& troligtvis till hösten med...! Vi får se hur lång tid det tar! ;-)

Vi har en villa byggd kring förra sekelskiftet. Det är en tegelstomme som det är putsat utanpå så att det är en skrovlig struktur. På vissa ställen så har denna putsen lossnat och det ser inte ut som att det är något nät som binder samman fasaden, och putstjockleken är ca 10 mm.

Kring fönstren och knutarna är det slätputsat, och dessa delar sticker ut ca 10 mm utanför den skrovliga ytan som resten av huset är putsat med.

Vi ska putsa om huset så fort vädret tillåter, och jag har börjat att leta lite info på nätet om hur man ska gå tillväga. Jag är ganska händig och har vänner och bekanta som är kunniga i ämnet, men jag tänkte även kolla lite här så att man får tankar & ideér från flera håll.

Jag har sett att vissa "putssystem" har flera olika lager med olika typer av bruk i respektive lager, vilket gör mig lite konfunderad...! Behöver det vara så invecklat?

Min första tanke som jag hade/har är att jag helt enkelt:
- knackar ner den gamla putsen in till teglet
- sätter upp nät över alla ytor
- lägger på och slätputsar ytorna kring fönster m.m. i ett påslag med hjälp av brädor för att skapa raka kanter och rätt "utbyggnadshöjd"
- putsar resten av huset i ett påslag och "stänker" med en kalkpensel på ytan innan det bränt för att få en lite skrovlig yta
- måla huset efter någon månad

Givetvis vattnar jag underlaget innan påslaget, men tanken är att man gör allt i ett moment så att man inte behöver putsa om huset flera gånger i olika lager...! Jag hade tänkt använda mig av KC bruk!

Det låter ju enkelt att bara skriva det här, men jag är medveten om att det blir ett stort jobb att göra! Men tänker jag rätt, eller "måste" man använda sig av påslag i flera olika omgångar och med bruk av olika typer?

Ingen som vet?

Aldrig putsa i ett påslag, alltid grunda först.
Sen tror jag att till ytputsen får du antingen spruta ädelputs eller slå på spritputs för en skrovligare yta. Du kan kvasta av ytan med pensel innan det torkat och få en grov struktur men det kräver en del handlag för att få snyggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.