Byggahus.se
Jag har ett problem med hur jag ska lösa om målning av min fasad. Har idag stående panel bestående av lock panel som är 22x225mm mao rätt breda lock :) kruxet är att panelen på väldigt många ställen är rutten/dålig ca 20-30 cm upp på väggen, har väldigt stor yta på huset så att byta all spöning är uteslutet, och att såga av spöningen för att skarva de brädor som är dålig tror jag kommer att se ut som tajkon. Då föddes idén om att växla/byta till liggande panel nederst, frågan är ju då hur det kommer att se ut ?, och om man i så fall bör ha samma bredd på den liggande panelen som den stående ?

Förslag och idéer mottages tacksamt, hur hade ni gjort ? någon som har nån bild på en sån lösning ?, jag hittar bara bilder på motsatt förfarande , alltså liggande upptill och stående nertill.
MVH
Micke
 
Det var förr ett inte helt ovanligt förfarande. Just för att spara det virke som fortfarande var okej.
 
Den kommer ju fungera som offerbärda/vattbräda och är ju klockrent om det går att ordna. Dessutom tycker jag att det är snyggt att avsluta på det viset. Jag hade tänkt göra en liknade lösning på ena långsidan av mitt garage men det gick inte av olika anledningar.
 
Snyggast och bäst blir det om du mellan stående och liggande panel infogar en dropplist av trä. Ska se om jag hittar en bild imorgon...
 
Kan man såga av panelen utan att ta ner den? Eller är det bara att riva ner som gäller för att få det snyggt?
 
Vi lagade panelen på vår loge på det sättet där panelen var dålig men gjorde även så på vårt hus när vi bytte panel där för att vi tycker det är snyggt och det blri ett tydligt avslut mot grunden. Vi hade bara en bred bräda och ovanpå den en vattbräda i trä men man kan också ha flera liggande brädor ovanpå varandra men då utan lock och sen en vattbräda överst. Det beror ju lite på vad man gillar och hur mycket som behöver tas bort.

På logen där panelen redan satt på väggen satte vi en riktbräda och sågade sedan av med en cirkelsåg i vinkel så att vatten inte står kvar på vattbrädan sedan. Man behöver alltså inte ta ner panelen. Sedan satte vi dit en bräda som även den var snedsågad i samma vinkel och sist den breda brädan nederst.
 
  • P6110001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MarikaBertil och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.