4 790 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Måla med rödfärg
Jag hade tänkt mig att måla huset i rött efter ompanelingen.Saken är den att den mörkröda färg jag vill ha påstås inte vara lämplig, då denär för mörk och skiner ur fort.
Är det någon som målat mörkrött?
Jag vill ha nyansen ungefär som gammal falurödfärg, eller mörkare. Eller är den faluröda redanmörk vid målning? Jag har själv aldrig målat med riktig faluröd då jag hatarden mjölighet som blir när färgen blir till åren.
Stilig.
Jag vill ha nyansen ungefär som gammal falurödfärg, eller mörkare. Eller är den faluröda redanmörk vid målning? Jag har själv aldrig målat med riktig faluröd då jag hatarden mjölighet som blir när färgen blir till åren.
Stilig.
måla med riktig slamfärg ! finns fler olika nyanser från Falun. De mest vanliga är den vanliga s.k. falurött. En mörkröd nyans. Blir mycket fin och passar i svenska naturen. Oljefärger får ofta alldeles för blanka resultat. Huset skiner i solen.
En annan fördel med slamfärg är att det är så enkelt att måla om. När det börjar krita är det dags att måla om! Borsta med en kvast lite enkelt och stryk på nytt. Billigt och bra.
Köp äkta Falu slamfärg lite dyrare men mycket bättre. Man kan spruta på färgen också så slipper man mycket jobb!
En annan fördel med slamfärg är att det är så enkelt att måla om. När det börjar krita är det dags att måla om! Borsta med en kvast lite enkelt och stryk på nytt. Billigt och bra.
Köp äkta Falu slamfärg lite dyrare men mycket bättre. Man kan spruta på färgen också så slipper man mycket jobb!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Funkar bara vid ommålning, tyvärr. Mest tänkt för ladugårdsbyggnader där det inte är så jävla noga. Vid nymålning skall man borsta in färgen. Gärna innan panelen sätts upp.manner skrev:
Hur som helst håller jag med. Den vanliga faluröda är mörkröd och numera "mjölar" den inte förrän efter 7-8 år. Omålning vart 10-15 år är oftast en ångestfri aktivitet. Borsta bort det lösa på ytan och på med ny färg. Man behöver inte ta hela huset samtidigt om det är tidsbrist. En fasad åt gången går bra. Viktigt dock att köra med färg från samma tillverkningsomgång (batch) på samma yta.
Lycka till med den vackraste av svenska husfärger!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Glömde skriva att man bör måla ev. Oljefärgade snickerier, t.ex. fönsterfoder och knutar först och slamfärgen sedan. Om det spills oljefärg på slamfärgen måste det skrapas bort ner till träet innan man målar. Därför är det bättre att avsluta med slamfärg eftersom den inte fäster på annat än...slamfärg.
Du har säkert rätt, men det är absolut inte omöjligt att sprutmåla även hus. Mormor och morfar sprutmålade rödfärg när de målade om sitt boningshus senast. Var säkert snart 15 år sedan och på lite håll ser det fortfarande okej utJohan Gunverth skrev:
Nej! Inte slamfärg... Hur länge tar det innan den börjar mjöla av sig om man köper riktig faluröd?
Men nyansen verkar ju vara den jag söker då, och jag hittade en halvblank akrylat som borde bli bra.
Jag målade dock garaget i falurött och blandade 8 liter faluröd med 2 liter spillolja. (Detta är säkert inte helt miljövänligt sätt.) Resultatet blir väldigt bra!
Men nyansen verkar ju vara den jag söker då, och jag hittade en halvblank akrylat som borde bli bra.
Jag målade dock garaget i falurött och blandade 8 liter faluröd med 2 liter spillolja. (Detta är säkert inte helt miljövänligt sätt.) Resultatet blir väldigt bra!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Falu Rödfärg = slamfärg
Spillolja i färgen är inte bara synnerligen miljövidrigt. Det är dessutom olagligt. Upp till 6 års fängelse på sådan hantering. :|
Spillolja i färgen är inte bara synnerligen miljövidrigt. Det är dessutom olagligt. Upp till 6 års fängelse på sådan hantering. :|
Med Faluvapen kan du bryta färgen i ett flertal nyanser... http://faluvapen.se/Stilig skrev:Jag hade tänkt mig att måla huset i rött efter ompanelingen.Saken är den att den mörkröda färg jag vill ha påstås inte vara lämplig, då denär för mörk och skiner ur fort.
Stilig.
Jag ser inte problemet med mjölining/kritining.
Om man skulle tycka det är för mkt efter 7-10 år så är det ju bara att måla om, det hade man ju fått oavsett val av färg...
Själv har jag haft äkta Falu Ljusröd i 9 år nu och det kritar inte än iaf.
Den stora skillnaden är ju att det går så löjligt lätt att måla om med slamfärg att bara det borde vara argument nog att rata andra alterantiv, iaf om man nu vill ha den röda kulören.
Om man skulle tycka det är för mkt efter 7-10 år så är det ju bara att måla om, det hade man ju fått oavsett val av färg...
Själv har jag haft äkta Falu Ljusröd i 9 år nu och det kritar inte än iaf.
Den stora skillnaden är ju att det går så löjligt lätt att måla om med slamfärg att bara det borde vara argument nog att rata andra alterantiv, iaf om man nu vill ha den röda kulören.
Klicka här för att svara