Nykomling
Medlem: Dec 2007
Län: Västragötaland
fabriksmålad fasad
Hej,
jag håller på med en liten tillbyggnad och funderar på hur jag skall göra med fasaden. Det skall bli stående ytterpanel med lockläckt. Om jag sätter upp panelen nu under vintern räcker det om den är grundmålad från fabrik och jag täckmålar till våren? Eller bör jag täckmåla fasen inomhus innan jag sätter upp den?
Dessutom; någon som vet hur bra fabriksgrundmålningen är av ytterpanel? Är den lika bra som om jag grundmålar själv med färg från någon känd färgtillverkare?
Huset finns i Kungshamn på västkusten så det är ganska utsatt. Ser att dom bygger om gamla hus där nu i slutet på november där man river ned eterniten och sätter upp träfasader som är grundmålade från fabrik. Dom husen lär ju inte bli täckmålade förrän till våren.
Senior medlem
Medlem: Jan 2008
Ålder: 34
Län: Jönköpings län
Försök att täckmåla åtminstone en gång innan du sätter upp bottenbrädorna, risken finns annars att du får ränder när panelen torkar. Grundmålningen från fabrik är väl egentligen mer en skyddsmålning för att skydda träet mot UV-strålningen som bryter ner träet och inte någon grundfärg i ordets rätta bemärkelse. Så ja, ska du ändå täckmåla så grundmåla innan med samma system som du ska måla med.