6 111 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Vilken typ av fasadfärg?
Vi ska snart för första gången måla vårt nya hus, det är endast skyddsgrundat med nordsjös tinova från fabrik. Har sökt en del på forumet och på övriga nätet med inte lyckats bilda mig någon jätte bra uppfattning.
En sak jag kommit fram till är att det inte ska vara en oljefärg som man måste skrapa varje gång men ska måla om
Vi har tänk oss en ljust grå nästan vit med lite mörkare grå knutar och runt fönster.
Vi är ute efter en färg som inte kräver för mycket underhåll, vill inte måla om så ofta. När det ska målas om så vill vi har så lite underarbete som möjligt, inget massa skrapande
Vad har ni använt för färger? Är ni nöjda? Hur mycket underhåll kräver färgen? Ommålningsintervall?
En sak jag kommit fram till är att det inte ska vara en oljefärg som man måste skrapa varje gång men ska måla om
Vi har tänk oss en ljust grå nästan vit med lite mörkare grå knutar och runt fönster.
Vi är ute efter en färg som inte kräver för mycket underhåll, vill inte måla om så ofta. När det ska målas om så vill vi har så lite underarbete som möjligt, inget massa skrapande
Vad har ni använt för färger? Är ni nöjda? Hur mycket underhåll kräver färgen? Ommålningsintervall?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Kika in på denna länk,
http://www.folksam.se/testergodarad/hemmetochmiljon/fargtest
om ni inte redan gjort det. Där avslöjas de svarta fåren bland alla sorters fasadfärger. Där går man ganska hårt åt Norsjös färger, samtidigt som jag har målarkolleger som inte kan sluta tala sig varma om hur bra de är. Ett entydigt svar är därför jättesvårt att ge. Hoppas länken kan vara till någon hjälp.
http://www.folksam.se/testergodarad/hemmetochmiljon/fargtest
om ni inte redan gjort det. Där avslöjas de svarta fåren bland alla sorters fasadfärger. Där går man ganska hårt åt Norsjös färger, samtidigt som jag har målarkolleger som inte kan sluta tala sig varma om hur bra de är. Ett entydigt svar är därför jättesvårt att ge. Hoppas länken kan vara till någon hjälp.
jo den har jag kollat på men jag vill ändå ha erfarenhet och synpunkter från alla som redan har använt någon typ av fasadfärg, där det gäller underhålls intervaller och mängd arbete vid varje ommålning ingen som vill dela erfarenheter??
Målar man om huset ofta behöver man inte lägga ner så mycket jobb.
Medlem
· Östergötland
· 28 inlägg
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Om jag skulle rekommendera en färg skulle det nog bli akrylat av god kvalitet, alternativt slamfärg. Täcklasyr går fetbort, håller på nu (förra och kommande sommar)i etapper och målar om ett område med trettio hus, som är målade med täcklasyr. Det var fem år sen det målades, men det ser ur som femton! En alkydoljefärg blir väldigt blank och fin, så på ett gammalt hus kanske det är melodin. Målar man bara om ofta så funkar det nog väldigt länge och bra med alkydolja.
Linolja skulle jag aldrig måla med. För meckigt, och för mycket mumbo-jumbo.
http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/87613-malat-staket-med-linoljefaerg.html
http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/87613-malat-staket-med-linoljefaerg.html
Medlem
· Östergötland
· 28 inlägg
Tack för svar!5.2 racing skrev:Om jag skulle rekommendera en färg skulle det nog bli akrylat av god kvalitet, alternativt slamfärg. Täcklasyr går fetbort, håller på nu (förra och kommande sommar)i etapper och målar om ett område med trettio hus, som är målade med täcklasyr. Det var fem år sen det målades, men det ser ur som femton! En alkydoljefärg blir väldigt blank och fin, så på ett gammalt hus kanske det är melodin. Målar man bara om ofta så funkar det nog väldigt länge och bra med alkydolja.
[länk]
Akrylaten är ju oftast matt. Huset ser mer nymålat ut med en blank färg. Men oljan luktar, det gör inte akrylaten. En slamfärg gör det hela riktigt spännande tycker jag. Matt modernt.
