Junior medlem
Medlem: May 2008
Län: skåne
klä hus med träfasad - kostnad?
Hej,
jag har ett gammalt hus som jag efterhand har renoverat. Taket är bytt från eternit mot betongpannor i svart och gamla fönster mot vita i PVC. Nu återstår den gamla fasaden som är klädd i ett slags eternit (jag tror materialet kallas internit). Det är ganska stora skivor, kanske 40 x 80 cm. Nu känns det som att det börjar bli dags att byta även detta. Jag funderar på sibirisk lärk eller gran.
Huset är ganska litet. 13 x 4.5 meter och höjden på fasaden ca 2 meter. Finns det någon som har en uppfattning om vad själva arbetet med att klä om fasaden skulle kosta?
Bör jag ta ned eterniten eller klä in den? Om den ska bort har jag funderat på att själv fixa nedtagningen och till tippen eftersom lite farligt.
Om jag ska tilläggsisolera utifrån, vilken metod är då bäst?
Fullvärdig medlem
Medlem: Jan 2011
Län: Värmland
Om du ska isolera så tycker jag att eterniten ska bort annars kan det va ett alternativ att låta den sitta under brädfordringen.
Isoleringen blir bäst om man gör två skikt tex 45 +45 för att få bort köldbryggor , och jag tycker att man absolut inte ska använda vindpapp utan asfaboard eller utv gips så man vet att det blir en bra luftspalt som leder bort vindtrycket.
Skulle gissa att bara brädfodringen med smygar runt fönster och dörrar är 120 timmars jobb och så vill snickarn ha 500:- med momsen minus rotavdrag så blir det 30000:- men det är gratis att få offert och då vet du exakt.
Om du ska isolera så tycker jag att eterniten ska bort annars kan det va ett alternativ att låta den sitta under brädfordringen.
Isoleringen blir bäst om man gör två skikt tex 45 +45 för att få bort köldbryggor , och jag tycker att man absolut inte ska använda vindpapp utan asfaboard eller utv gips så man vet att det blir en bra luftspalt som leder bort vindtrycket.
Använde mig av PAROC WAS 35tt funkade kanon och inga köldbryggor. Om det inte är luftspalt bakom eterniten går det nog att isolera direkt mot den om man vill behålla den.
Nykomling
Medlem: Aug 2009
Län: Gävleborg
Jag tycker du ska ta ned eterniten, är det ingen luftspalt bakom den så finns det en risk att du har röta där bakom. När vi brädslog vårt eternithus så valde jag att plocka bort eterniten, mest för att jag inte tyckte det var schysst mot framtida hemmapulare att lämna skiten halvt krossad inne i väggen. När plattorna var borta kunde jag konstatera att bottensyllen var halvt utrutten fast det inte hade synts någonting innan.Det är ingen större grej att plocka ned plattorna, se bara till att du inte andas in dammet (mask anbefalles). Från början försökte jag plocka ned plattorna oskadade men det visade sig vara ganska svårt och tidsödande så på slutet tog jag barkjärnet istället och såg till att jag inte stod i vindriktningen. Mitt hus är drygt dubbelt så stort som ditt och det gick på en dag att få ned plattorna, paketera dem och lasta på släpvagnen.