Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Västra götaland län

Blästra trähus

Hej
    Är det någon som har blästrat bort plasfärg på trähus?
    Hur funkar det och blir det bra?

2.    länk #2
    thomasxs avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Län: VG

Har inte gjort det själv men har hört att det tar olika mycket beroende på splint/kärnved och att det kan ge ett ganska konstigt utseende efteråt. Ska du göra själv eller anlita någon?

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Västra götaland län

Tänkte anlita någon isf.
    Drar mig för att skrapa hela huset.

4.    länk #4
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

ska du bara bort med färgen och på med ny panel? isåfall så funkar det bra.
    Ska du måla om så vet jag inte...

Vet att en jag jobbade åt förut fräste av färgen med en färgtrissa till vinkelslipen, sen slipade han huset med excenterslip och målade

5.    länk #5
    thomasxs avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Län: VG

Tänkte anlita någon isf.
    Drar mig för att skrapa hela huset.
    Kolla med dom du ska anlita om dom har någon provbit eller något hus i närheten som dom blästrat, så kan du se hur det blev. Ingen garanti för ditt resultat eftersom det kan skilja, men i alla fall en fingervisning.

Om du ska anlita någon kan ju dom skrapa huset istf blästra.

6.    länk #6
    Fotografens avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Trä får gärna en lite ojämn yta efter blästring, tänk dig en blästrad pipa.

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2004

Ett nytt alternativ är blästring med kolsyreis. Färgen blir spröd av kylan och lägre tryck kan användas.

8.    länk #8
    Junior medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholm

En billigare "gör det själv" variant är att använda en roterande stålborste på borrmaskinen:

Jag gjorde det på en vägg i somras. Visst det är en hel del jobb men det blev bra. Träts ådrig kom fram ganska mycket men det gör inget tycker jag.
    //Jonas

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42