3 076 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Pust pust ... puts.
Man blir ju inte riktigt klok på hurman skall göra. Har ett hus i Stockholmsområdet med 150kvm väggoch 50 kvm sockel som vi funderar på att putsa om. Idag är detädelputs/stänkputs på halva huset och andra halvan är måladstänkputs. På delen med ädelputs finns några skador och de olika delarna har inte riktigt samma färg så det är framför allt estetiskt att något bör göras. En anmärkningsvärd sak är att ett stort antal firmorvarit och tittat på jobbet men knappt hälften har hört av sig meden offert efteråt, hur kan det vara så ? Nu må det vara så attjag gillar gamla fordon och gamla cyklar som står uppställda runthuset men sååååå fattiga kan dom väl inte tro att vi är attdet inte ens är lönt att dra iväg en offert. Av de som har varithär är det svårt att riktigt känna förtroende för någon 
Även om det är helt olikajobb/material att jämföra så varierar priset mellan 123.000 -236.000kr för billigaste till dyraste (efter fullt rotavdrag).Tänkte det kunde vara intressant för andra som är i sammasituation att få en uppfattning om priser så här kommer ensammanställning:
Endast material för stänkputs/ädelputsfasad från leverantör A: 98.000kr (Weber)
Endast material för stänkputs/ädelputsfasad från leverantör B: 120.000kr (Finja)
Endast arbete för putsning baserat påmaterial i leverantör As material offert från leverantör C:Arbete: 82.00kr
Leverantör C, målad slätputs”Anlägganytt fasadlager i kalk+cement blandning på väggar och grund”
Arbete : 108.000 kr
Material : 65.000 kr
Leverantör D, stänkputs/ädelputs(Weber med isolering)
Arbete: 177.000kr
Material: 129.000kr
Byggställning: 31.000kr
Leverantör E, målad tjockputs (Webermed isolering )
Arbete: 121.000kr
Material: 55.000kr
Övrigt: 50.000 (container, transport,byggställning)
Leverantör F, målad tunputs (Caparol)
Arbete: 88.000kr
Material: 76.000kr
Övrigt: 50.000 (container, transport,byggställning)
Nu vet jag inte riktigt hur jag skallgöra, ett ytterligare alternativ är att laga de putsskador somfinns och måla hela fasaden.
Så, lite pust pust och vånda härifrån soffan
/H
Även om det är helt olikajobb/material att jämföra så varierar priset mellan 123.000 -236.000kr för billigaste till dyraste (efter fullt rotavdrag).Tänkte det kunde vara intressant för andra som är i sammasituation att få en uppfattning om priser så här kommer ensammanställning:
Endast material för stänkputs/ädelputsfasad från leverantör A: 98.000kr (Weber)
Endast material för stänkputs/ädelputsfasad från leverantör B: 120.000kr (Finja)
Endast arbete för putsning baserat påmaterial i leverantör As material offert från leverantör C:Arbete: 82.00kr
Leverantör C, målad slätputs”Anlägganytt fasadlager i kalk+cement blandning på väggar och grund”
Arbete : 108.000 kr
Material : 65.000 kr
Leverantör D, stänkputs/ädelputs(Weber med isolering)
Arbete: 177.000kr
Material: 129.000kr
Byggställning: 31.000kr
Leverantör E, målad tjockputs (Webermed isolering )
Arbete: 121.000kr
Material: 55.000kr
Övrigt: 50.000 (container, transport,byggställning)
Leverantör F, målad tunputs (Caparol)
Arbete: 88.000kr
Material: 76.000kr
Övrigt: 50.000 (container, transport,byggställning)
Nu vet jag inte riktigt hur jag skallgöra, ett ytterligare alternativ är att laga de putsskador somfinns och måla hela fasaden.
Så, lite pust pust och vånda härifrån soffan
/H
Redigerat:
ROT får du endast på arbetet, men det vet du säkert. Materialpriser ligger ganska högt, men å andra sidan är det 08-område och fasadsäsongen är i sin linda. Det finns mååånga fasader som måste fixas.
Du får bestämma dig om du vill tilläggsisolera, för att det blir dyrare pga merkostnad för arbete och material, vilket framgår av offet D och E.
Om jag får råda dig, skulle jag välja mellan två alternativ:
1) Knacka ner den befintliga tjockputsen, tilläggsisolera, och på med tunnputs (silikon eller silikat)
2) Låta bli att tilläggsisolera och ersätta den befintliga putsen med ny tjockputs.
Pga garantier, tror jag få vågar bättra på den nuvarande med ett tunnt lager ny puts. Möjligtvis om de från en friskrivningsklausul.
Du får bestämma dig om du vill tilläggsisolera, för att det blir dyrare pga merkostnad för arbete och material, vilket framgår av offet D och E.
Om jag får råda dig, skulle jag välja mellan två alternativ:
1) Knacka ner den befintliga tjockputsen, tilläggsisolera, och på med tunnputs (silikon eller silikat)
2) Låta bli att tilläggsisolera och ersätta den befintliga putsen med ny tjockputs.
Pga garantier, tror jag få vågar bättra på den nuvarande med ett tunnt lager ny puts. Möjligtvis om de från en friskrivningsklausul.
Tack för infon isolde. Det vi helst skulle vilja ha är en tjockputs med ädelputsad yta (om det är så man säger) och då utan issolering eftersom det ser så fult ut vid fönstren när putsen blir för tjock. Eftersom det redan är sådan puts idag så tycker man att det borde vara en hållbar lösning även för framtiden. Fast vi vill ju även att firman som skall göra jobbet känner sig trygg med arbetet och alla verkar ha sin egen variant på vilka material dom vill jobba med.
