Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2011
    Län: Uppsala

Är modern träpanel för dåligt för Falu rödfärg?

Hej!

Jag står i begrepp att bygga ett fritidshus.

När jag diskuterar färgval med färghandlare så säger samtliga att dagens träpanel gjord på snabbväxande virke av enklare kvalitet än förr inte lämpar sig för Falu rödfärg.

Är det bara säljsnack eller måste jag byta panel efter några år?

/Pidar
    Senast redigerad av morsan 2011-02-01 17:02

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: Stockholm

rätt men kanske fel

På sitt sätt har väl säljaren rätt, det är sämre virke idag än vad det var för 100 år sedan men å andra sidan är min erfarenhet att falu rödfärg fungerar utmärkt trots detta. Väggar är också en byggnadsdel där vatten inte står kvar, om allt är korrekt utfört och träet hinner torka i synnerhet om man bygger som man gör idag med luftspalt bakom panelen.

Men jag skulle nog säga att en panel av högre virkeskvalitet tål misskötsel i större utsträckning, det är väl den stora skillnaden... men så är jag också en stor förespråkare av slamfärg.

3.    länk #3
    Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2005
    Län: Göteborg, Björlanda

Lösning: be om bättre panel och bered dig på att få betala mer.

Troligtvis får du ett gapskratt till svar, men det går faktiskt att beställa både A-och B-kvalitet istället för den E-kvalitet som är standard idag. Det dock betydligt besvärligare att komma över dessa partier. Vet inte riktigt hur det fungerar, men man måste vara ihärdig i sin kontakt med virkesleverantören. Jag bad min hustillverkare att fixa detta och det gick. Fick dock gliringar om att "inte be om det igen" pga att det hade tagit en jävla massa tid i anspråk.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: Stockholm

Bara som en anekdot så bytte jag en minst 130 årig panel på en sydgavel som var söndertorkad, 38 mm tjock kärnfuru... ganska bra livslängd, all panel på resten av huset var i gott skick dock.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jan 2008
    Län: skåne län

Färghandlaren vill ju inte sälja billig rödfärg till dig utan dyr fasadfärg. Den nya panelen klarar rödfärgen minst lika bra som den skulle klara annan färg, förmodligen konserverar den panelen bäst av dom..

6.    länk #6
    byggare henke
    Gäst
    amazonsport
    så du tycker att virket är lika bra nu för tiden???

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Jan 2008
    Län: skåne län

Nej såklart inte, det är ju stor skillnad. Men jag tycker att rödfärgen är en bättre färg än andra alternativ. Helt diffusionsöppen och torkar således ut snabbt efter att blivit blöt. I mitt eget hus har jag sparat all gammal panel som var bra och bara kompletterat med ny där så behövdes. Det trista är att det är svårt att få tag på 1 tums brädor idag, på brädgården håller ju allt cirka 22 mm.

8.    länk #8
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Det kan inte vara så himla stor skillnad på virket idag och för hundra år sedan. Skillnaden var att man då ägnade mer tid åt att välja ut bättre delar av trädet för kritiska konstruktioner. Till ytterpanel använde man säkert vad som fanns.
    Men till frågan: du kan använda slamfärg även idag. Färghandlaren försöker bara sälja på dig onödigt dyr färg.

9.    länk #9
    byggare henke
    Gäst
    amazonsport
    det är mycke stor skillnad.därför kan träet kräva fler ommålningar.
    träet då fick växa i naturlig takt. och timmer männen valde ut träd för sina ändamål.

10.    länk #10
    Fotografens avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Att virket är sämre idag är sant, men det är lika bra/dåligt oavsett vilken färg som sitter på...och den sämsta färgen är akrylatfärg.
    Så kör du på Falurött.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson