Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Kalmar län

Underhållsfri fasad

Tjena!

Har en tegelvilla med vitmålade gavelspetsar i trä.

Har mer o mer insett att underhåll e trist men nya projekt är skoj Skrapa o måla är att det tråkigaste särskilt i kombination med höga höjder

Iaf, det har ju under åren funnits diverse alternativ till trä, eternit, plåt och plast som liknar trä mm.

Vad finns det idag? Finns det ngt modernt, snyggt underhållsfritt system, iom att vi pratar gavelspetsar så kommer man ju sällan riktigt nära o stör sig på detaljfinishen.

Har en dröm om ett hus med så lite yttre underhåll som möjligt. Samtidigt vill jag ju inte ha fulaste huset i byn. Omöjligt att lösa?

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän

Det som har utvecklats de senaste åren (eller om det används mer) är glasfasader.
    Sedan finns väl också putsen, här har väl utvecklingen också gått framåt med blandat resultat.

Kan du leva med en grå fasad så är obehandlad panel ett alternativ.

Det material som jag gillar är cembrit, underhållsfri och hyfsat lätt att sätta upp.
    Men du kanske vill att det skall ligna trä så mycket som möjligt?

3.    länk #3

Hittade en leverantör idag tack vare en liten annons i Vi i villa.

http://kaycan.se/

Någon här som har erfarenhet va de och deras system? Tanken är alltså att ha det på gavelspetsarna så man står aldrig o detaljgranskar panelen på nära håll.

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Nov 2003
    Inloggad
    det skulle ju bli en smart lösning för en gavel - enda underhåll är att spola vid behov . Om priset är rätt så skulle jag slå till .... men det brukar blir dyrt med alla lister och tillbehör så be om komplett offert ...
    Går det att montera ovanpå befintlig panel?
    gaia

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän

Har sattit en liknande panel för 20 år sedan. Det var lätt och blev bra funktionsmässigt. Men det blir plastigt och det var inte helt enklelt att byta en "bräda" om det blev ett hål eller en spricka.

Men är det underhållsfritt som gäller så tuta och kör. Skulle vara intressant att veta vad den kostar kvm.

6.    länk #6

Har mailat om ett offertförslag nu gällandes alla lister och tillbehör som behövs. Skulle vara ett oerhört skönt steg i rätt riktning mot ett lättskött hus om det är ekonomiskt försvarbart att köpa sån här panel.

7.    länk #7
    Tio
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: Stockholm

Jag har använd IvarPanel (classic) till ett garage och kan tänka mig använda den så som du vill när det är dags. Hornbach säljer den här i Stockholm. www.ivarssonsverige.se

8.    länk #8

Tio, har du några bilder på slutresultat samt ca: priser?

9.    länk #9
    Tio

Nej, inga bilder än, kanske till helgen. Dem kostar 159 kr per styck (360cmx19cm dvs runt 300kr/m2)

10.    länk #10
    Tio

Panel

Här kommer en bild....
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMGIP.JPG
Visningar:	25
Storlek:	98.8 KB
ID:	52840  

11.    länk #11

Tack så mkt Tio

Jag har fått svar på offerten från www.kaycan.se också. Mina gavelspetsar är drygt 8 meter breda och 2.5meter till nock. Det ska bli runt 24m2 och det skulle kosta runt 8000:- inkl moms med alla tillbehör man behöver.

Kvadratmeterpriset är 240:-

De skriver också att de har vindskivor, det vore ju en riktig dröm att slippa måla de jävlarna, (ja jag e inte glad åt höjder...)

Detta priset verkar ju bara vara marginellt dyrare än träfasad, och då behöver man inte ens måla det när det är nytt. Jag tycker att det verkar vara prisvärt.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42