3 730 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Vad håller bäst?
Sida 1 av 2
Produkter som diskuteras: "Linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag har ett belägg för att resultatet INTE blir helt annorlunda. Alcros stugfärg eller bestå är vad jag målat med. Klarar sig alltid bra i folksams tester och har suttit på huset i drygt tio år nu. Växer inget och håller pigment bra.
arkTecko skrev:
Jag kan själv börja med att säga att jag nu kör endast linoljefärg med zink i vilket är den bästa färgen av dom jag provat. Mest lyster, ingen påväxt och skyddar bra.
Nu tillbaka till Folksams färgtest.
Kollar man deras tester från år till år märken man stora skillnader i resultat på samma färg med samma tillverkare.
Detta beror på två saker.
1. Dom stora färgtillverkarna köper sina matrial i stora upphandlingar och då blir det stora skillnader i kvaliten från år till år.
2. Enligt Folksam:
för många som står inför målning av träfasaden är Folksams färgtest ledstjärnan. Även färgindustrins inställning har förändrats och idag använder många färgtillverkare resultaten för att utveckla sina färger. Förhoppningsvis leder färgtesten till att dåliga färger försvinner från marknaden alternativt förbättras. (sid 7, 2012 års rapport).
I och med detta vill ju färgmakarna ändra sina färger för att få en bättre placering i deras test eftersom det såklart gynnar färgmakarnas varumärke med en bra placering. Men då är nackdelen som jag då sa innan att testet är 2 år. Optimerar man en färg efter ett 2 års test hur vet man då hur färgen står sig efter 10 år?
Sen finns det fler frågeställningar man borde tänka på.
Toppfärgerna i deras tester är nästan uteslutet baserade på akryl-latex (läs plastfärg). Vilket dom flesta vet vad historien säger om dessa färger. Fasader som inte andas och leder till allvarliga missfärgningar och rötskador.
Även Riksantikvarieämbetet förordar försiktighetsprincipen när det gäller akrylatfärger.
Byggnadsvårdens uppgift är bland annat att förhindra eller minimera slitage och nedbrytning av originalmaterial. Generellt sett intar därför byggnadsvården en restriktiv hållning till akrylatfärger eftersom man befarar risken att på sikt återigen stå inför problem med fuktbelastning i traditionella underlag som trä, kalk och puts.
Sen har ju SP Sveriges Tekniska Forskninginstitut släppt en detaljerad rapport om beväxning på målade fasader där det pekas ut att uppkomsten av mögel- och algbeväxning på målade fasader främst beror på underlag, utförande och temperatur- och fuktförhållande istället för på färgval.
Sen kan man ju undra att slamfärgerna och linoljefärgerna som nog är mest historiskt beprovat ligger sist och ifrågasatts mest av Folksam vilket det finns oändligt med kunskap om hur det funkar och håller sig.
Sen har ju SP Sveriges Tekniska Forskninginstitut släppt en detaljerad rapport om beväxning på målade fasader där det pekas ut att uppkomsten av mögel- och algbeväxning på målade fasader främst beror på underlag, utförande och temperatur- och fuktförhållande istället för på färgval.
Sen kan man ju undra att slamfärgerna och linoljefärgerna som nog är mest historiskt beprovat ligger sist och ifrågasatts mest av Folksam vilket det finns oändligt med kunskap om hur det funkar och håller sig.
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvårdens"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Det kan ju teoretiskt vara så att färgtillverkarna optimerar sina färger för att klara Folksams test bra. Rimligtvis gäller det alla tillverkare, inte bara de som tillverkar akrylfärg. Dvs både plast och slam eller linoljefärg blir lika feloptimerade.huggan skrev:
...och om slam och linoljefärg inte ens klarar ett 2års-test bra, händer det något magiskt år 3 då möglet faller av och pigmentet återuppstår så färgen är toppenfin i tio år?
Täta plastfärger, är det verkligen ett problem sedan man började använda luftspalt bakom fasadbrädorna?
Medlem
· Västerbotten
· 169 inlägg
Linolja med valfri bets, menar du linoljefärg då? Är ju gammalt och beprövat men kräver mycket av det som målar då den är tungstruken och kräver flera skikt. Sen är man fast lite i linoljefärgen i och med att den är svår att måla över med andra färgtyper.
Tjära, visst är det ett alternativ men samma sak där, svår att måla över med någon annan typ av färg. Sen finns ju risk att tjärnfärgen luktar väldigt mycket när solen steker på. Tjära luktar gott första minuterna men finns den alltid där blir man tokig på doften.
Nyare typ av akrylat tycker jag är bästa alternativet. Följer man rekommendationer håller dom ju upp till 15 år, bor man i en region med mycket "smuts" i luften skulle jag nog tvätta huset var 3-4:e år för att förhindra att smutspartiklarna bildar mögelpåväxt. Vill man sen byta kulör på sitt hus och gör det innan färgen/virket börjat att spricka så är det tvätta + 2 varv med färgen så är det klart.
Tjära, visst är det ett alternativ men samma sak där, svår att måla över med någon annan typ av färg. Sen finns ju risk att tjärnfärgen luktar väldigt mycket när solen steker på. Tjära luktar gott första minuterna men finns den alltid där blir man tokig på doften.
Nyare typ av akrylat tycker jag är bästa alternativet. Följer man rekommendationer håller dom ju upp till 15 år, bor man i en region med mycket "smuts" i luften skulle jag nog tvätta huset var 3-4:e år för att förhindra att smutspartiklarna bildar mögelpåväxt. Vill man sen byta kulör på sitt hus och gör det innan färgen/virket börjat att spricka så är det tvätta + 2 varv med färgen så är det klart.
Ser det ut som att dom optimerat? Målar själv med linolja och vet hur det blir. Har ingen påväxt år 5 och andra jag läst så börjar problemen vid år 12.MathiasS skrev:Det kan ju teoreriver fasaden och bygg vara så att färgtillverkarna optimerar sina färger för att klara Folksams test bra. Rimligtvis gäller det alla tillverkare, inte bara de som tillverkar akrylfärg. Dvs både plast och slam eller linoljefärg blir lika feloptimerade.
...och om slam och linoljefärg inte ens klarar ett 2års-test bra, händer det något magiskt år 3 då möglet faller av och pigmentet återuppstår så färgen är toppenfin i tio år?
Täta plastfärger, är det verkligen ett problem sedan man började använda luftspalt bakom fasadbrädorna?
Så du menar att alla som målar sina hus river fasaden först och sen målar? Alla har inte nya hus och det är väldigt få som målar på trärena brädor som deras tester utgår ifrån.
...men om en färg inte ens klarar en trären och välventilerad bräda utan att tappa färg och mögla, när funkar den då?
Jag kan hålla med dig om att testet kan ge ett oförtjänt bättre resultat för de täta färgerna jämfört med en bräda som inte är ventilerad på baksidan. Så, verkligheten skulle kunna vara sämre för dessa färger under vissa förhållanden, men vilka förhållanden är det som gör att slam och linoljefärgerna presterar bättre i verkligheten än i folksams test?
Jag kan hålla med dig om att testet kan ge ett oförtjänt bättre resultat för de täta färgerna jämfört med en bräda som inte är ventilerad på baksidan. Så, verkligheten skulle kunna vara sämre för dessa färger under vissa förhållanden, men vilka förhållanden är det som gör att slam och linoljefärgerna presterar bättre i verkligheten än i folksams test?
Redigerat: