Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: Skaraborg

Rätt tid, rätt nyans...

Hej! Har plötsligt fått ett bekymmer. Tog ner en gammal berså runt altanen på vårt relativt nyköpta hus. En buske har skavt emot intilliggande väggs fjällpanel (panelen kröner garaget som i övrigt är mexitegel). Stort hål vid bakomliggande regel... Så nu åker jag nog på att byta fjällpanelen runt taket på garaget, ca 100 löpmeter panel totalt. Problemet är att vi vill måla om nästa sommar. Nuvarande är klassisk, brunsvart lasyr som vi inte riktigt känner för att bevara. Del ett av mitt problem är huruvida jag skall grunda eller måla fjällpanelen nu? Har precis fått tillökning så jag har nog varken tid eller pengar att måla hela huset i år. Del två är att en sida på husets fasad är bytt och har en nyare, ljusare lasyr än de tre andra och garagekrönet. Så om vi nu skall måla så finns det tre sorters färg; mörkbrun gammal lasyr, ljusbrun nyare lasyr och omålad fjällpanel. Hur i hela världen skall vi få ihop detta till en enhetlig nyans. Vill inte byta panelen på resten av huset, då den inte är i dåligt skick.

Visst skall man fortsättningsvis måla med lasyr om man målar över laserade ytor? Vi vill ju ha en ljusare färg - grått, gråblå eller liknande. Är det helt omöjligt att lyckas med?

Stort tack för tips! Både teknik, färg och märken vill jag få hjälp med.

2.    länk #2
    fresves avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2005
    Ålder: 35
    Län: Jönköping

Vi målade om vårt brunlaserade hus med täcklasyr. Använde Beckers Perfect. SÅhär ett år efter är vi fortfarande helnöjda. Bilder finns på vår hemsida! Lycka till!
    / Fredrik
    -- www.fresus.se --

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: Skaraborg

Så den täcker riktigt bra? Mitt problem är ju att jag vill gå mot en mer grå färg. Inte så kul med tre olika nyanser i grunden, men det kanske går om man målar med Perfekt Grund en eller två gånger för att jämna ut nyansskillnaderna och sedan med Perfekt Täcklasyr?

En fråga kvarstår... Kan jag endast måla med grundfärg i år på min nya panel och sedan måla allt nästa år? Hinner inte måla hela huset innan hösten för jag har en ettåring och en nyfödd och börjar jobba nästa vecka... Har hört att man skall måla allt på samma gång om man använder lasyr. Dessutom uppkom det här lite oplanerat, så vi vet inte ens vilken färg vi vill ha och hur vi målar knutar etc. Hmmm...

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Jul 2005
    Län: Gävleborg

Svärfar målade huset på 4 år, en sida åt gången.. blev då bra iaf..

5.    länk #5
    fresves avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2005
    Ålder: 35
    Län: Jönköping

Ja, det täckte kanonbra, gick åt två strykningar, sedan var det klart.

Jag bytte panelen på en sida, jag fick rådet att grundolja och sedan stryka täcklasyren, ingen grundfärg alltså. Det var smidigt då jag gjorde detta innan jag spikade upp panelen. Min andra och sista strykning hade säkert kunnat vänta, den var mest till för att täcka spikhuvuden och få det riktigt snyggt.
    Senast redigerad av fresve 2007-08-06 09:44
    / Fredrik
    -- www.fresus.se --

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01