Vad ska jag göra för att rädda pelarna vid entrén från att vittra sönder helt? Frostsprängningarna håller på att ta dem alldeles! På båda har en tidigare ägare gjort ganska fula lagningar, och en av dem har nu helt rasat bort. Den andra syns överst i första bilden. Ska jag mura över med betong och måla?? Knacka bort skadade stenar och mura i nya, går det?? Särskilt om man aldrig murat en vägg innan?? Och vad ska jag göra för att hindra att det fortsätter såhär??
Kan tillägga att ovanför pelarna finns en balkong, läcker det vatten från den så att pelarna tar stryk? Jag kan nämligen inte se några liknande skador på resten av fasaden.
Tacksam för alla svar!
Kan tillägga att ovanför pelarna finns en balkong, läcker det vatten från den så att pelarna tar stryk? Jag kan nämligen inte se några liknande skador på resten av fasaden.
Tacksam för alla svar!
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Den som gjort den pelaren har haft hjärn släpp när han gjorde den.
Vattnet rinner från den smalare biten ner på den grövre och sen in i pelaren i minsta spricka.
Det bästa är väl att göra om och göra rätt.
Riv pelaren och sätt tex en stål pelare i stället för den pelaren där är nu kommer aldrig bli bra så som den är konstruerad.
Vattnet rinner från den smalare biten ner på den grövre och sen in i pelaren i minsta spricka.
Det bästa är väl att göra om och göra rätt.
Riv pelaren och sätt tex en stål pelare i stället för den pelaren där är nu kommer aldrig bli bra så som den är konstruerad.
Tack Göran, ja det förklarar ju ett och annat faktiskt. Men riva pelarna låter för mig fåkunnig människa som raketvetenskap, särskilt som det står en balkong på dem. Riskerar jag inte att hela skiten rasar om jag tar fram släggan? Eller har pelarna ingen bärande funktion?
Är stål det enda alternativet (det skulle inte se så snyggt ut precis) eller kan man mura upp nya jämntjocka pelare? Eller få man samma problem igen?
Och om man kan det, borde man då inte kunna mura på utanpå befintliga pelare så att de blir jämntjocka?
Många frågor på en gång och säkert dumma sådana också, men jag vill verkligen göra något åt dem för det är det första man ser när man kommer hem till oss och särskilt snyggt är det ju verkligen inte, ni ser ju själva. Återigen, tacksam för alla svar!
Är stål det enda alternativet (det skulle inte se så snyggt ut precis) eller kan man mura upp nya jämntjocka pelare? Eller få man samma problem igen?
Och om man kan det, borde man då inte kunna mura på utanpå befintliga pelare så att de blir jämntjocka?
Många frågor på en gång och säkert dumma sådana också, men jag vill verkligen göra något åt dem för det är det första man ser när man kommer hem till oss och särskilt snyggt är det ju verkligen inte, ni ser ju själva. Återigen, tacksam för alla svar!
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
River man den så sätter man lämpligt antal stämpar som bär upp balkongen så länge http://www.smhab.nu/20090825(008).jpg
Man skulle kunna mura den jämn tjokt men då bör man nog putsa den för det är säkert massor med små sprickor i den i dag.
Vad pelaren är gjord av spelar ingen roll så länge den är stark nog att bära upp balkongen.
Man skulle kunna mura den jämn tjokt men då bör man nog putsa den för det är säkert massor med små sprickor i den i dag.
Vad pelaren är gjord av spelar ingen roll så länge den är stark nog att bära upp balkongen.
Ja, självklart, stöttor finns ju, tänkte faktiskt inte på det... -tar mig för pannan och skäms lite-
Men jag är lite inne på att mura jämntjockt + putsa + måla tills jag har övertalat hustrun att bygga in hela verandan så att vi får en större hall. Frågan är väl bara om putsen kommer att sitta fast på de nedre delarna, eller om det blir nya släpp? Och ska man kolla hållbarheten på pelarna på något sätt, så att de inte har skadats rakt igenom, eller tror du att det bara är ytligt liggande skador?
Men jag är lite inne på att mura jämntjockt + putsa + måla tills jag har övertalat hustrun att bygga in hela verandan så att vi får en större hall. Frågan är väl bara om putsen kommer att sitta fast på de nedre delarna, eller om det blir nya släpp? Och ska man kolla hållbarheten på pelarna på något sätt, så att de inte har skadats rakt igenom, eller tror du att det bara är ytligt liggande skador?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag är absolut ingen expert på detta men misstänker att hela den översta raden stenar på den tjockare delen är rätt så dålig.
Om putsen sitter kvar vågar jag inte sia om för där kan vara så mycket fukt i pelaren att det frost sprängs iaf.
Om putsen sitter kvar vågar jag inte sia om för där kan vara så mycket fukt i pelaren att det frost sprängs iaf.
Klicka här för att svara