Bor i ett hus från sekelskiftet med lertegelväggar. På utsidan är det putsat med kalkputs och därefter målat med kalkfärg. Putsen har en speciell struktur som på vissa ställen är behov av förbättringsarbete. Ett flertal murare har tittat på den men inte kunna säga hur denna struktur erhålles. Bifogar bild och vore tacksam om någon vet hur man går tillväga. Tacksam för svar.

• Kalkputs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Jag tycker det ser ut som en övermålad, glest slagen spritputs.

Jag har använt roller och fått något liknande struktur på tjock färg med sand i.

S
Detta är spritputs men det har målats många gånger med kalk tills den blev så och då mennar jag många gånger.

nickmalm skrev:
Bor i ett hus från sekelskiftet med lertegelväggar. På utsidan är det putsat med kalkputs och därefter målat med kalkfärg. Putsen har en speciell struktur som på vissa ställen är behov av förbättringsarbete. Ett flertal murare har tittat på den men inte kunna säga hur denna struktur erhålles. Bifogar bild och vore tacksam om någon vet hur man går tillväga. Tacksam för svar.
Sannerligen kan man undra vad det var för murare som inte kände igen en spritputs!
:eek:
Om du lagar denna puts så kommer den nya spritputsen se mycket spetsigare ut. Det är århundradets upprepade kalkning som ger den speciella ytan. Det gör inget att det blir skillnad i strukturen, tycker jag, mellan det gamla o lagningarna. Se bara till att lagningarna görs med kalkputs eller hydrauliskt kalk, eller vad det ska vara. Vanliga murare vill helst använda vanligt putsbruk, men då fäster inte kalkfärgen på samma sätt, och det kan lätt uppstå sprickor mellan den gamla putsen och den nya. (talar av egen erfarenhet) Ska du göra jobbet själv föreslår jag att du rådgör med någon på Målarkalk.

http://www.malarkalk.se/index.php?page=hem

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.