Hejsan!
Ska panela om huset och har en fråga:

Går slätspont att använda ute och är det samma som spontad ytterpanel, eller är slätsponten hyvlad och avsedd för inomhusbruk? Med spontad ytterpanel menar jag en panel utan fasningar som blir plant utan större springor. Med råplan måste man väll(?) ha lockläkt, och detta är jag inte ute efter!

Tacksam för svar!

Mvh
Jesper

Slätspont borde fungera lika bra som annan spontad ytterpanel, ska du ha stående eller liggande?

Stående, det borde väll vara dumt med liggande utan fasade kanter och lockläkt? Eller?
Men visst är det skillnad på slätsponten (som jag tror är planhyvlad, och förmodligen mycket dyrare) och en spontad ytterpanel som ser ut som råspont i form men har finish som en vanlig enkel eller dubbelfas?

Tacksam för svar!

Mvh
Jesper

Stående, det borde väll vara dumt med liggande utan fasade kanter och lockläkt? Eller?
Men visst är det skillnad på slätsponten (som jag tror är planhyvlad, och förmodligen mycket dyrare) och en spontad ytterpanel som ser ut som råspont i form men har finish som en vanlig enkel eller dubbelfas?

Går det att lägga råplan utan lockläkt, eller måste man ha lockläkten på insidan isåfall? Tänker i första hand på väta.

Tacksam för svar!

Mvh
Jesper

Det var det jag menade att lliggande kanske inte är lämligt med slätspont.
Vill du ha hyvlad eller sågad /finsågad yta utåt?
Tycker inte att du ska lägga helt utan spånt eller läkt det kommer att snöa och regna in, med tiden blir springorna 3-5 mm.

Det finns en vits med att inte ha släta ytor på panelen.
Problemet är att jag inte riktigt kommer ihåg anledningen, om det var för att färgen fäster bättre eller om det hade med fukten att göra...

• Gilla
Flospel
  • Laddar…
Tack för alla svar, men finns det någon som kan bekräfta om det finns en vanlig ytterpanel(tre hyvlade, en sågad sida) med spont och utan fasningar? Inte den planhyvlade slätsponten.
Hittade denna länk:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1485
Borde ju fungera utan lockläkt med?

Mvh
Jesper

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.