Junior medlem
Medlem: Sep 2007
Län: blekinge
Målad tegelfasad
Är det någon som kan dela med sig av erfarenheter av att måla tegelfasaden på ett hus?
Tegelfasad är ju underhållsfritt, jag vet, men jag skulle vilja göra om vår. Vi har mexitegel med mörkgrå fogar..Vill ha helt vitt, har sett det på en del hus och det är snyggt.
Frågan är bara vad man drar med sig?
Vilken färg ska man ha och hur ofta målar man om?
Vad bör man tänka på innan målning?
Har ett hus från -60, med vanligt gult fasadtegel, som är målat redan från början med en vit färg.
Tyvärr är det inte silikatfärg som infärgar stenen, utan jag har fått använda en täckfärg (Nordsjö PåMur)
Senaste ommålning gjordes för 5-6år sedan och då var det drygt 20 år sedan förra gången och det var bara att tvätta väggarna och på med ny färg. Färgen sitter fast och har väl någon gång tvättad av norrsidan som kan få lite påväxt.
Kör lite försiktigt med högtryckstvätten. Men borde ta en runda på hela huset då det lägger damm/skit där fogarna är och en och annan fågelskit, så det får väl bli ett vårarbete.
Jag fick använda pensel i fogarna och sedan var det bara att rolla på resten.
Också nyfiken på hur det blir om man målar med t.ex. silikatfärg. Den ska väl "bränna fast" i underlaget. Är inte huset "underhållsfritt" fortfararande då?