Svara Nytt ämne
  1. 2008-03-16 17:58
    Svara | #1

Nykomling Medlem: mar 2008
    Vätragötalands län
    2 inlägg

plåtfasad, bra eller dåligt?

Vi har varit och tittat på en villa, som vi upptäckte vid närmare titt hade en fasad av plåt. Jag funderar på hur plåt fungerar för den fasad som ligger under, är det bara att ta ner? Varför har man plåt över huvud taget förutom att det är bekvämt underhållningsmässigt... Och hur fungerar det med husets ventilation när fasadplåt anväds??

Någon som har några erfarenheter av plåtfasad, något som man bör tänka på? Vi känner oss inte säkra på att vi vill bjuda utgångspriset på huset, då fasaden verkligen drar ner på husets utseende...

Alla åsikter är välkomna!!

MVH
    Michaela

2. 2008-03-16 19:56
    Svara | #2

Jesca_js avatar
    Forumgud Medlem: maj 2003
    Västerbotten
    2 997 inlägg
    Gillad 8 gånger
    5 bilder
    Jag har bara erfarenhet av ett hus med plåtfasad och det är huset som mormor och morfar byggde på 1940-talet. Det är trästomme och plåtarna är fastspikade direkt i träväggen.
    Om det är snyggt eller inte låter jag vara osagt men livslängden är helt otrolig!
    Huset är inte ens ommålat en enda gång sedan det byggdes för drygt 60 år sedan! Visst färgen är blekt och så men den sitter fortfarande kvar och har inte tillstymmelse till missfärgning av mögel.

För några år sedan skulle det kollas om det fanns några rötskador bakom plåtarna så några plockades lös för inspektion men det såg fint ut under så det var bara att sätta tillbaks plåtarna igen.

3. 2008-03-16 22:12
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: jan 2008
    Västernorrland
    1 439 inlägg
    Gillad 22 gånger
    6 bilder
    Fy på dig mikkan -
    Jag bor i en stuga med plåtfasad. Den var nyss uppsatt när jag köpte -75. Skall väl tilläggas att det är en fasad av aluminiumplåt. Ser på avstånd ut som en brädfasad. (Du upptäckte det ju själv vid en närmare titt.) Som du skriver är det underhållsfritt och min röda stuga ser ut, så vitt jag kan se, som den såg ut för 33 år sedan. Du behöver inte vara rädd för konstigheter om du plockar ner fasaden. Huset har inte tagit någon skada. I så fall fanns skadan där innan men har svårt att tro att någon i detta läge sätter på plåt för att skyla över.
    Kolla att det inte finns några skador i plåten. Kan vara svårt att få tag på likadan om du behöver byta ut något. Jag har fått skador på grund av att man ställt mopeder mot väggen. (Bucklor och skrapmärken)

4. 2010-02-16 21:55
    Svara | #4

Nykomling Medlem: feb 2010
    Stockholm
    6 inlägg

Någon som har har satt på plåtfasad? Vad har ni valt för plåt? Hur mycket syns skruvarna? Hur ser plåtprofilen ut?
    Är nyfiken som ni hör!!

5. 2010-02-28 12:13
    Svara | #5

MaZtoRs avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2008
    31 år
    skåne
    545 inlägg
    Gillad 6 gånger
    1 bilder
    Här har du Lindabs olika väggprofiler. Vanligast är npg LV30
    http://www.lindab.se/frameset/run_fr...53&T=39&P=2861