Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2008
    Län: Östergötland

Angripen timmerstomme bakom fasad

Så var det dags att sig en titt på fasaden där den felhängda takrännan gjort skada under säkert många år. Bakom putsen som hade lossat till stora delar så är timmerstomme angripen av både myror och barkborrar (eller nåt liknande) och delvis murken. Har huggt bort det mesta av det murkna virket och nu funderar jag om jag borde behandla timmret på något sätt innan jag så småningom putsar igen?

(Vill också bara säga att vi är nyinflyttade, jag hade naturligtvis inte låtit skadan gå så här långt om jag bott i huset) .

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: May 2007
    Län: stockholms
    Inloggad
    Välkomment till forumet! Tyvärr har du fått vänta på svar....

Du skriver inte vad det är för slags hus, men jag antar att det är timmerstomme med putsad revetering. Ett grundtips är att rötan och insektsangreppen kommer att upphöra när vattenläckaget upphör. För säkerhets skull kan du ju köpa en flaska Boracol och impregnera timret vid skadan. Sedan är det viktigaste att du putsar med rätt sorts puts. Troligtvis har huset ursprungligen varit putsat med ren kalkputs vilket ger en luftig yta. Ofta får sådana hus problem om de har blivit omputsade med cementhaltig puts. Ytan blir för tät, timret ruttnar och det blir insektsangrepp.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42