Jag har ett hus från 40 talet som jag tänkt tilläggsisolera. Ytterväggarna består av stående 50 millimeter tjocka plank, därefter gles med ytterpanel, luftspalt och till sist tegel.
Jag vill isolera och putsa huset. Dom firmorna jag har frågat vill lägga cellplast eller mineralull och puts. Efter åtskilliga timmar här på forumet har jag förståt att det inte är någon bra ide eftersom isoleringen inte kommer att göra någon nytta. Har därför bestämt mig för att riva teglet och ytterpanelen för att undgå luftspalt och kall ras.

Min fråga: Vad bör jag isolera med och vilket putssystem bör jag välja?
Jag har tittat på150 millimeters träullitskivor och tjockputs, vilket verkar vara en bra lösning, eller mineralull med tjockputs eller tunnputs. Bör man sträva efter tjock eller tunnputs??

Mina önskemål är att ha färgad puts så att jag slipper måla, att det ska hålla bra och naturligtvis vara ett bra ekonomiskt val.

Hej Loorre,
Använd ett tjockputssystem på mineralull (80-100 mm) - om du väljer en "rivputs" som ytputs så skall du inte behöva göra något med fasaden på 50 år (möjligtvis rengöring)
Din plankstomme är väl 70 mm, eller?
Ett hus med plankstomme (trästomme) rör sig alltid och den rörelsen har en mineralull möjlighet att absorbera innan kraften orsakar sprickor i putsen... en träullsplatta är stum och transporterar ut rörelsen i stommen till putsen och den spricker - alltid!!!
Lycke till!

Tack för ditt kloka svar!! Plankstommen är 2tum. Jag har nu valt Finja iso plus system med rivputs. Tror det kan finnas risk för fukt i en sådan konstruktion??

// Martin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.