Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: västragötaland

Varför blir det så här på vår tegelfasad ?

Hej,
    vi har nyligen köpt vårt hus och såg detta fenomen när vi åkte förbi huset (vi har inte fått tillträde till huset än).

Efter att jag hade pratat med mäklaren, förklarade han att de möjligtvis rörde sig om att rännan är igensatta, vilket även vår besiktningsman anmärkte på.

Men varför blir de som de blir och är de en möjlig förklaring ?

Vi har även fått veta att den stora fläcken är synlig även när de inte regnar, är de för att de aldrig hinner torka upp ?

En annan fråga som inte rör detta är: Vid en dränering utav ena sidan av huset satte sig ena hörnet av huset (det som inte riktigt syns på bild). Detta har lett till en ganska stor spricka i hörnet invändigt. Vad gör man för att åtgärda detta ? Är det bara och spackla igen eller ska man göra annat också ? Vad jag har sett så är inte sprickan synlig utifrån. Men man känner att de drar från sprickan, inomhus vds.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0118.jpg
Visningar:	53
Storlek:	60.8 KB
ID:	56139  

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Ålder: 33
    Län: Stockholm

Skulle nog som en enkelt gissning säga att det är rännan som är igensatt - Det ser ut som det skvätt över.
    Vad gäller sprickan så beror det på omfattning - En spricka sätter man lätt igen med husfix/gipsbruk eller liknande följt av vanligt sandspackel. Att det drar i sprickan är ju iaf lite oroväckande..

3.    länk #3

Tack för ditt snabba svar och dina tipps.
    Jag är inte helt hundra på att de drar med de kändes så, sedan vet jag inte om de vart från någon annanstans de drog. Skall kolla upp de när vi har fått huset nu den förste februari.

Men då är de bara å hiva tapeten å köra husfix/gipsbruk och sedan sandspackel ?

Om de nu skulle visa sig att de verkligen drar i sprickan, vad skall jag göra då ?

4.    länk #4
    thomasxs avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Län: VG

Det kan vara stupröret som är ingensatt, och läckage uppstår vid skarven mellan böjen från rännan och själva stupröret, det är ju där "det blöta" börjar.

Om den stora fläcken är synlig även när det inte regnar, måste den ju ha synts även vid visningen etc. men vad jag förstår har du inte sett den innan? Det finns ju alltid en förhöjd risk för fuktskador innanför när det ser ut sådär.

Hur man ska göra med sprickan beror kanske lite på om ni tänker er någon annan renovering ändå. Det vore ju inte helt fel att ta bort väggskivan och se hur det ser ut bakom. Om ytskickten ska göras om är det ju inte ett så himla mycket större ingrepp.

5.    länk #5
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

Jag tror att stoppet i stupröret är längre ner i marken, = rören är igensatta, och att detta med tiden lett till att huset underminerats och sjunkit. Du får gräva upp och kolla vad som är fel, i det hörnet, innan du spolar systemet och verkligen ser att vattnet rinner ut i någon spolbrunn. Inget konstigt, så här blir det med gamla hus/ledningar, vilket man får vara uppmärksam mot som husägare, något ägaren till detta hus missat, med så synliga skador.. Man får förmoda, som de andra inläggen, att det är det överfyllda röret som vätat ned väggen, så där inte varit en vattenläcka från taket, då detta ser nytt ut, i alla fall vindskivan, som ännu inte hunnits målas. Kanske du bör förhandla om priset. Ett stuprör som är vattenfyllt, brukar inte bli äldre, än till första frosten, då det fryser sönder, men röret på bilden ser ok ut, så kolla upp vad vattenskadan beror på. Försök att följa upp sprickan på insidan, och framför allt i källaren, förmodar att du hittar en mindre djurfarm där med gråsuggor, tusenfotingar m fl. Det är nog putsade innerväggar i huset, därför är det inte så svårt att följa upp skadorna.
    Senast redigerad av saturnus 2012-01-02 22:28
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

6.    länk #6
    thomasxs avatar

Om det är stopp i marken nånstans hade nog vattnet runnit ut i skarven mellan stuprör och markrör, om inte längre ner. Men det är ju en smal sak att kolla.

Vindskivan är väl ändå plåt, och målad, troligen från fabrik!?

Det kan också vara så att det inte är helt korrekt utfört i avvattningen i övergång mellan hängränna och stuprör och vattnet rinner ut där.

7.    länk #7

Tack för alla bra svar.

Vi missade detta på visningen pga mörker. Men vi uppmärksammade "felet" innan påskrivningen.
    Vi kommer att utföra renovering av alla väggar dvs tapetsering. Väggarna är gjutna i betong så därför kan vi inte plocka bort ngt. fick veta av vår mäklare att det tydligen var en massa lösa och annat i rännan.
    Antar att de finns skit som sitter fast både i röret och rännan. Den tidigare ägaren har tyvärr "misskött" huset pga av sin ålder då han lär ramla av pinnen vilken dag som.

