Senior medlem
Medlem: Jan 2004
Län: Stockholm
Ge mig era bästa träfasadtips!
Nu ligger panelen och väntar på tomten, snart börjar arbetet med tilläggsisolering och ny panel.
Några funderingar som andra säkert löst:
1. Måste panelen sättas så fibrerna pekar nedåt? (för att vatten skall rinna av lättare)
2. Droppnäsa eller ej? Jag har Bergslagspanel som är grund + 1 strykning
3. Spik. 75 mm i kanterna av bottenbrädan och 90 mm i lockläkten? Sätter förvisso i 22 mm gles på västkustskiva så det kan kännas onödigt långt.
4. Hur djupa överbleck? Tänkte sätta överblecket bakom panelen, vilken är 22 mm.
Några andra tips?
Trähus från 1944, 2 plan plus källare. 155 boyta plus 75 biyta.
Avklarat: Dränerat, Ny altan, Ny värmepump Nibe 1230-10, Nytt badrum på övervåning, Målat och slipat/lagt golv i 3 sovrum. Källaren renoverad, grävt ur och isolerat, med golvvärme, byggt bastu, ny tvättstuga, förråd, gästrum m.m.
Sen: ny fasad, nya fönster, ny planlösning på bottenvåningen...
Senior medlem
Medlem: Jan 2004
Län: Stockholm
SBH: Det blir faktiskt nya fönster samtidigt som fasaden. De gamla är för slitna för renovering och dessutom kan jag få dem i liv med nya fasaden.
Trähus från 1944, 2 plan plus källare. 155 boyta plus 75 biyta.
Avklarat: Dränerat, Ny altan, Ny värmepump Nibe 1230-10, Nytt badrum på övervåning, Målat och slipat/lagt golv i 3 sovrum. Källaren renoverad, grävt ur och isolerat, med golvvärme, byggt bastu, ny tvättstuga, förråd, gästrum m.m.
Sen: ny fasad, nya fönster, ny planlösning på bottenvåningen...
Fullvärdig medlem
Medlem: Jan 2009
Län: Halland
Doppa ändarna i olja ca. 10 cm så blir det ett xtra skydd när du ändå ska såga till en droppkant.
Du kan låta dom stå ett tag i burken så det sugs in ordentligt i träet.