Jag eller rättare sagt vi ska måla om vårt hus, och ser just nu på grannen att han har anlitat en RIKTIG målare som målar med sprutmålningsutrustning( är ju bara novis, på området själv)

Jag funderar således på om någon här har provat detta(det är klart att det gör) men hur som helst, är det något för en nybörjare att försöka sig på?

Sen har jag hört att det ska finnas utrustning att hyra hos "snälla" färghandlare, men kollade runt lite nätet och hittade elektriska färgsprutor, kan det vara något tro?

Finns en på Clas Olsson för 1500 och en på Jula för 1700 spänn, men vet inte riktigt om en sådan blir någon tidsvinst???

Förslag?

Vad är det du undrar över? Om du kan måla om huset över huvud taget eller hur det är att sprutmåla?
Vad är det för hus? Vad är det för färg?

Jo att jag kan måla huset med sprutmålning, det förstår jag ju. Men frågan var mer: om det är lätt/svårt/så där att göra, för en nybörjare?

Det är stående 21*120 stående lockpanel idag med akrylatfärg, och ska således målas med samma (dock en ny färg, från röd till grå)

Sen var frågan om dom här elektriska som säljs på Clas Olsson och Jula för runda slängar 1500-2000 är något att ha över huvudtaget(omvden fungerar till tvåv"strykningar" räcker gott o väl för mig(sen slänger jag den i sånafall, det är ju penselkostnaden nästan ändå:)) Någon som provat någon sådan eller liknande?

ingen som har något att säga om detta?

snäääälla!

Rådet jag fick när jag frågade om jag kunde spruta om teglet var:

Firman: Hur många burkar färg totalt?
Jag: Ca 10
Firman: Inte värt det.

Då får jag utrustning, stänkskydd som sätts på ställning utan cost genom bekant som har fasad-entreprenad.

Jovisst, det går alldeles utmärkt att sprutmåla fasaderna. det är vanligare i utlandet än här hemma att man använder färgspruta, det är en högtrycksspruta man använder, således ingen elektrisk eller med sugkopp. Högtrycksspruta användes både till akrylat och alkydfärger, och även andra färger med lösningsmedel. Blir inte så mycket sprutdamm, så därför lämpligt till fasadmålningar. Men det lönar sig knappast att satsa på denna målningsmetod på den egna kåken, både lugnare och säkrare för nybörjare att köra på som vanligt, med pensel.

Har just köpt en gård som behöver rödfärgas utvändigt. Bostadshus, brygghus, garage, stall och ladugård - blir många penseldrag. Jag har också sett färgsprutorna på ex. Jula och är mycket intresserad om någon har erfarenhet från dessa eller liknande!

Mitt tips är att hyra en hörtrycks spruta dom är väldigt dyra att köpa men effektiva om man ska måla större byggnader!

Per

J
Går det att använda vilken färg som helst i högtrycksspruta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.