Skall försöka kolla med en av de mindre firmorna som var där om de vill laga det putsskador som finns och sen få måla om fasaden.
/H
Skall försöka kolla med en av de mindre firmorna som var där om de vill laga det putsskador som finns och sen få måla om fasaden.
/H
Det går utmärkt att flytta ut fönster, men givetvis innebär det ingrepp på insidan, och därmed ökade kostnader. Finns inte behovet att tilläggsisolera, kör på med tjockputs, och oroa dig inte att entreprenören ska känna sig trygg med arbetet. 
Tjockputs, tunnputs, hugget som stucket för den som kan jobbet. Stora entreprenörer, bl a en rikstäckande på börjar på S, är inte alltid bästa valet. Välj gärna en som är personlig och beroende av att din fasad blir perfekt. De stora, i likhet med hustillverkare, har välkända namn, och bekymrar sig inte närmnvärt om kunden inte är helt nöjd med jobbet. Det finns ju fler kunder.
Tjockputs, tunnputs, hugget som stucket för den som kan jobbet. Stora entreprenörer, bl a en rikstäckande på börjar på S, är inte alltid bästa valet. Välj gärna en som är personlig och beroende av att din fasad blir perfekt. De stora, i likhet med hustillverkare, har välkända namn, och bekymrar sig inte närmnvärt om kunden inte är helt nöjd med jobbet. Det finns ju fler kunder.
Alltid knivigt att få tag på rätt entreprenör. Tycker att det är alldeles för mycket prisdiskussioner. Vad det är för kvalitet på jobbet och garantin tycker jag är viktigare. Titta på vad företagets har för referenser och kontakta husägarna och fråga. Dom flesta berättar gärna hur företaget hanterat dom. Eftersom du finns i Stockholm så kan du kontakta http://fasadrenoveringstockholm.se/ verkar vara riktigt seriöst.
Man kan ju bjuda på den fortsatta historien: Jag valde att gå vidare med E och vi började bena i kontrakt och material. När vi kom närmare sa dom att det var ett missförstånd så ytan skulle inte målas utan det var infärgad puts. "Stänkputs - ja stänkputs". När avtalsförslaget kom innehöll det dock inte de produkter från Weber som stod med i offerten så jag lyfte in produkterna från offerten och de tyckte det var helt ok. När sen avtalet skulle skrivas på och vi gick genom vad som stod med firmans utländska VD visade sig att de hade en helt annan material spec av Weberprodukter från sin leverantör. Om jag kommer ihåg rätt var putssystemet ett finskt Weber system och ytputsen var någon Polsk Weberprodukt som man spacklade ut.
Jag gick såklart inte med på stående fot att byta till ett helt annat material än vad som stod i kontakter så de ändrade på sig och lovade att ta materialet från en svensk leverantör av Weber så det skulle baseras på produkterna som stod i offerten. Phuuu tänkte jag - äntligen är vi i hamn. Vi skrev på ett kontrakt där jag fått med bra saker så allt verkade vara i sin ordning.
Nu ett dygn innan de ska börja ringer de och säger "Vår leverantör har höjt priserna så det blir 14.000kr dyrare, är det ok?" . Vilket det givetvis inte är .Jag tror inte de försöker blåsa mig och skickar över en PDF från sin leverantör med exakt vad allt kostar. Troligare är väl att i hela den här resan så har de räknat bort sig i offerter och försöker nu på slutet rädda det hela.
Så nu står man i det delikata problem att välja nästa steg. Det är ju enkelt att säga att man skall blåsa av allt men samtidigt vill jag ju ha jobbet utfört och det tar på krafterna att leta efter en ny firma som vill göra jobbet. .....
/En något trött H
Jag gick såklart inte med på stående fot att byta till ett helt annat material än vad som stod i kontakter så de ändrade på sig och lovade att ta materialet från en svensk leverantör av Weber så det skulle baseras på produkterna som stod i offerten. Phuuu tänkte jag - äntligen är vi i hamn. Vi skrev på ett kontrakt där jag fått med bra saker så allt verkade vara i sin ordning.
Nu ett dygn innan de ska börja ringer de och säger "Vår leverantör har höjt priserna så det blir 14.000kr dyrare, är det ok?" . Vilket det givetvis inte är .Jag tror inte de försöker blåsa mig och skickar över en PDF från sin leverantör med exakt vad allt kostar. Troligare är väl att i hela den här resan så har de räknat bort sig i offerter och försöker nu på slutet rädda det hela.
Så nu står man i det delikata problem att välja nästa steg. Det är ju enkelt att säga att man skall blåsa av allt men samtidigt vill jag ju ha jobbet utfört och det tar på krafterna att leta efter en ny firma som vill göra jobbet. .....
/En något trött H
En klassiker, alltså. En kvalificierad gissning är att rotationen bland snubbens gubbar är hög. Han har troligtvis inte fått med sig de han ville ha med från början, och var tvungen att höja timpenningen. Därav "räknefelet" på 14 000 kr. Mitt råd: Skippa dem.
Du har säkert rätt Isolde men vi kom till en uppgörelse som kändes ok. I morse 07.30 dök det upp två snubbar och började knacka ner putsen på valda ställen och bryta bort fönster/dörrfoder.isolde skrev:
Nu på eftermiddagen dök en arbetsledare och jag gick ut för att prata. Då hade de som rev putsen kommit fram till att mitt tak stack ut (60 tals utbyggnad med platt tak och väldigt lite utskjutande takfot) för lite för att sätta fast den isolering (50mm) de offererat. Kunde man ju tyckt att de borde upptäckt de 4 gånger de varit här och kollat på jobbet ....
Så nu väntar vi med spänning på hur det här skall lösas
Troligen inte sista anekdoten i den här soppan !
/H
Klicka här för att svara