MathiasS skrev:
...men om en färg inte ens klarar en trären och välventilerad bra utan att tappa färg och mögla, när funkar den då?

Jag kan hålla med dig om att testet kan ge ett oförtjänt bättre resultat för de täta färgerna jämfört med en bräda som inte är ventilerad på baksidan. Så, verkligheten skulle kunna vara sämre för dessa färger under vissa förhållanden, men vilka förhållanden är det som gör att slam och linoljefärgerna presterar bättre i verkligheten än i folksams test?
Vet inte riktigt vad jag ska skriva, din fråga är redan besvarad men du verkar inte som som du läser allt.

Micke64 skrev:
Målade med en billig falu slamfärg på ett uthus. Alger började växa samma höst så fort det blev fuktigt ute.Det här med att tvätta/borta varje år gillar jag inte. Vad hände med den gamla gedigna falu-rödfärg som höll 100 år på gamla timmerstocksfasader?
Hade du använt äkta fuluröd så hade det ju varit en rejäl skillnad...

TurboTouring skrev:
Linolja med valfri bets, menar du linoljefärg då?
Nej, jag menar ren linolja som man blandar färgpigment/färgblandning i. Så att träet blir som betsat.

Jag tycker akrylater och oljefärger blir så fult när solen ligger på, det blänker så mycket. Vill ha ett mattare alternativ. Det finns ju visserligen matt utefärg också, men jag vet inte...

Linolja bruten i någon nyans, eller faluröd med linolja i blir det nog.

M
Stilig skrev:
Hade du använt äkta fuluröd så hade det ju varit en rejäl skillnad...
Vad är det som skiljer?

Okej, jag kan hålla med att täckfärgmålade hus ser plastiga/blanka ut men det har ju som sagt kommit akrylatfärger som är matta med. Nackdelen med matta färger är ju att smutsen fäster bättre på en matt yta. Kör du med en mörk kulör så syns ju svartmöglet som är problemet i norr mindre.

Micke64 skrev:
Vad är det som skiljer?
Det är oftast pigmentet som skiljer. Den äkta tar jordpigment från Falu Koppargruva, innehållande en massa mineraler såsom kiselsyra och koppar som gör den mer motståndskraftig och unik. Kopiorna har i regel syntetiska pigment och inte de minieraler som den äkta har. Det finns bara ett par färgfabriker som har tillgång till "äkta" pigment. Namnet Falu Rödfärg är varumärkesskyddat sedan många år så det lite förvirrande på marknaden när det finns en massa kopior.

Men nu tror jag att dom slutat sälja pigmentet som ligger till grund för Falu rödfärg. Så enda sättet då är att köpa orginalet som dom prishöjt rejält på några få år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.