Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: Blekinge

Måla först eller inte..

Hej!
    Någon som kan säga för och nackdelar med att måla fasad panelbrädorna innan man spikar upp dem?

Mvh
    Kronan67

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: 12150

Grundmåla bör man alltid göra på marken så att man kommer åt överallt. Det är dessutom en fördel måla ett varv täckfärg innan bräderna sätts upp då man annars riskerar att grundfärg blir synlig när bräderna krymper. Däremot bör sista varvet målas på huset så att spikar täcks och skarvar/springor förseglas.

3.    länk #3
    b8q
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Stockholm

Jag svarar precis likadant som possum77.

4.    länk #4

Snickaren sa att brädorna slår sig mycket mera om man målar först och att brädorna spricker när man spikar.

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: 12150

Snickaren sa att brädorna slår sig mycket mera om man målar först och att brädorna spricker när man spikar.
    Att brädorna spricker lättare i målat trä har jag aldrig varit med om och då bytte jag fasad på huset så sent som i somras, slog väl i runt 3500 spik och det sprack bara på 4 ställen då jag var för oförsiktig med spikar nära ändträ...

Angående att de skulle slå sig så har jag svårt att tro det men du behöver väl inte måla alla bräder och sedan lägga dem i en hög? Det går ju bra att ta en halv vägg i taget eller liknande.

Så här står det förresten på träguiden:

"Ytterpanel som ska täckmålas eller laseras ska vara grundad före uppsättning. Bottenbräda ska målas innan lockbräda eller lockläkt monteras. I annat fall finns stor risk för att omålade partier framträder när virket krymper."

http://www.traguiden.se/TGtemplates/...t.aspx?id=4551

6.    länk #6
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län
    Inloggad
    En annan aspekt: det är så mkt skönare att stå i lämplig arbetshöjd och stryka brädorna längsmed istället för upp och ner för en stege eller liknande. Mindre kladd också. Och så är det färdigt sen. Inte kul att bygga fasaden och sen är det ändå massor av jobb kvar.

7.    länk #7
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Jag tycker exakt som possum77.

Sätter man upp "direkt" efter man målat (inom max någon enstaka vecka) så spricker dom inte mer eller slår sig mer än omålade.
    Tar man ur alla brädor ur den välpackade bunten och sen lägger ihop allt betydligt slarvigare så slår sig brädorna också, även som omålade.
    Får dom torka till betydligt torrare skick än det brädgårdstorra man brukar få så spricker det också lättare, oavsett målat eller ej.

Så summa summarum, gör som possum77 skrev och spika sen upp det rätt skyndsamt, bättre kan det inte bli.
    Den som vet mest, gissar minst.

8.    länk #8
    Forumgud Medlem: Dec 2004

Är också beroende av färgtyp. Använder själv en färg som inte behöver grundfärg och då oljar jag bara ändträ i nedkant innan montering. Sedan när panelbrädorna är på plats drar jag på impregneringsoljan över hela panelen. Gör en första strykning med färg och efter det spikar jag på lockpanel som jag har oljat i förväg. En strykning av lockpanelen.
    Och så avslutningsvis en färdigstrykning av hela fasaden.
    Tycker det blir så kladdigt att måla med färgen innan man satt upp dem då det alltid finns lite "rinningar" som kladdar och så får man färg både på sig själv och verktygen.

9.    länk #9
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Inloggad
    Jag håller inte alls med er.

Är man tvingad att måla från en stege så ok, måla innan uppsättning. Har man en riktig ställning går det MYCKET fortare att måla med brädorna på plats. Mycket fortare.

Har man fasad med läkt etc så får man givetvis se till att måla klart i omgångar, dvs ett lager färdigfärg innan läkten spikas upp osv.

Fönsterfoder och läkt är det enda jag målar innan uppsättning. Fönsterfoder för att slippa kladda på fasadbrädorna, läkten för att det går fortare att lägga 20st bredvid varandra och sedan måla alla samtidigt.

10.    länk #10

Tack så mycket för era svar. Jag kommer att måla först och sedan spika upp efterhand.

11.    länk #11
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Uppsala

Jag håller inte alls med er.

Är man tvingad att måla från en stege så ok, måla innan uppsättning. Har man en riktig ställning går det MYCKET fortare att måla med brädorna på plats. Mycket fortare.

Har man fasad med läkt etc så får man givetvis se till att måla klart i omgångar, dvs ett lager färdigfärg innan läkten spikas upp osv.

Fönsterfoder och läkt är det enda jag målar innan uppsättning. Fönsterfoder för att slippa kladda på fasadbrädorna, läkten för att det går fortare att lägga 20st bredvid varandra och sedan måla alla samtidigt.
    Så gör jag också, tar mycke längre tid att måla varje bräda för sej + att det tar rejält med plats och hur många bockar har ni i förrådet egentligen?
    Som fritidssnickare har jag oftast en helg på mej lr nåt sånt, då vill jag få upp panelen på väggen och inte ha den ligga utspridd på hela tomten där den riskerar att slå sej under torktiden.
    Visst får man lite ränder när det torkar ihop men det går snabbt att fylla i med färg nästa sommar.

12.    länk #12
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Inloggad
    Så gör jag också, tar mycke längre tid att måla varje bräda för sej + att det tar rejält med plats och hur många bockar har ni i förrådet egentligen?
    8, tyvärr, trots denna måleristrategi.

13.    länk #13
    Nykomling Medlem: Sep 2004

Det är ju det man vill slippa, att måla om nästa sommar.
    Kanske fungerar på en kolonilott.
    Gör det ordentligt som sades i början på tråden.
    Färg är varken gratis eller färskvara heller.

14.    länk #14
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Uppsala

Det är ju det man vill slippa, att måla om nästa sommar.
    Kanske fungerar på en kolonilott.
    Gör det ordentligt som sades i början på tråden.
    Färg är varken gratis eller färskvara heller.
    Måla om har jag aldrig gjort, att måla på dom ljusa ränderna där det torkat isär tar nån timme. Att måla allting på marken innan uppsättning tar betydligt längre tid än en timme.

15.    länk #15
    jeppeknasters avatar
    Forumgud Medlem: Oct 2005
    Ålder: 38

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42