Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2010
    Län: Skåne

Tilläggsisolering skapar problem

Hej.

Jag står och kliar mig i huvudet hur jag ska lösa en sak.

Lite bakgrundsfakta:
    Huset är byggt '71, har platt tak, eternit-fasad med taket utstickande.

Förra sommaren fick vi insatt ett nytt fullhöjdsfönster i fasaden mot vårt innerum. Eftersom väggen endast har 80mm isolering bestämde vi att vi ska tilläggsisolera 45mm och därmed flytta ut fasaden. Inga problem, den biten hade vi koll på. Eftersom vi samtidigt mer eller mindre blåste hela huset på tak, väggar och golv har det tagit ett tag att komma till punkten att vi ska ta tag i denna yttervägg.

Så, nu när vi står och ska sätta ny isolering och panel inför vintern. De nya reglarna är köpta och ska börja sättas upp när det slår mig: Hur tusan gör jag längst upp på fasaden?

Har bifogat 3 bilder på hur det ser ut.
    - På photo1 ser man undersidan på taket och till höger hur det ser ut idag och till vänster där det är borttagen fasad. Notera att det sitter en typ asfaltsremsa där en tunn eternit-skiva spikats fast och sedan vindskiva utanpå det. Har det yrt in vatten/snö här så har det stannat mellan asfalten och vindskivan.
    - På photo2 ser man hur taket och fasaden ser ut idag lite tydligare. Det är takstolarna som sticker ut.
    - På photo3 ser man hur en 45x45 regel är satt runt fönstret för att kunna tilläggsisolera. Asfalten sitter fortfarande kvar ovanför men på sin gamla plats, dvs längre in än den nya regeln.

Hoppas det går att förstå hur det ser ut.
    Min fråga är alltså, hur gör jag för att få det riskfritt att det kan yra in snö/regn under taket?
    Sätter jag bara en 45x45 regel så kommer det ju lägga sig på den och risk för att den till slut ruttnar.
    Kan tilläggas att vi helst inte ser en lösning "Sätt nya fasaden hela vägen upp till taket" eftersom vi gärna vill behålla ursprungsdesignen så långt det går.

Stort tack!
    Michael Ericsson
    Bjärred
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	photo1.JPG
Visningar:	10
Storlek:	104.9 KB
ID:	54534  

Namn:	photo2.JPG
Visningar:	7
Storlek:	100.8 KB
ID:	54535  

Namn:	photo3.JPG
Visningar:	8
Storlek:	93.7 KB
ID:	54536  

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 30
    Län: Stockholm

går inte o riva bort sista då?

3.    länk #3

Du menar översta skivan (vita mellan takstolarna)?
    Isf, nej.

4.    länk #4
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

blir snyggt om du ej isolerar och sätter fasad ända upp.
    ser ej något problem med att få det se samma ut.

5.    länk #5
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

blir snyggt om du ej isolerar och sätter fasad ända upp.
    ser ej något problem med att få det se samma ut.

6.    länk #6

Ja, kanske får bli fasad hela vägen upp, men hela anledningen till att problemet uppstått är att vi ska isolera 45mm extra.

7.    länk #7
    Forumgud Medlem: Dec 2004

Vill du behålla det ursprungliga utseendet ska du bygga ända upp mot taket. Du kommer att minska takfotens överhäng något, men du har redan så stort överhäng att det inte kommer att synas.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: jämtland

Om du tvunget inte vill bygga ända upp, så kan du sätta en plåt överst.

9.    länk #9
    ravepers avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2007
    Län: västragötaland

Det blir nog bäst om du sätter den nya fasaden hela vägen upp. Du vill väl inte ha några köldbryggor..?

10.    länk #10

Tack för svaren så långt!

raveper: Hur blir det köldbryggor menar du?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42