Junior medlem
Medlem: May 2008
Län: skåne
fasad av sibirisk lärk
Hej,
jag har ett fritidshus där fasaden idag är av eternit. Den ska kläs om och jag funderar på sibirisk lärk som efter vad jag förstår är relativt underhållsfritt.
Jag kommer själv att plocka ned eterniten, alternativt frå den sitta kvar. Några rekommendationer?
Jag undrar om någon har uppfattning om vad som är rimligt pris för ett sådant arbete (alltså exkl material)? Måtten på huset är 13 m långt och 4 m brett. Det är ett lågt hus, ca 2 meter högt på långsidorna och naturligtvis högre på gavlarna. Jag uppskattar att ytan som ska kläs är ca 60 m2 exkl fönster/dörrar.
Senior medlem
Medlem: Jan 2009
Län: stockholms
Sibirisk lärk är överreklamerad varför inte en traditionell fasad av gran ?
Målad med slamfärg och ordentligt grundad med kvistlack så behöver du bara borsta och måla nytt.
Du läktar direkt på eterniten så tunt som möjligt.
Håller inte med om att Sibirisk Lärk är överreklamerat.
Den har fördelar som Gran aldrig kan få, dessutom så är den på sikt mycket mer miljövänlig om man inte bahandlar den än vad behandlad granpanel är.
Fullvärdig medlem
Medlem: Aug 2010
Län: Skåne
Tänk på att skydda dig noga när du plockar eternitplattorna. Asbesten är inte att leka med. Det kommer att krävas skyddsutrustning och stor försiktighet av dig. Maximalt andningsskydd! Dessutom skall eternitplattorna tas om hand på ett speciellt sätt när de är nedplockade. Kanske säkrast att sätta ny fasad över och låta eterniten sitta kvar orörd, men tänk fortfarande på att skydda dig från eventuellt asbestsdamm när du spikar och eventuellt sågar i fasaden. I mitt jobb ser jag många asbestskadade - tragiskt!
Fullvärdig medlem
Medlem: Oct 2009
Län: N/A
Hela oskadade eternitplattor i sig är väl relativt ofarliga, så kan du plocka ner dem oskadade så borde det vara mindre farligt än att börja läkta på eterniten, vilket innebär åverkan i eterniten med asbestdamm som följd.