Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2011
Ålder: 42
Län: Skåne
Behöver laga fogar i min tegelfasad!
Hur fixar jag söndervittrande fogar i tegelfasaden på bästa sätt? Det är inte överallt, men vissa ställen är väldigt utsatta och det ser nästan ut som om någon (insekt??) liksom grävt ur spår på fogarna? Vissa har vittrat rätt rejält (södervägg). Tack och lov inte på någon större yta, men jag vill helst laga dem före vintern! Borde nog gjort det redan förra sommaren/hösten, men då var det annat som pockade på uppmärksamheten tyvärr.
Kan jag använda husfix? Eller finns det något annat bättre?
Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2011
Ålder: 42
Län: Skåne
Tack för länken!
Hur vet man vilket bruk man behöver till de nya fogarna? Gör inget om det dammar och jag har inte så stora ytor (eller meter) som behöver fogas om, tack och lov.
Jag minns inte hur mycket som gick åt. En säck borde räcka åtminstone ett par kvm. Och sen vardet murbruk B som jag använde, jag hade brunfärgat bruk för det var det innan.
Forumgud
Medlem: May 2007
Län: stockholms
Inte husfix, för tusan. Blir en helt annan yta än bruk. Blir stenhårt också, så det är jättesvårt att få bort om du vill göra om fogarna "på riktigt" i framtiden.
Jag minns inte hur mycket som gick åt. En säck borde räcka åtminstone ett par kvm. Och sen vardet murbruk B som jag använde, jag hade brunfärgat bruk för det var det innan.
Trodde man skulle använda KC-bruk? Mina fogar är cementfärgade.
Inte husfix, för tusan. Blir en helt annan yta än bruk. Blir stenhårt också, så det är jättesvårt att få bort om du vill göra om fogarna "på riktigt" i framtiden.
Kommer inte att använda husfix! Håller på och lagar yttertrappan med husfix och tänkte laga lite andra sprickor i grunden med samma, men inte tegelfogarna. Det skulle verkligen se konstigt ut.