Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: May 2008
    Län: skåne

fasad av sibirisk lärk

Hej,

jag har ett fritidshus där fasaden idag är av eternit. Den ska kläs om och jag funderar på sibirisk lärk som efter vad jag förstår är relativt underhållsfritt.

Jag kommer själv att plocka ned eterniten, alternativt frå den sitta kvar. Några rekommendationer?

Jag undrar om någon har uppfattning om vad som är rimligt pris för ett sådant arbete (alltså exkl material)? Måtten på huset är 13 m långt och 4 m brett. Det är ett lågt hus, ca 2 meter högt på långsidorna och naturligtvis högre på gavlarna. Jag uppskattar att ytan som ska kläs är ca 60 m2 exkl fönster/dörrar.

Buggaren

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: stockholms

Sibirisk lärk är överreklamerad varför inte en traditionell fasad av gran ?
    Målad med slamfärg och ordentligt grundad med kvistlack så behöver du bara borsta och måla nytt.
    Du läktar direkt på eterniten så tunt som möjligt.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Sep 2011
    Län: Västmanland

Håller inte med om att Sibirisk Lärk är överreklamerat.
    Den har fördelar som Gran aldrig kan få, dessutom så är den på sikt mycket mer miljövänlig om man inte bahandlar den än vad behandlad granpanel är.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Skåne

Tänk på att skydda dig noga när du plockar eternitplattorna. Asbesten är inte att leka med. Det kommer att krävas skyddsutrustning och stor försiktighet av dig. Maximalt andningsskydd! Dessutom skall eternitplattorna tas om hand på ett speciellt sätt när de är nedplockade. Kanske säkrast att sätta ny fasad över och låta eterniten sitta kvar orörd, men tänk fortfarande på att skydda dig från eventuellt asbestsdamm när du spikar och eventuellt sågar i fasaden. I mitt jobb ser jag många asbestskadade - tragiskt!

5.    länk #5
    sin
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: N/A

Hela oskadade eternitplattor i sig är väl relativt ofarliga, så kan du plocka ner dem oskadade så borde det vara mindre farligt än att börja läkta på eterniten, vilket innebär åverkan i eterniten med asbestdamm som följd.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42