en spricka i källarväggen där den går på utsida sockel och upp i mexiteglet. Sprickan går cirka 30-40 cm upp från källargolvet sen upp i
7 svar · 1,5k läst
·
V
Vanilj: [citat] Det jag kan säga om väggen är att den låter inte som betong eller leca, utan absolut mer som en ihålig vägg med reglar. Om du efterfrågade hur det ser ut inuti själva väggen så vet jag inte, och det syns inget genom de ospacklade hålen vad jag kan se.
5 svar · 738 läst
·
O
Overlock7121: Fråga om fogning RUNT FÖNSTERKARM UTE: Vid fönsterrenovering en av hus byggt 1923 Med reveterad fasad och fönster utan fönsterfoder. Märker jag nu stora möjliga otäta sprickor i fogen mellan fönsterkarmen och putsen... Jag inser att jag behöver foga i något runt fönstren. Men vet inte med Vad?? Utefog Silikon baserad massa? Eller Bostik Seal. Vill helst att massan ska vara
1 svar · 603 läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Om färgen är mjuk anser jag att den smält.
18 svar · 2,4k läst
·
F
fribygg: [citat] Tät plastfärg är inte bra för trä, och därmed inte för TS eller nån annan med träfasad
22 svar · 1,8k läst
·
H
Hybro: Så här gjorde jag. [bild] [bild] [bild]
2 svar · 445 läst
·
Nakano
Nakano: [citat] Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, Thomas! Det var värdefullt att höra hur satineringsmaskinen fungerade i praktiken och att det kanske inte är den bästa lösningen här :D Ska absolut kika närmare på både IR-lampa och färgborttagningsmedel som komplement, och så får man väl ha tålamod och kämpa på som du säger.. ha ha men det ser jag fram emot. Bra input,
2 svar · 600 läst
nam25
nam25: [citat] Hej hur gick det med projektet? Vi köpte hus från 80tal och har samma problem.
4 svar · 2,2k läst
·
K
Klyddehossa40: [citat] Hur gick det?
5 svar · 1,1k läst
·
Bönhas
Bönhas: Salningar + dörrfoder löser det enkelt och snyggt
1 svar · 483 läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det ser ut att vara svarta delar som har målats vita. Färgen har säkert klibbat ihop delarna. Ta i lite mer och akta fingrarna för skarpa plåtkanter. Du har också, som jag nämnde, lite tajt och bocka det nya låsblecket. Det kan behöva krökas in allt eftersom du skjuter in den nya kupan på plats.
7 svar · 407 läst
·
N
neo11: Självklart målar man inte med silikatfärg på en sockel, bara en okunnig idiot gör det. Sililkat släpper in fukt i sockeln då den är diffusiosöppen. Just därför målar man inte med den mot mark. Då det ligger snö på vintern mot sockeln. Det borde ju dock varje normal människa förstå, om man inte är en idiot förstås!
14 svar · 4,8k läst
·
F
fribygg: [citat] Varför inte passa på att välja en färgtyp som inte flagar om det ska målas?
6 svar · 604 läst
M
MadSystem: [citat] Det blev bra. Inget lossnade och man får verkligen leta för att hitta ställen vi la laseal
5 svar · 2,9k läst
M
Mikaeel28: [citat] Tack, låter rimligt!
2 svar · 417 läst
·
F
fribygg: List utanpå träväggen, formsågad efter teglet, fäst med tre tums galvspik
3 svar · 538 läst
·
Bönhas
Bönhas: [citat] 👍 Skall man ändå byta en bräda kan man lika gärna kolla upp om det finns fler som är på gång. Att byta någon eller några till är inte speciellt mycket extra jobb/kostnad i totalen
5 svar · 504 läst
·
yonna
yonna: [citat] 👍
8 svar · 3,1k läst
·
N
neo11: Ja, kör på att bara få bort c bruket. EF bruket kommer sitta som berget. Har väl lite och göra med hur ytan ser ut, om du behöver dra på EF-a igen utanpå och filta.
11 svar · 883 läst
·
A
Andreas-Lkpg: Jag håller på och bygger ett uterum och klurar på vilken typ av ytterpanel som lämpar sig bäst. Krav: - Ska monteras liggande - Ska inte kräva lockpanel eller liknande. - Ska kunna köpas grundmålad Tacksam för alla tips! :-)
0 svar · 308 läst
J
jawen: [citat] Efter blästring kan man rostskydda det synliga med exvis epoxi eller kallgalv.(behöver inte bila bort runt hela armeringen) All armering rostar & den är ofta rostig redan vid montering & gjutning, så rost är vanligtvis ingen fara. Man måste hindra att syre når armeringen samtidigt som vatten/väta, det är det som skapar gravrost. Plattan är troligt vis 100-140 mm med både över
5 svar · 629 läst
·
E
elmarcus: Jag är i farten med att prick fram min ursprungliga fasad. Den är idag täck med panel av sämre sorten. Saken är att jag är osäker på vad det är för typ av tegel jag har, samt om det är någon som framgångsrikt har lagat hål i stenar av denna typen? Bifogar några bilder
0 svar · 260 läst
·
W
wainer: Tack till er båda för hjälpande svar!
3 svar · 319 läst
·
N
neo11: Förslag 2 går bort i mina ögon. Men förslag 1 låter väldigt dyrt. Vassmatta och hydraliskt kalkbruk är väldigt dyrt. Ni bör hitta en firma som hugger ner all puts. Nätar med galvat putsnät över vassmattan. Och sen putsar med C bruk, eller kalkbruk, inte hydraliskt kalkbruk. Hydraliskt kalkbruk är det dyraste. Oftast putsar man med C bruk. Eller kalkbruk, lite dyrare pris och
4 svar · 670 läst
E
ekelund91: Vid kommande fönsterbyte ska jag försöka fixa dessa fönsterfoder. Hur gör jag detta på ett smidigt vis utan att riva hela väggen? Behöver blecken breddas? [bild]
0 svar · 316 läst
·
L
Lobbyboy: Heej! Så här gjorde jag! Kapade av rören till källartrappan, borrade med 20mm betongborr och körde ner Ankarmassa och slog ner nya stolpskor. Satte ihop 2st 120x45 reglar för den yttre takreglen och lodade in den med reglen jag satte på tegelfasaden. Sitter plåt tak där nu också såklart! Mvh
9 svar · 23,2k läst
·
L
Lena Paulsson1: Fasad Vad innehåller byggplattan Ifölit, som vi satte som väggbeklädnad på huset 1970? Jag har för mig att det är plast och marmorkross. En ev köpare frågar om den innehåller asbest. Tacksam för hjälp och svar!
0 svar · 589 läst
ulfben
ulfben: Här får du svar på alla dina frågor, ifrån Svenskt Trä: https://www.traguiden.se/underhall/drift-och-underhall/fasader-och-vaggar/fasader-och-vaggar/fasader-och-vaggstomme/ Kan också rekommendera appen "Lathunden", också från Svenskt Trä.
1 svar · 785 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.