Junior medlem
Medlem: Jan 2011
Län: Skåne
Skydda putsfasad nedtill
Vår putsade fasad blir lätt skadad och tråkig i nederkant, vi har försökt att laga men det håller aldrig särskilt bra. Funderar istället på att sätta någon form av skyddsplåt som fästs i grundmuren och som går upp några centimeter på fasaden, jag tänker mig en plåt som har profil som ett "Z" fast med räta vinklar. Den bör dessutom släppa igenom vatten så att det inte blir stående innanför plåten. Jag hittade en bild på nätet som beskriver problemet, men det är inte en bild på vårt hus.
Tips på bättre lösningar eller andra synpunkter mottages tacksamt.
Junior medlem
Jag hade mer tänkt mig en skyddsplåt att sätta utanför putsen, jag tror det du hänvisar till är något som förstärker putsen... har inga planer på att putsa om nu.
Sockellisten fyller just en skyddande funktion.
Dels fungerar den som en (liggande) hörnlist,
dels skyddar den mot att gnagare tar sig upp i isoleringen (gäller nog inte i ditt fall),
dels får man en droppkant så att regnvatten inte hänger kvar,
dels får man ett snyggt och jämt avslut på fasaden.
Menar du att du vill sätta en plåt på putsen? Kommer det inte att rinna in vatten där då? Hellre då något som liknar takfotplåt, men fäst den mot sockeln, under putskanten. Vinkla den kraftigt så regn inte skvätter mot putsen. Det kommer inte att se vackert ut, men men...
Junior medlem
Jag fattar inte hur sockellisten som du refererar till ska monteras. Är bilden upp-och-ner, och skall sidan med två ovala hål, samt tre runda hål skruvas i sockeln? Verkar inte så troligt, så det är ganska uppenbart att jag inte fattat hur den ska användas
Den är främst avsedd till tunnputs på cellplast eller stenull. Det framgår inte helt klart vad du har för puts, och vad man har putsat på. Hur som helst förstärker man alla kanter och hörn, och det skulle man ha gjort i ditt fall också.