Oavsett vilken färg ni beslutar att använda, så skulle jag grundmåla huset med oljegrund en gång till, en riktig grundmålning, till skillnad från fabriksgrundat.
mvh Gustav
Oavsett vilken färg ni beslutar att använda, så skulle jag grundmåla huset med oljegrund en gång till, en riktig grundmålning, till skillnad från fabriksgrundat.
mvh Gustav
Medlem
· Östergötland
· 28 inlägg
Är inte riktigt insatt i vad slamfärg är. Såg bara att det nämdes i Folksamtestet som motståndskraftigt mot mögel och i "Ett hus" som lång livslängd och relativt lätt att underhålla. Vad betyder slamfärg? Är det någon skillnad på pris? I färgaffären nämdes det inte som ett alternativ. Varför?5.2 racing skrev:Akrylaten är ju oftast matt. Huset ser mer nymålat ut med en blank färg. Men oljan luktar, det gör inte akrylaten. En slamfärg gör det hela riktigt spännande tycker jag. Matt modernt.
mvh Gustav
Vi har ev. möjlighet att få måla panelen en omgång inomhus innan den sätts upp. Vad sägs om det?
Falu Rödfärg är en slamfärg. Finns i olika kulörer numera. Du måste måla lite oftare med en slamfärg, men då krävs istället i eregel bara en avborstning. Försök hitta bilder på Ernst Sommartorp, det gröna. Det var slamfärg. Värsås Villan tror jag byggde det.
Jag vet inte om det är att fördra att måla en gång innan uppsättning. Troligtvis skulle jag nog inte gjort det. Du får ju ändå gå och grunda alla ytor som är trärena ändå. Men samtidigt så kan det ju vara skönt att slippa hoppa på stegar och skit alla strykningar. Om ni ska måla en gång på backen, så går det ju att bryta grundfärgen i rätt kulör.
Jag vet inte om det är att fördra att måla en gång innan uppsättning. Troligtvis skulle jag nog inte gjort det. Du får ju ändå gå och grunda alla ytor som är trärena ändå. Men samtidigt så kan det ju vara skönt att slippa hoppa på stegar och skit alla strykningar. Om ni ska måla en gång på backen, så går det ju att bryta grundfärgen i rätt kulör.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Falurödfärg och andra slamfärger ska man inte ha fabriksgrundat under, utan helst en ganska grovsågad obehandlad yta under för att det ska bli riktigt bra, så ni bör nog välja bort det, i övrigt en mycket trevlig färg. Missa för all del inte denna nyhet, lite taskigt med återförsäljare bara, men de pinnar på.
Jag hade nog förmålat alla spånt och sånt som kan vara plirigt att få till sedan.
Jag hade nog förmålat alla spånt och sånt som kan vara plirigt att få till sedan.
Apprentice skrev:Falurödfärg och andra slamfärger ska man inte ha fabriksgrundat under, utan helst en ganska grovsågad obehandlad yta under för att det ska bli riktigt bra, så ni bör nog välja bort det, i övrigt en mycket trevlig färg. Missa för all del inte denna nyhet, lite taskigt med återförsäljare bara, men de pinnar på.
Ok, då backar jag på grundningen. Jag trodde att man grundade under den oxå men men. Fråga hos färghandlaren vad du än ska använda för slags färg.
Medlem
· Östergötland
· 28 inlägg
Vi åkte runt och tittade lite på nya hus idag på kulörer. Knackade på och frågade efter färgkoder, på ett par hus.
Den kulör vi gillade bäst, var av märket Alcro akrylat, vilket ju känns ganska bra (fick även bra omdöme i Folksams test).
Den kulör vi gillade bäst, var av märket Alcro akrylat, vilket ju känns ganska bra (fick även bra omdöme i Folksams test).
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Det är bara att gratulera till färgvalet. Har ni bestämt kulör än? Själv gillar jag S 1502-G50Y skarpt (porslinsvit).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden