Har ett trähus från 30-talet. Stommen består av 2" stående plank där insidan kompletterats med Tretex (för längesedan) och gips (för ca 10 år sedan). Utanför planken diff-papp och stående 1" brädor och locklister.
Alltså ingen luftspalt mer än några mm mellan brädorna innanför listerna.
Jag har fått röta i en del av de yttre brädorna och ska byta dessa. Kan jag göra detta utan att "lyfta ut" fasaden och skapa en luftspalt? Fasaden har trots allt klarat 80 år utan luftspalt!
Är det invändiga kompletteringen av gips som gjort väggen tätare och bidragit till rötan?
Någon som är insatt i problematiken och vill bistå med råd?
Mvh BN

Jag tror inte det är gipsskivornas fel, snarare att din ytterpanel inte får möjlighet att torka ut. Har du noterat om rötan förekommer på vissa ställen (t.ex. särskilt väderutsatta delar av fasaden, platser där takutsprånget inte är så stort, under fönster eller dylikt)? Kanske panelen också någongång har målats om med en olämplig färg som stänger in fukt?

b8q skrev:
Jag tror inte det är gipsskivornas fel, snarare att din ytterpanel inte får möjlighet att torka ut. Har du noterat om rötan förekommer på vissa ställen (t.ex. särskilt väderutsatta delar av fasaden, platser där takutsprånget inte är så stort, under fönster eller dylikt)? Kanske panelen också någongång har målats om med en olämplig färg som stänger in fukt?
Tack för svar!
Det är den mest utsatta sidan som angripits. Den får stå emot mycket väder och vind. Övriga väggar ser bättre ut.
Om det stämmer att ytterpanelen inte fått möjlighet att torka ut - borde inte en luftspalt hjälpa då?
Å andra sidan har panelen hållit i 80 år så byter jag rakt av kan det kanske klara sig lika länge till?
Ang färgen så kanske det bör undersökas. Ett antal målningar har ju gjorts genom åren.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.