Jag har nu kommit så långt med min tillbyggnad ( 80 m2)att det är dags att måla huset. Har valt Alcro Bestå. Svårt att veta vad man skulle välja men det blev mitt val i alla fall. Enligt instruktionerna så skall man först olja på utsatta ställen och på ändträ(givetvis med olja från Alcro i samma serie). Nu är vi snart klara med grundmålningen. Vi ska sedan måla med täckfärgen 2 ggr. Men nu till min fråga: På affären sa dom att man med fördel kunde måla med täckfärgen nu på sensommaren och sedan måla andra gången i vår.....kan det stämma ??
Gudfader
Medlem: Jan 2003
Län: Stockholm
Så har jag själv gjort med den vanliga stugfärgen, men det berodde ju på att det blev för kallt för att måla. "Med fördel" kan man tolka som att det skulle vara bättre att vänta med lager #2 och det är ju lite svårt att förstå.
Om inte annat riskerar du ju att behöva tvätta fasaden innan du målar sista lagret i juni nästa år.
Fasaden klarar sig dock utmärkt både grundmålad och med endast ett lager färg över en vinter.
Jag har nästan blivit klar med uppsättandet av min nya fasad, jag valde alcro bestå och har grundat och målat en gång med täckfärg innan jag sättit upp brädorna, sedan blir det en omgång med täckfärg i vår när värmen återvänder.
Gudfader
Medlem: Mar 2004
Län: Stockholm
Vi har också målat med Alcro Bestå på vissa ytor och med Alcro Timmerlasyr på andra ytor. All panel grundoljades inte bara ändträt. Ändträt är ju lite svårt att olja innan man sätter upp det eftersom vi byggde i lösvirke och varje panelbit måttsågades för sig. Vi har liggande panel och då blir det lite skarvar här o var. Ändträt vid dessa skarvar oljades noga på plats innan nästa bit panelbit spikades upp.
Den panel som var liggandes grundoljades, målades en gång med färglös lasyr och en gång med färgad lasyr (sotgrå) innan den spikades upp. Den stående panelen och altantak mm är vit och grundoljades och grundmålades innan den spikades upp. Detta gjordes i höstas. I vår målades sista lagret färgad lasyr och två gånger med Bestå Täckfärg på de vita partierna. Ingen tvätt behövdes innan, men våra vita partier sitter ganksa skyddade.
Ett tips är att sätta upp panelen efter grundmålningen och slutmåla två gånger på plats, i alla fall om man har ljus färg. Spikskallarna kräver också två strykningar innan de är dolda av färg. Hela panelen är handspikad vilket är snyggast och gör att det blir minst märken i panelen och att spikskallen kommer lagom långt in i trät. Med en spikpistol blir trycket lite olika hela tiden och det kan bli märken i trät om man kommer för långt in eller också står spikskallen ut lite grann. Detta kräver också att man målar mer än en gång på plats.
Vi är mycket nöjda med valet av färg och lättstruken är den också.
Hela panelen är handspikad vilket är snyggast och gör att det blir minst märken i panelen och att spikskallen kommer lagom långt in i trät. Med en spikpistol blir trycket lite olika hela tiden och det kan bli märken i trät om man kommer för långt in eller också står spikskallen ut lite grann. Detta kräver också att man målar mer än en gång på plats.
Det med spikpistolen kan jag inte hålla med om, jag har spikat två spik uppe och två spik nertill på min stående träpanel för hand, sedan har jag spikat allt annat med spikpistol, blev hur bra som helst, inga märken efter pistolen och ställer man trycket på kompressorn lite mindre än vad man som är optimalt så slår man ett slag på varje spik med hammaren efter att man spikpistolat färdigt så blir det kanon. så vet ni det...