Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Västra Götaland

Grundolja efter grundfärg på staket?

Har ett nybyggd långt staket (plankvägg) med stående brädor. Av misstag målade jag ändträt med grundfärg utan att samtidigt använda grundolja. Är det lämpligt att nu i efterhand påföra grundolja före täckmålningen?

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo

Tror inte det hjälper. Porerna är redan tillslutna. Du kan prova tillverka en liten balja som passar exakt mellan plankorna och fylla med olja. Sen lyfter man upp det så att ändträ doppas i i ca 5-10 sek. Eller tillsätt bensaltensid till färgen. Då skyddar det. Eller såga upp med dropp och gör om.
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

3.    länk #3

Skadlig åtgärd?

Plankväggen är helt färdig och det återstår endast att måla det övre ändträt. Exempelvis doppning är inte möjlig.
    Vad jag närmast undrar är om det kan vara till skada att nu påföra grundolja. Arbetsinsatsen är försumbar.

4.    länk #4

Skadligt kan det inte bli. I värsta fallet tar det längre tid för oljan att torka.
    Jag är en HAN.

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: May 2007
    Län: stockholms
    Inloggad
    Oljan kan ju inte tränga in i träet genom grundmålningen. Så ur det perspektivet är det bortkastat. Däremot kan olja mellan grundfärg och täckfärg hindra att täckfärgen fastnar ordentligt. Mitt råd är alltså glöm detta med olja! Gjort är gjort. Du kan inte backa bandet.

Kom ihåg doppning nästa gång du bygger något liknande.

6.    länk #6

Prova på en planka.
    Jag är en HAN.

7.    länk #7

Tack!

Ja, gjort är gjort. Det blir nu till att måla ändträt med täckfärg.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42