Jag måste nog byta fasad på södersidan.
Ytterpanel har skarpa hörn och locken behöver nog rundas till innan målning.
Hur gör ni?
Skiter i det? Hyvel? Slipar? Skrapa? Annat sätt?

Lockläkt är avrundad, annars har du nog köpt ngt annat.

Jag rundade då inte till mina lock, fy vilket extrajobb till vilken nytta?

Det blir ytterpanel 21*120 från Byggmax. Samma dimension inv. panelen som till locken. De har inte rundat, K-rauta har rundat men 50 % högre pris.

Nyttan skulle vara att inte färgen skulle släppa i hörnen. Kommer att måla med Alkrylfärg. Alcros Bestå.

Om du hyvlar kan ytan bli för slät så färgen släpper pga det, samtidigt är en rundad kant mycket mera tålig.

Kan inte råda

Protte

Det finns väl inte en människa som rundar av klyvt panelvirke innan målning? Nog för att det står på alla färgburkar att man ska undvika skarpa kanter, men inte fasen förväntas man fila på alla brädor man sätter upp. Jag har inte gjort det och färgen sitter kvar. Risken är ju att det blir tunt på kanterna, det verkar då enklare att blaska på lite extra färg längs med dessa kanter.

MathiasS skrev:
Det finns väl inte en människa som rundar av klyvt panelvirke innan målning? Nog för att det står på alla färgburkar att man ska undvika skarpa kanter, men inte fasen förväntas man fila på alla brädor man sätter upp. Jag har inte gjort det och färgen sitter kvar. Risken är ju att det blir tunt på kanterna, det verkar då enklare att blaska på lite extra färg längs med dessa kanter.
Jag gjorde i a f det. Jag drog en hyvel ut med kanten på alla locken. Blev en fas på ca 1 mm och 45 grader. Förhoppningsvis blev det inte sämre i alla fall.

...så nu har du två skarpa kanter istället för en. Dubbelt så ruttna plankor.

d^_^b Det blir nog bra.

Det skulle vara mest för utseendets skull, Det finns som sagt färdig lockläkt eller Kauna-panel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.