Ska måla om mitt hus och står och väger mellan Nordsjös tinova vx+ one och demidekkers ultimate. Någon som har erfarenhet av dessa?

Jag målade om med Demidekk för fem år sedan, ser fortfarande ut som nymålat. Vill minnas att färgen då hette Demidekk Optimal men Ultimate lär inte vara sämre.
Har inget att klaga på förutom priset men sett över 10 år så spelar det inte så stor roll. Kommer med all sannolikhet att välja Demidekk nästa gång också. När jag hörde mig för bland bekanta som målat så var Demidekk det fabrikat som ingen var missnöjd med.
Har tyvärr ingen erfarenhet av Nordsjö.

mal0025 skrev:
Ska måla om mitt hus och står och väger mellan Nordsjös tinova vx+ one och demidekkers ultimate. Någon som har erfarenhet av dessa?
Kollade lite på Nordsjös färg, dom har en produkt som heter VX+ och det är en oljetäcklasyr. Sen har dom en som heter One med så jag blev lite förvirrad vilken du tänkte dig. Oljetäcklasyren är tokblank när du målar med den men tappar glans och kulör relativt fort, kanske redan på några år om du tar en mörkare, känsligare kulör.

Produkten One är ju en "nyare" typ av akrylat som tillsammans med grundolja o grundfärg ger ett bra skydd. Håller glans och kulör bättre än en oljetäcklasyr.

Demideeks produkter Optimal och Ultimate har jag provat och dom verkar vara i klass för sig. Sällan jag hört att någon haft problem med dessa färger. Men som med all målning så krävs ju det viktiga underarbetet, tvättning/skrapning/grundmålning innan man kan färdigstryka med 2 varv täckfärg.

Förra ägaren målade med alkydfärg(jotun). Hade nästan bestmt mig för nordsjös tinova vx+ men läste folksams test 2012där det stod att tinova vx hade underkänt i mögel. Jag blev då osäker på vx+ och funderar mer och mer på demidekker. Vet ngn skillnaden på tinova vx och vx+?

Har hört att om man redan har en målad yta behöver man bara tvätta, skrapa och sen stryka på täckfärgen 2ggr. Detta sa även colorama.

mal0025 skrev:
Vet ngn skillnaden på tinova vx och vx+?
VX ser ut att ha försvunnit, finns inte på deras hemsida längre men finns omnämd i olika forum kring -05. Verkar vara som dagens moderna akrylatfärger, smidig att måla med.

VX+ är som sagt tidigare en oljetäcklasyr. Generellt kortare hållbarhet på kulör o glans.

En färgfackhandel brukar ge bra råd hur man får ett bra resultat vid ommålning. Sen satsa på att tvätta huset om några år så kommer det se nymålat ut i många år.

Har alltid använt mig av nordsjö färg eftersom min pappa har jobbat hos dem. Är osäker om deras produkter är bättre en demidekkers. Eftersom jag även får rabatt när jag köper av nordsjös produkter har jag aldrig kollat upp andra märken. Kanske bättre att satsa på demidekkers trots att jag inte får rabatt. Bättre att färgen håller än att man måste måla om efter några år. Om jag nu ska välja nordsjö är det kanske one jag ska välja.

Jämför priset, många butiker har ju kampanjdagar nu så det borde få rabatter på färgen. Sen om man räknar på att det går 5-6 burkar till en normal villa och det skiljer några hundra så blir det inte så mycket om man tänker på att en bra färg klarar sig längre. Jämför även sträckförmågan, tex Alcro Bestå har bättre sträckförmåga så man kommer många kvm extra per 10 L.

• Gilla
mal0025
  • Laddar…
Tackar för all input. Diskuterar gärna vidare i morgon :)

Folksam gör ju långtidstester av färg. Kolla på dessa och se om du hittar något användbart.

pelpet skrev:
Folksam gör ju långtidstester av färg. Kolla på dessa och se om du hittar något användbart.
Tror dom avslutat färgtestet, eller har det kommit ut något nytt i år?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.