Ett hörn av våran röda stuga är tillbyggd. I mexitegel... Måste jag knacka bort teglet för att klä med trä, eller kan jag klä utanpå? (inte nog med teglet, det är infällda glasblock i väggen som coola små fönster också. Det skulle väl vara så på 60-talet)

Du kan klä in mexiteglet om du vill. Dock är den lite ojämn i ytan så vete sjutton om inte jag rivit ner stenen och gjort mig besväret med det för att få det rakt o fint.

Alternativt klär du in resten av huset i mexisten.....70-talet är väl lite inne och du får en fasad som håller....:)

www.viksbergsgard.se

Att ta bort mexitegel är kanska lätt. stenarna är släta och bruket fäster dåligt. Det gäller att få upp ett hål. Sen går det lätt! Dock skall man ta vara på eländet sedan det kommit ner på backan. Det är nog det värsta.

Har själv ett 30-talshus med mexi ditsatt på 70-talet. Inte roligt. Inte vackert.

Att klä en gammal stuga från sekelskiftet i mexitegel gör jag nog inte ;) Men det är bara kanske 10.m2 sammanlagt, en ganska liten yta jämförelsevis, kanske testar och ser hur lätt stenarna är att ta loss först, annars tänkte jag mig plugg och skruv för att få upp brädorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.