Men ni tror att det kan vara så att de skvätter över och sedan på väggen ?
    Man borde kunna rensa bort allt skit och spola rent ?

8.    länk #8
    thomasxs avatar

Man borde kunna rensa bort allt skit och spola rent ?
    Ja, det kan du nog.

9.    länk #9
    saturnuss avatar

Är man så korkad, att man endast dränerar om en sida av huset, då är jag övertygad om att vattenskadan i hörnet, funnits där länge. Om man nu fixat till dräneringen, så har man förmodligen förbisett dagvattenledningen, för det var ju där felet var. Vattnet i stupröret har inte runnit vidare ned i dagvattenledningen, utan hamnat ur kurs där, därför rinner vattnet över upptill. En sådan skada är inte ovanlig, men i detta fall verkar det som att skadan varit där under lång tid, för det skall till lång tid, innan ett hus sjunker så att väggen knäcks. Att skadan kom till vid dräneringsarbeten, är nog ett svepskäl. kolla noga i källarväggen.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

10.    länk #10

Saturnus du har missförstått det hela. Som jag skrev tidigare så är de 2 olika hörn vi pratar om. Där det är tätt i rören har inget med sprickan eller dräneringen att göra, utan de är i motsatt hörn. Sprickan komtill efter dräneringen och inte tvärtom alltså de hörn som INTE syns på bild men på samma sida. Sen om de är sant att den ena kom efter den andra, lär vi aldrig får veta.

Orsaken till dräneringen var att kommunens vattenledning sprack så att garaget fylldes upp med vatten. Så kommunen stod för den skadan. Så fick jag höra de.

11.    länk #11
    saturnuss avatar

OK Nord64, jag har missat den biten. Försökte endast ge mig in på olika orsaker, varför saker händer. Skall man ge sig på en renovering, är det bra att veta vad som orsakat skadan, för att inte senare, behöva göra om. Huset i övrigt, ser regält ut.

12.    länk #12

Inga problem saturnus jo de är ett gediget hus i betong och tegel.

Det är sant som du säger, att man fixar osrak innan, helt rätt.

De är så svårt å veta orsak innan man har fått huset, därför vill jag vara förberedd när jag väl får de. Men de är skönt att höra att de med rännan och röret är förmodligen orsaken till problemet.

Vad gör man åt sk fryssprängningar, så att besiktningsman anmärkte på detta på vissa ställen förutom där fukten man ser på bild. Antar att de är vanligt med de i tegelhus, speciellt om de är från mitten av 50-talet?

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk

13.    länk #13
    saturnuss avatar

Det här med läckan i ränna eller röret får du åtgärda omgående. Konstigt ändå om det endast skulle vara löv eller grenar som stoppar vattnet från att rinna vidare ned i stupröret, om nu besiktningsmannen varit där och kollat, ganska enkelt att med handen ta bort skräpet. Förvissa dig själv om att det inte var så enkelt. Lossa i så fall på röret, och vinkla ut detta från huset en bit, försök få på en bit slang, så att regnvattnet hamnar en bit bort från huset, så kan du kolla vidare vad det är som stoppar vattnets färd ut i dagvattenledningen. Fryssprängningar...jo den nedblötade väggen ligger illa till, om felet inte åtgärdas snarast, teglet fryser sönder och kan se bedrövligt ut, kanske inte så enkelt att hitta samma tegel att renovera med. Man bör kanske undra varför väggen inte torkar upp, de dagar då det inte regnar. När du nu nämner att besikningsmannen varnat för frysspänningar i teglet, kan man undra om det överhuvud taget finns en fungerande ventilation bakom teglet? Kan du se om det finns öppningar i 2-3 laget tegel nedtill?
    Det blir alltid många experter som gissar sig till varför bilen inte startar, är där tillräckligt med ström i batteriet, har kamremmen gått sönder, kanske någon kabet till fördelare o s v tills svärmor dyker upp, och undrar om det finns bensin i tanken-.... nää det var där visst inte....
    Senast redigerad av saturnus 2012-01-03 19:39

14.    länk #14

Det står i besiktningsprotokollet att det saknas luftning i takfoten men ingen annan anmärkning om fasaden. Vad jag har förstått var de vanligt att man teglade hela vägen upp mot tak för att "isolera" bättre.

Om rännan och röret står de: att de är dåliga och fula med rör, vad han menar med dåliga har jag ingen aning om.

15.    länk #15
    thomasxs avatar

Hur är taket isolerat?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42