Nykomling
Medlem: Feb 2009
Län: Stockholm
Sätta träpanel på tegelvägg
Vårt 1planshus har träpanel (lock) på långsidorna och tegel på kortsidorna. I somras så tilläggsisolerade och bytte vi panel på långsidorna och nu till sommaren är det tänkt att vi ska ta och fixa till gavlarna (ja iaf den som ligger ut mot vägen och grannar )
Vi har bestämt oss för att vi vill ha träpanel även på gavlarna och vill inte riva teglet, bla pga att det är ett garage byggt på ca 30% av gaveln. Vi hade istället tänkt att sätta spikreglar (34*70) direkt på teglet för att sen sätta lockpanel utanpå detta. Som tur är så är det endast ett fönster så det blir inte så mycket trixande, utan smack på med det bara!
Har letat här på forumet och sett några liknande frågor men har inte sett nån riktigt bra slutsats.
Först och främst, finns det nån risk rent byggtekniskt med en sån här lösning? Jag har läst både om problem med dubbla luftspalter (vilket skulle påverka isoleringen) och vittrande tegel men det skulle lika gärna kunna vara skrönor eftersom jag inte hittat nån bekräftelse på detta. Och det här med dubbla luftspalter... blir det inte på precis samma sätt när man sättet panel utanpå en isolering, dvs man sätter spikregel som man sen sätter panel utanpå, och vips så är det en luftspalt mellan isoleringen och ytterpanelen?
Nåt annat som bör beaktas i en sån här lösning? Är det värt att slänga på nån vindpapp eller liknande?
Sen kommer man till det rent praktiska. Hur fäster jag spikreglarna i teglet på bästa sätt?
Har sett trådar här som handlar om just detta men de gånger där det är utförliga svar så handlar det alltid (i de jag hittat iaf) om stora reglar för altaner eller liknande. Finns det lösningar där man håller regeln mot väggen, borrar genom regeln och in i tegelväggen på samma gång och sen trycker in en skruv med plugg "i ett". Då skulle man behöva hjälp att hålla upp reglarna i våg i början, sätta en i varje sida och sen när det är klart mata på med att borra längst hela. Har sett dessa lösningar för tjocka reglar och det är ju lite overkill med dessa skruvar för tunna reglar, men visst borde det finnas liknande i mindre dimension?
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2010
Län: Gävleborgs
Jag har gjort så på ett helt hus.Jag slapp dock bryderierna om dubbel luftspalt då huset saknade fungerande sådan tidigare, teglet murat dikt emot lättbetong.
Ta inte för klen/dålig infästning bl.a. med tanke på att du ska slå åtskilliga hammarslag där sedan -så det inte skakar loss, grannarna kommer att bli onödigt skadeglada om väggen, som är finare än deras, ramlar ner..
Jag använde ESSVE EFP-L Fasadplugg med torx skalle. Startade med 135 mm långa till 45 mm reglar men gick över till 100 mm under resan för att de drog nog. Satte dom cc1200, men startade andra pluggen cc 600 på andra regeln så det blev zigzag cc 600 sedan uppåt ( gick det där att förstå...)
Du kan jobba själv, en fasadplugg håller upp läkten helt ok själv så du kan dra första i mitten, ställ en cc-mall på läkten under (från varv två)
Kanske låter som överkurs men jag rekomenderar tre maskiner: Borrhammare, stark skruvdragare OCH en extra (liten?) skruvdragare med träborr i för att förborra första hålet i varje spikläkt om du jobbar själv -ett helvete att få dit den rätt annars när borrhammaren smattrar omkring och du ska hålla en lång läkt med ena handen, och för att efter-borra ur hålen i läkten ibland, borrhammaren har en förmåga att gå igen trät för fort med för liten avverkning ibland.
Nykomling
Medlem: Feb 2009
Län: Stockholm
Tack för tipsen RoughChuck. Ska ta och höra mig för hos några kompisar i byggbranchen om det här med dubbla luftspalter, ser som sagt inte skillnaden mellan det här fallet och att sätta spikregel utanpå isolering
Ska definitivt sätta lite extra infästningar, man vill ju inte ge grannarna sån glädje. Nej jag satsar på att istället reta dom lite extra med många borrhål!