Tänkte bara passa på att säga att va underbart att ha hittat ett sådant här snicker forum!
Jag o min fru har precis blivit husägare o jag känner inombords att det vore kul att lära sig så mkt ja bara orkar nu om snickeri. Har aldrig hållt en hammare knappt...
Hur som helst lära sig kan ju alla! Det är bara frågan om hur mkt tid man vill lägga ner. Så hej i alla fall!
Vi har köpt ett äldre hus från 1790. Med snickarglädje, stort på 240kvm. Saken är den att i stort sett all fasad behöver bytas på huset.
Inte bara för att den är sliten på många ställen utan också för att det är plast färg. Inte så mögel o fukt avisande direkt. Så jag har tänkt som så att jag tar en vägg i taget. Men frågorna är nog fler än vad ja kan komma på att ställa. Är det standard mått på fasad virke? Vad ska man tänka på när man spikar ny fasad? Något elementärt? Hammare, spik ...
Är ett 2 våningshus glömmde jag att nämna. Hur funkar det med byggställningar. Är dom billiga att hyra?
Det jag mest gått o ägnat mina tankar kring är just måttet på själva virket. Har ni några spontana råd? Hit me...
/nysnickarn...